Při přípravě na letošní cyklistickou expedici po Evropě jsem řešil, jak budu dodávat do svého mobilního telefonu energii. Při několikatýdenní cestě máte na výběr pouze 2 varianty: Telefon nabít doma a zapínat pouze na nezbytně nutnou dobu a při vybití stepovat u benzínky než se opět nabije. Nebo si energii vytvořit sám a být tak zcela nezávislý. Já se rozhodl po loňských zkušenostech pro druhé. Solární nabíječky jsem pro negativní zkušenosti ostatních uživatelů ihned zavrhl a větrné zatím neexistují:-) Naštěstí jsem objevil tuto cyklonabíječku Nokia Bicycle Charger Kit DC-14, přeměňující otáčivý pohyb kola na elektřinu. Poněvadž jsem spokojeným majitelem mobilu N80 od stejného výrobce nebylo co řešit. Dle výrobce je určena hlavně do méně rozvinutých ekonomik. Uvidíme, jak se osvědčí pro cyklistické nadšence 🙂

Nabíjecí set jsem následně využíval na mojí cestě trvající více jak 40 dní a chtěl bych se nyní podělit o své pozitivní i negativní zkušenosti.

Balení

Krabička už je prázdná a slouží tak spíše pro ilustraci

Nokia Bicycle Charger Kit DC-14
Nokia Bicycle Charger Kit DC-14

Obsah:

  • dynamo
  • gumový držák pro úchyt mobilu
  • krabička sloužící na transformaci napětí
  • kabel pro propojení dynama a “krabičky”
  • šroubky, objímky
  • obrázkový návod

Popis

Dynamo vypadá poctivě. Má celokovové tělo i rolnu. Takže je tak zajištěna jeho větší odolnost a lepší ochlazování při provozu než jeho plastoví “tesco bratříčci”. Spínání je zajištěno skrze pružinový mechanismus, který ho přitlačuje k plášti kola.

Nokia Bicycle Charger Kit DC-14

Oka na gumovém úchytu se dobře roztahují a protiskluzová ploška by měla zajistit, aby mobil nevyklouzl.

Nokia Bicycle Charger Kit DC-14
Nokia Bicycle Charger Kit DC-14

Poslední důležitou součástí setu je “krabička” (odbornější výraz mě nenapadá), která zajišťuje transformaci napětí, na hodnoty, které jsou bezpečné pro baterii. Dále slouží k provléknutí gumového úchytu. Tvarem je to zaoblený kvádr, jenž má jednu stranu s podélnou prohlubní pro pevné přilehnutí k řidítkům. Z obou stran vedou vodiče. Napravo přichází energie z dynama, nalevo je kablík, jenž končí konektorem do telefonu. Tělo je plastové, nikde nevrže a nejspíše je i voděodolné.

Nokia Bicycle Charger Kit DC-14
Nokia Bicycle Charger Kit DC-14

Montáž

Montáž byla velmi snadná a spočívala pouze v uchycení dynama na vidlici předního kola dvěma objímkami a dvojicí šroubů. Na jeden z nich se provléklo uzemnění. Šrouby byly delší než bylo nutné, takže byly z bezpečnostních důvodů je nahrazeny kratšími. Polohu dynama je nutné správně nastavit. Jednak aby přiléhalo k bočnímu kraji pláště a nedotýkalo se v žádném případě ráfku a zároveň aby při zapnutí dostatečně přiléhalo a nedocházelo k prokluzování. Z osobní zkušenosti doporučuji mezi objímku a vidlici dát proužek pryže jinak si vidlici poškrábáte. Kabel sloužící k propojení “krabičky” a dynama je dle mého soudu dostatečně dlouhý. Takže v mém případě jsem ho musel omotat kolem vidlice a řidítek. Doporučuju ještě pro jistotu připnout u vidlice fixačním páskem.

Použití

Systém uchycení je řešen pomocí gumového úchytu a “krabičky”. Oboje nasadíme na řidítka a otvory v “krabičce provlékneme gumová oka úchytu. Následně jimi ještě protáhneme našeho mobilního miláčka a ten svými rozměry, napne gumu a zajistí dostatečnou aretaci.

