S manželkou sledujeme celkem deset zahraničních seriálů, které po zhlédnutí každého dílu známkujeme. Vzhledem k tomu, že jsme takto hodnotili už loni, dovolujeme si přinést stručný pohled na to, jak se letošní sezóny povedly.

Seriály jsou řazeny od nejslabšího po nejlepší, hodnocení vychází z průměrného hodnocení všech dílů odvysílaných do neděle 18. prosince. Hodnotíme na stupnici od 0 (=propadák) po 10 (=vynikající díl).


10. Dva a půl chlapa (Two and a Half men) = 7,14 bodů

Loňská sezóna: 7,54 (pokles o 0,40)

Odchod, či spíše vyhazov, Charlieho Sheena byl pro autory tohoto kultovního seriálu, který běží již devátou sezónu, velkou výzvou. Před zahájením si asi málokdo uměl představit, že by postavu, na které byl celý děj postavený, mohl někdo nahradit. Tím spíše, když Charlieho život v mnohém kopíroval jeho filmovou postavu – ostatně shoda jmen filmové role a reálného protagonisty jistě nebyla náhodná.

Ashton Kutcher, který se po Charlieho nehodě nastěhuje do domu na pláži, Sheena ani zdaleka nenahradil – ať co do hereckých výkonů, tak především do jejich uvěřitelnosti. První díly byly velmi rozpačité, leckdy místo humoru oplývaly spíše sexistickými až vulgárními hláškami. Charlieho pozůstalý bratr Alan Harper sice jede dál svůj standard, podobně jako glosující Berta, nicméně na udržení standardu to prostě nestačí.


9. Chuck = 7,50 bodů

Loňská sezóna: 8,31 bodů (pokles o 0,81)

Tento seriál je v naší rodině velkým paradoxem. Ani jeden z nás nemá rád akční filmy, filmy se špiónskou tématikou, natož prvky děje, které nejsou postavené na reálném základě. Chuck nabízí všechno: akci, špionáž, Intersect, k tomu přidává i dávku leckdy svérázného humoru. Jeho hlavní devizou je, kromě mimořádně sympatického hereckého osazenstva, zajímavá dějová linie s naprostým minimem “hluchých míst.” Proto nás velice překvapilo zjištění, že letošní sezóna bude zkrácena na polovinu a na počátku příštího roku ukončena.

To se také promítlo do letošních dílů, kde se scénáristé nepouštějí do rozehrávání rozsáhlejších témat, přesahujících čas vymezený pro jeden díl. Musím konstatovat, že až Chuck skončí, bude nám hodně chybět. Ze všech zmíněných seriálů se patrně nejvíce vymykal našemu obvyklému vkusu.


8. Kancl (The Office) = 7,60 bodů

Loňská sezóna: 6,88 bodů (vzestup o 0,72)

Když komik Steve Carell oznámil záměr odejít z americké verze seriálu, odehrávajícího se v kancelářském prostředí, hodně jsem se obával dalšího vývoje. Přeci jen: velmi podstatná část děje se odehrávala kolem něj, a jeho vtípky, či trapné pokusy o vtípky, byly jedním z klíčových specifik tohoto seriálu. Děsila mě představa, že by Steve Carella nahradil šéf britské předlohy Ricky Gervais, kterého považuji za naprosto nesnesitelného, stejně jako angažmá Willa Ferrella, který se v šéfovském křesle objevil na několik dílů, a jehož považuji za největšího idiota mezi herci.

Produkce nakonec vsadila na Andyho Bernarda, který v seriálu účinkuje od sloučení s jinou pobočkou papírenské firmy Dunder-Mifflin. Ed Helms, kterého můžete znát například z filmu Pařba v Las Vegas či Pařba v Bangkoku, nejen mile překvapil, ale Steve Carella dokonale nahradil. Zjevně ho nestálo příliš námahy přeladit na jeho druh humoru, stojící na trapných situacích, takže v podstatě ani nepoznáte, že Carell odešel. Navíc díky tomu, že se méně času věnuje šéfovi, opět dostávají prostor nekonečné kanadské žertíky a špičkování mezi Jime Halpertem a Dwighte Schrutem. Nečekal bych, že tohle někdy napíšu, ale musím uznat, že po odchodu hlavního protagonisty našel už poměrně znuděný americký Kancl druhý dech.


7. Doktor House (House M. D.) = 7,63 bodů

Loňská sezóna: 7,56 bodů (vzestup o 0,07)

Doktor House jede v zajetých kolejích, nezlepšuje se, ale ani nezhoršuje. Tomu ostatně odpovídá i prakticky stejné hodnocení. Scénáře jsou psané přes kopírák, po několika špatných diagnózách, během kterých jsou na pacientovi prováděny nejrůznější lékařské pokusy a omyly, následuje vnuknutí, obvykle spojené s nějakou hláškou Houseova kamaráda Wilsona, načež je případ zdárně vyřešen a pacient vyléčen.

House, asi nejen nás, baví tím, že jde v podstatě o detektivku se zavedeným schématem, takže víme, co můžeme očekávat. Tak trochu je to také pohádka – pracuji ve zdravotnictví bezmála deset let a opravdu rád bych potkal lékaře, který by pacientovi věnoval tolik času a pozornosti. V Česku má ale v průměru na jednoho pacienta sedm minut denně, takže šance, že bychom se někdy dočkali reálných příběhů podobných seriálu Dr. House, je nulová.

Každopádně rozhodnutí hlavního protagonisty Hugha Laurieho po této sezóně skončit vnímám jako rozumné. Přeci jen: v nejlepším se má přestat. Donekonečna vyčerpávat seznam atypických nemocí se sice dá, ale byla by to větší a větší nuda.


6. Mentalista (The Mentalist) = 7,67 bodů

Loňská sezóna: 7,86 bodů (pokles o 0,19)

Mentalista také jede osvědčenou klasiku, byť proti prvním dílům méně času věnuje vysvětlení, jak na základě svých pozorovatelských schopností dospěl k výsledku a našel pachatele. Mimochodem podobně padala také zajímavost Anatomie lži, kde v prvních dílech do detailu vysvětlovali, na základě jakých indicií odhalili pachatele ze lži, ale s dalšími díly se tento prostor zmenšoval až na prosté konstatování, že obviněný lže.

Očekávám, že letošní sezóna bude stejná, jako předchozí – tedy půjde o cyklus detektivních povídek, a na konci sezóny, aby se divák těšil na další, se opět vynoří úhlavní nepřítel Patricka Janea – Red John. Celkově se dá říci, že Mentalista zatím nezklamal, protože dává divákovi to, co od něj očekává, byť z mého pohledu s ne právě sympatickým osazenstvem. Divák se ale těší na Janeovy leckdy nejapné hlášky, hraničící s nezdvořilostí a drzostí, kterých se mu v každém díle dostane dosyta.


5. Dexter (Dexter) = 7,77 bodů

Loňská sezóna: 8,00 bodů (pokles o 0,23)

Na Dextera jsou sice podepsané smlouvy na další dva roky, nicméně letošní sezóna ani zdaleka nedosáhla na kvalitu a napínavost prvních dvou. Některé díly byly vysloveně “výplní,” stejně tak s nečekanými zvraty se výrazně šetřilo. Okamžiků, kdy divácky patrně nejoblíbenějšímu sériovému vrahovi hrozilo dopadení, bylo minimálně. Dalo by se říci, že Dexter se letos vzdal sériových vražd na úkor pronásledování jednoho náboženského fanatika. Doufejme, že s příští sérií, které se dočkáme až za rok, si scénáristé dají více práce.


4. Průměrňákovi (The Middle) = 8,00 bodů

Loňská sezóna: nehodnotili jsme

Průměrňákovi se nám líbí tím, že se jejich děj odehrává v normální rodině, kde děti nejezdí do školy v kabrioletu, a vztahy rodičů nevypadají jako z laciné venezuelské telenovely. Rodina má nízké příjmy, hypotéku, dluhy, a nemůže si zrovna vyhazovat z kopýtka. Zejména dospělí protagonisté Frankie a Mike působí uvěřitelným dojmem, stejně tak i v jednotlivých příbězích najdete nějaké, které jste možná zažili také. Za dětské osazenstvo exceluje tělesně postižený Brick, který s každým dílem přesvědčuje o svých hereckých kvalitách. Potrhlá a ambiciózní Sue a puberťák Axl z rodinné atmosféry dělají zajímavý koktejl, na kterém se dá stavět.

Nutno uznat, že Neilu Flynnovi, který v minulosti vynikl v seriálu Scrubs jako poťouchlý a zlomyslný údržbář, role hlavy rodiny sedí doslova jako pomyslná “prdel na hrnec.”


3. Taková moderní rodinka (Modern Family) = 8,20 bodů

Loňská sezóna: nehodnotili jsme

“Moderní rodinka,” skládající se ze tří rodin, jež jsou spolu vzájemně spjaté příbuzenskými vztahy, míchá dohromady celou řadu témat. Eda O Neilla, kterého nejspíše budete znát jako Ala Bundu ze seriálu Ženatý se závazky, jsem nikdy neměl v oblibě. V Modern Family ale coby Jay Pritchett perlí a svými hláškami, které si očividně užívá, prakticky vždy pobaví. Jako manžel výrazně mladší a temperamentní Glorie působí velmi uvěřitelně, a jistě nejeden český muž se v něm najde. Trošku nezvyklý je humor Phila Dunphyho, který sice místy hraničí až s trapností, nicméně kromě občasných rozpaků vzbuzuje sympatie. Absolutní jedničkou seriálu je Cameron Tucker, žijící v homosexuálním svazku. Homosexualita je zde pojata s humorem, nikoli ale vnucována, nebo zesměšňována. Herecké podání Erica Stonestreeta je tak uvěřitelné, že jsme se často dohadovali, zda tento herec není homosexuálem i ve skutečnosti. Leckteré jeho skeče si připomínáme dodnes, což se u většiny seriálů nestává. Pravda, v seriálu najdeme i méně sympatické postavy – například Claire Dunphy považujeme za přespříliš afektovanou a přehrávající, a ani výkony Glorie Delgado-Pritchett nás neuchvátily, nicméně celkové vyznění seriálu je natolik zábavné, že tyto nedostatky rádi přejdeme.


1.-2. Jak jsem poznal vaši matku (How I Met Your Mother) = 8,36 bodů

Loňská sezóna: 8,30 bodů (vzestup o 0,06)

Jak jsem poznal vaši matku je dalším seriálem, kde se hlavní myšlenka – okamžik seznámení s manželkou a matkou dětí, kterým je celý příběh vyprávěn – objevuje spíše sporadicky, ale spolehlivě se vždy vrátí na konci sezóny, aby udržela pozornost a napětí diváků. Na jednu stranu je tento seriál víceméně standardním sitcomem, ne nepodobným Přátelům – ostatně kromě stabilního páru, sestávajícího z Lily a Marshalla, zde také “chodil každý s každým.” Na stranu druhou se ale tento seriál vyznačuje patrně největší koncentrací zvratů a dějových kliček, kdy se obvykle až na konci dílu dozvíte, jak to celé, co jste dvacet minut sledovali, bylo doopravdy. Právě scénáristické hrátky s časovými souslednostmi a dějovými rovinami patří k nejsilnějším devizám, kvůli kterým stojí za to How I Met Your Mother sledovat. Kolikrát si budete říkat: “To přeci není možné!”, abyste následně zjistili, že to opravdu možné nebylo, a vše se odehrálo úplně jinak. A to je, myslím, jedna z hlavních věcí, proč nás tento seriál tak baví :).


1.-2. Teorie velkého třesku (The Big Bang Theory) = 8,36 bodů

Loňská sezóna: 8,43 bodů (pokles o 0,07)

Teorie velkého třesku je klasický sitcom z prostředí mladých vědců, postavený na jejich “zvláštnosti” a “jinakosti.” Letošní sezóna celé pojetí poněkud zlidštila, když dala více prostoru přítelkyním hlavních protagonistů, což ale v konečném důsledku poněkud snížilo počet vtipných momentů. Hlavním tahounem zábavy tak zůstává excentrický Sheldon Cooper v naprosto nepřekonatelném podání Jimyho Parsonse. Kromě Leonarda, jehož rolí je stavět Sheldonovi racionální zrcadlo, zůstávají další postavy spíše v epizodních pozicích, byť, nutno uznat, některé hlášky Rajeshe Koothrappaliho stály za to. “Big Bengové” jsou ale příslibem dobré zábavy a vysloveně slabých dílů měli letos minimum.

Kategorie: Komentáře

0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *