7. července to byl přesně rok, kdy se s námi definitivně rozloučila ryze česká eBanka, která začala vystupovat výhradně pod značkou Raiffeisen bank. Zprvu jsem byl proti sloučení s rakouskou bankou negativisticky naladěný, takže by vás mohlo zajímat, jaké jsou zkušenosti po více než roční zkušební době.
Před rokem jsem, coby konzervativní klient, nejvíce doufal, že “Rajfka” nezmění internetové bankovnictví. Představa, že by se změnila byť jen taková maličkost, jakou je tmavomodré provedení, byla takřka děsivá. Mám rád žlutou, ale vize, že bychom měli tak zářivý e-banking, mě opravdu nenaplňovala nadšením. Navíc e-banking staré eBanky byl a dodnes je dle mého mínění absolutní špičkou na trhu. Asi nás konzervativních bylo více, protože po roce musím s radostí konstatovat, že v tomto směru se nic nezměnilo a jedeme v tom starém, dobrém rozhraní.
Co se změnilo, jsou televizní reklamy. Svým způsobem výjimečné reklamy eBanky, z nichž některé zlidověly (kdo si někdy neřekl “ne-mu-sím!”?) byly nahrazeny dosti podivnými sestřihy, které působí dojmem, jako by je někdo smontoval ve Windows Movie Makeru. Navíc je nelze považovat za zcela důvěryhodné – například na slibovaný úrok 3,5% bylo možné dosáhnout jen tehdy, pokud jste na spořící účet převedli milion korun. Nechci se vás dotknout, ale kdo z vás to má? :-P.
Problém mám i v orientaci v ceníku – ostatně zkuste si ho na webu RB.cz najít a když se vám to podaří, zkuste nalézt aktuální sazbu na spořícím účtu…. Tady má RB ještě mezery, ale nic nemůže být dokonalé :).
Přesto ale existuje celá řada důvodů, proč jsem u Raiffeisen bank zůstal. Především je to osobní přístup. Každý klient dostává svého osobního bankéře, který se mu věnuje, odpovídá na otázky, případně poradí třeba s investicemi. V mnoha jiných bankách dostanete osobního bankéře až od určité výše zůstatku, kdežto u RB jej máte bez ohledu na to, jakou částkou disponujete.
Budu mluvit z vlastní zkušenosti s ostravskou pobočkou na Stodolní ulici, konkrétně pak s bankéřem Janem P. (celé jméno nezveřejňuji, neb jsem se nedotázal na svolení tak učinit). Úmyslně jsem si vyzkoušel jeho ochotu několika dotazy, které jsem si sice mohl dohledat na webu banky, leč prostě se mi nechtělo, tak jsem tuto starost přenechal bankéři, kterého jsem kontaktoval e-mailem. Dočkal jsem se vždy velice rychle, odpověď byla vstřícná, jasná a přiměřeně stručná. Toto je věc, kterou na “Rajfce” asi nejvíce oceňuji – ačkoli skoro jistě nepatřím mezi “VIP klienty,” je se mnou jednáno slušně, s respektem a mám díky tomu dojem, že na mně bance záleží. V žádném jiném ústavu jsem se s podobným přístupem nesetkal.
Jednoho dne si mě osobní bankéř pozval “na slovíčko” s tím, že by se mnou chtěl probrat několik věcí. Na schůzku jsem se dostavil a nejprve mi byl nabídnut přechod na jinou variantu účtu. Pomyslel jsem si “jasně, chtějí mě převést ne vyšší sazby” a vyžádal jsem si ceníky. Po podrobném prostudování jsem došel k závěru, že mi opravdu byla nabídnuta varianta, která je pro mne z hlediska poplatků výhodnější. Ne, že by úspory byly nějak extra vysoké, ale několik stokorun ročně ušetřím určitě. V praxi jsem si pak ověřil, že mé rozhodnutí bylo správné a bankéř mi skutečně nevěšel bulíky na nos.
Kromě toho mi byl nabídnut spořící účet. Ten má Raiffeisen bank zcela zdarma a veškeré převody mezi osobním a spořícím účtem jsou taktéž za nulu. Jsem zvyklý hledat všude nějaké “háčky,” leč tady jsem ani po půlročním používání žádný nenalezl. Pravda, jak jsem psal výše, úroková míra není nic moc – na reklamou slibovaných 3,5% můžete s několika desítkami tisíc zapomenout – ale pořád je to lepší, než úročení na běžném účtu. S manželkou si teď hrajeme a když nám nějaká ta tisícovka přebývá, hned ji deponujeme na spoření a naopak když se nám disponibilní zůstatek tenčí, převádíme zpět. 🙂 I toto by šlo udělat automaticky – e-banking to umí – ale přeci jen tyhle věci mám raději pod kontrolou.
Dále mi osobní bankéř navrhl založení úrazového pojištění. To nenabízí přímo Raiffeisen bank – je sjednáno s pojišťovnou Generali. Bankéř mi ale vytvořil dva individuální plány, které mi ochotně a podrobně vysvětlil. Protože jsem člověk opatrný, vyžádal jsem si podmínky, smlouvu a ceníky s tím, že si vše chci prostudovat v klidu doma. Nenarazil jsem na odpor typu “jedinečná nabídka, podepište ihned,” naopak opět následovalo ochotné předání všech materiálů s tím, ať se ozvu, až budu chtít pokračovat v jednání. S manželkou jsme se nakonec shodli, že jednu část vůbec nechceme, takže jsem požádal bankéře o zpracování nového návrhu, který by zmíněnému požadavku vyhovoval. Opět to nebyl problém a tuto smlouvu jsem již podepsal.
Proč jsem tedy s Raiffeisen bank spokojený? V první řadě je to bezkonkurenční elektronické bankovnictví, které je jednoduché, snadno pochopitelné a ovladatelné a především špičkově zabezpečené. Neméně důležitý je pro mne přístup, s jakým se mnou bankovní ústav komunikuje a v tom je “Rajfka” skrze své osobní bankéře opět na špičce. Pravda, vystřídal jsem i díky svému přesunu z Prahy do Ostravy několik osobních bankéřů, ale Jan P. z ostravské pobočky na Stodolní je jednoznačně nejochotnější a nejvstřícnější. Člověk si pak díky tomuto způsobu jednání připadá opravdu jako důležitý klient, na kterém bance záleží. A to je příjemný pocit. Vím, že kdykoli budu něco potřebovat, mohu napsat mail, nebo zavolat a neuslyším otrávený hlas nějaké nepříjemné paní za přepážkou, ale bude mi věnován čas a dočkám se odpovědi. Protože se v bankovních produktech příliš neorientuji, jsem velice rád, že je tu někdo, kdo se mi bude věnovat, pokud budu potřebovat poradit.
Příjemným překvapením také bylo, když kolegyně přecházela k nové bance a (dost možná i na základě komunikace se mnou – dělám RB chodící reklamu :-P) zvolila si právě “Rajfku.” Když jsem se o tomto zmínil na jedné ze schůzek s bankéřem, které byla přítomna ještě jedna úřednice, dostal jsem coby pozornost dvě volné vstupenky do místního multikina. Nemuseli to dělat – jak jsem řekl, sám rád propaguji tento bankovní ústav – ale přesto tato maličkost potěšila.
Jak jsem psal před rokem: eBanka pro mne byla skoro až srdeční záležitostí a přechodu pod křídla RB jsem se dosti obával. Ve hře byla i varianta odchodu k mBank, především díky některým nulovým poplatkům. Raiffeisen bank ale v první řadě díky svým lidem přesvědčila, že stojí za to u ní zůstat a ten osobní přístup mi pár ušetřených korun vynahrazuje více, než dostatečně. Pokud tedy hledáte banku, kde byste chtěli mít svůj účet, nebo nejste spokojeni se stávajícím přístupem vašeho bankovního ústavu, vyzkoušejte Raiffeisen bank a možná budete mile překvapeni!
PS: jako na zavolanou se způsob jednání Raiffesen banky ukázal zrovna včera. Protože se koncem týdne chystáme vycestovat do zahraničí, začal jsem se zajímat o cestovní pojištění, zejména pak o pojištění případných léčebných výloh. Přeci jen stát se může cokoli a nerad bych například let vrtulníkem platil do konce života.
V první řadě se manželka poptala pojišťováka z Allianzu, se kterým dopoledne sjednávala povinné ručení na auto. Nabídka zněla 2 000 Kč za dvě osoby na 23 dnů a přiznám se, že mě svou výší šokovala. Ano, pravdou je, že pokrývala všechno možné a především pak nemožné. Zapátral jsem tedy na internetu a našel výrazně výhodnější pojištění léčebných výloh od Generali – za dva lidi na zmíněný počet dnů za 600 Kč. To už znělo hodně dobře a málem jsem uzavřel online objednávku. Leč nedalo mi to a řekl jsem si, že se ještě zkusím zeptat svého osobního bankéře. A dobře jsem udělal!
Za asi tři hodinky jsem měl ve schránce odpověď, že základní cestovní pojištění mohu uzavřít ke své debetní kartě (obyčejná Visa Electron) za pouhých 470 Kč. Proti konkurenci je tu hned několik plusů: pojištění je na celý rok, neomezený počet cest, kryje i spolucestující rodinu (tj. i mou manželku + případné děti), pojištění odpovědnosti, zavazadel, úrazové…. a jeho součástí je i nonstop asistenční služba. Těch výhod by bylo ještě více, zejména pak vyniknou ve srovnání s notně ořezanou nabídkou Generali v podobné cenové hladině. Nechyběly ani další varianty a doporučení, která z nabídek je pro mne nejoptimálnější.
Co dodat? Díky osobnímu bankéři jsem ušetřil přes 1 500 Kč a dostal pojištění snad všeho, co mě mohlo napadnout. Pro člověka typu já, který se v těchto věcech nevyzná, je takový osobní bankéř doslova darem z nebes. Nikdy dříve bych si nemyslel, že člověk, zajišťující kontakt s bankovním ústavem, může být tak důležitým prvkem spokojenosti zákazníka. Nyní musím konstatovat, že jestli je “Rajfka” v nějakém směru opravdu silná a výjimečná, pak je to právě onen přístup k zákazníkovi. Možná by právě na tomto faktoru mělo marketingové oddělení RB postavit další reklamní kampaň, protože tohle je přidaná hodnota proti konkurenci.
Závěr? Jednoduchý: ani banka, která mi nabídne nulové poplatky, nemá v mém případě šanci konkurovat takovému přístupu a zákaznickému servisu. Pro mne je to důvod, prož zůstávám u Raiffeisen bank a ani neuvažuji o změně.
0 komentářů