Nokia Bicycle Charger Kit DC-14
Nokia Bicycle Charger Kit DC-14

Nabíjecí konektor je standardní Nokia 2mm (úzký). Majitelé ostatních mobilů nemusí zoufat. Existují redukce, případně ti šikovnější si ji i vyrobí. V současné době dochází ke globálnímu přechodu na microUSB konektor. Pokud vlastníte model s touto zdířkou, hledejte redukci Nokia CA-146C. Její cena se pohybuje cca 300Kč.

Nokia Bicycle Charger Kit DC-14
Nokia Bicycle Charger Kit DC-14

Samotné použití spočívá v připojení konektoru, zapnutí dynama a dostatečném šlapání:-) Podle výrobce se nabíjení provádí v intervalu 5-50km/h. s tím, že při vyšší rychlosti se má nabíjení přerušit. Tomu tak v mém případě nebylo. Z jednoho kopečka jsem to dle tachometru svištil 58 km/h a mobil se vesele nabíjel dál. Žádné poškození baterie ani dynama jsem nezaznamenal.

Praktické zkušenosti

Zpočátku jsem měl obavy, jak hoši z Nokie vyřešili uchycení mobilu na řidítkách, tak aby i při drsnější jízdě mobil nevypadl. To se nestalo a mobil v gumě drží jak přibitý. Nabíječka byla poměrně vytěžovaná, rád si totiž dopřávám hudbu do sluchátek. Nabíjení probíhalo bezproblémově. Před startem jsem doma plně nabil baterii a následně dodržoval svoji zásadu, kdy při poslechu hudby jsem zároveň nabíjel, případně i z každého většího kopce. Při cestovní rychlosti 15-20 km/h se baterie rozhodně nevybíjela. A podle čárek spíše i při poslechu hudby dobíjela.

Co se týče umístění a zabrání místa na řidítkách ani s tím nebyl problém. Upřímně měl jsem trochu strach, protože na řidítkách vezu už držák brašny, zvonek a tachometr. Po přendání tachometru na představec se mobil do mezery přesně vešel 🙂

Nabíječce jsem dával nezáměrně co proto. Například za deště to odnesl můj mobil kapkou pod displejem, ale energie do něj stále proudila. Napříště jsem si ho už radši schovával do brašny na řidítkách 🙂 Dále gumy, které mobil obepínají, je dobré si vždy trochu posunout, tak aby nebyli přes displej a tlačítka. Takže za jízdy lze s telefonem manipulovat (čtení SMS, přijímání hovorů,…). Potenciální slabinou setu je právě tento gumový úchyt. Guma může po jistém čase zpuchřet a prasknout. Lze koupit náhradní, cena cca 120 Kč, hledejte pod označením CR-124.

Dynamo lze při troše šikovnosti zapnout i vypnout během jízdy. Zásadní výhradu mám k životnosti pružinového mechanismu, jenž se stará o přitisknutí dynama k plášti. Neb se poměrně rychle něco v něm opotřebovalo a při zapnutí dynama ho pružina nepřitáhne pevně a dynamo pak prokluzuje. Naštěstí pokud mu člověk pomůže a trochu přitlačí na plášť, dynamo se “chytne” a přestane prokluzovat. Ale je to nepříjemné, protože jakékoliv šachování takto během jízdy je potenciálně rizikové.

Avšak to je asi jediné závažné mínus a dynamo je součástka, kterou lze vždy levně vyměnit. Celkově nabíječka splnila má očekávání a příští expedice bude již s GPS mobilem, který mi tak bude sloužit po celou dobu cestování 🙂 Za sebe ji mohu s klidným svědomím doporučit.

Hodnocení

  • + řešení uchycení mobilu
  • + zvýšená odolnost proti vodě
  • + příjemná cena
  • – rychlé opotřebení mechanismu zapínání dynama
  • – nutnost šlapání :-)))

Cena

Podle serveru Heureka.cz začíná cena na 650 Kč (28.8.2012)

Kategorie: Komentáře

0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *