Sledování streamovaného videa připomíná s UPC přerušovanou soulož. P2P sítě běží na směšných rychlostech, ale UPC prý nic neblokuje. K tomu se přidaly i výpadky spojení. Prostě Internet za všechny prachy!
Nevím, zda mě zpráva o tom, že by poskytovatel internetového připojení UPC chtěl realizovat domácí připojení o rychlosti až 100 Mbps víc pobavila, nebo naštvala. U této společnosti jsem již přinejmenším šest let. Začínal jsem, tuším, na 512 kbps lince, což byl na tehdejší poměry celkem slušný fofr. Když jsem se v roce 2007 přestěhoval do Ostravy, neměl jsem na výběr nic jiného, než Karneval. S touto společností jsem si opravdu užil své, proto jsem uvítal pohlcení UPCčkem a doufal, že přinese komunikaci a kvalitu, na kterou jsem byl zvyklý v Praze. Bohužel se tak nestalo a v současnosti musím konstatovat jednoznačný opak.
Zapomeňte na P2P
V září loňského roku přišlo UPC s tím, že navýší rychlost, což by sama o sobě byla dobrá zpráva. V rámci příprav na zrychlení ale bylo nutné omezit provoz na síti, zejména tzv. P2P programy. Uživatelé toto velice rychle zaznamenali a začali to rozebírat na nezávislém diskuzním fóru. UPC přešlo do pozice “mrtvého brouka,” což je u nich jakýmsi nepsaným standardem. Několik uživatelů, jež se obrnili trpělivostí a počkali si i několik minut na infolince, se dozvědělo, že UPC žádný provoz neblokuje. Přesto problémy ať už s Direct Connectem, Emule, nebo torrenty hlásili zákazníci z celé republiky. Jediné, co UPC bylo ochotné přiznat, že v rámci těchto úprav (míněno přípravy na navyšování rychlosti) mohou klienti pocítit zpomalení či výpadek služeb trvající několik hodin.
Teprve na konci října, tedy prakticky po dvou měsících, se uživatelé dočkali oficiálního vyjádření. Na Lupě vyšel článek UPC: za sníženou rychlost a výpadky může modernizace, kde tiskový mluvčí František Malina uvedl: “nezbytná modernizace pak v některých lokalitách zapříčiňuje přechodné snížení rychlosti (někdy až po celý týden) nebo i krátkodobé výpadky. Nicméně bych Vás chtěl ujistit, že se nejedná o záležitost, která by se dotýkala skutečně významného počtu zákazníků, že problémy monitorujeme a že problémy pominou, neboť jsou skutečně přechodné a nejsou výrazem změny naší internetové politiky.”
Čtenář by z toho vyrozuměl, že přinejmenším ukončením přechodu na rychlejší varianty připojení, by mělo dojít i ke zmizení těchto problémů. Leč nestalo se tak – i v průběhu dubna, kdy mělo dojít k převodu posledních stálých zákazníků, si uživatelé stěžují na přetrvávající problémy. Někteří dokonce vysledovali, že P2P sítě běží pomaleji jen v určitých hodinách (nejčastěji se objevují informace o časech mezi 17. a 23. hodinou) a naopak v noci nebo brzy ráno jim stahování běží odpovídající rychlostí.
UPC i nadále hraje mrtvého brouka a na stížnosti reaguje tradiční zaseknutou gramodeskou: “nic neblokujeme, nic nezpomalujeme.” Možná úsměvně působí rozhovor jednoho uživatele s technikem: “Včera mi volal technik, ohledně problému s pomalým načítáním stránek. Když pominu, že ze mě zkoušel dělat blbce (vypněte firewall, připojte PC rovnou k modemu, zkontrolujte kabely), tak jsem se ho zeptal na blokování torrentů. Jeho odpověď: My nic neblokujeme. Moje otázka: Proč nejdou torrenty. Odpověď: My nic neblokujeme. A moje poslední otázky byla: Proč lžete? Odpověď: My nic neblokujeme.” Úsměvné je to ale jen do momentu, kdy se na základě lákavé reklamy, slibující pěkně vypadající rychlost Internetu, stanete zákazníkem této firmy.
Osobně postrádám smysl takového navýšení rychlosti – pro běžné prohlížení www stránek stačí v pohodě i 1-2 Mbps. Jakákoli vyšší rychlost se projeví maximálně zlomky vteřin. Jediné, co takovou rychlost dokáže rozumně využít, jsou právě P2P sítě, nebo streamované video. Ani jedno, ani druhé si ale se současnými linkami UPC moc neužijete.
Samozřejmě chápu, že uživatelé, tahající dnem i nocí stovky megabajtů, nejsou pro providera nijak zajímaví – spíše naopak – neboť zahlcují linku i ostatním. Jako východisko bych viděl buď snížení rychlosti, ale s garancí, nebo konkrétní nastavení pravidel, že například od 17:00 do 23:00 pojedou P2P na nějaké omezené rychlosti. Opravdu bych měl raději stabilní 4 Mbps, než současný 14 Mbps, na kterém mohu stahovat maximálně tak 25-30 kbps. Je tu ale zásadní problém: UPC odmítá přiznat, že jejich síť nestíhá a že na základě toho je nutné provést jisté restrikce. Patrně v rámci zachování pozitivního mediálního obrazu drží zajeté koleje a tvrdí, že u nich opravdu, ale opravdu žádný problém není a že své uživatele rozhodně neomezují.
Výpadky modemu
Krátce po navýšení rychlosti i těm nejposlednějším zákazníkům se objevil další problém, který jsem taktéž zaznamenal – výpadky. Konkrétně jde o to, že z ničeho nic přestanou na modemu blikat kontrolky send/recieve, modem ztratí IP adresu a začne hlásit nedostupnost DHCP serveru. Sám sobě pak přidělí dočasnou IP adresu 192.168.100.1 a za ním umístěnému počítači 192.168.100.x. Díky nedostupnosti DHCP serveru pak uživatelé mohou zapomenout na jakoukoli činnost na Internetu.
Tyto výpadky trvají řádově kolem jedné až dvou minut. Někdy je nutné restartovat modem vytažením ze zásuvky, jindy se zařízení vzpamatuje samo. Rozpadání spojení má na použitelnost internetu ještě větší vliv, než předchozí problém. Pokud například stahujete nějaký soubor standardním způsobem, musíte po obnovení spojení začít znovu. Během toho pak nezbývá než doufat, že spojení znovu nespadne.
Stejně tak při hraní online her jsou podobné výpadky doslova fatální. Asi nic nerozčílí více, než když v posledním kole online závodu spadne linka a vaši soupeři zůstanou viset kdesi ve vzduchu. Na pěkný výsledek můžete přes sebevětší snahu jednoduše zapomenout. Podobně leze na nervy i sledování streamovaných videí, které v podání UPC funguje, jako přerušovaná soulož :-P.
Výpadky tohoto typu hlásí uživatelé z celé republiky, například z Litoměřic, Brna, ale i z Prahy, Ostravy-Jihu (náš případ) a dalších lokalit. Jeden z uživatelů zaznamenal, že k výpadkům začalo docházet poté, co se mu změnila IP adresa z 89.102.x.x na 89.103.x.x, což se stalo i u nás. Obecně lze ale říci, že k padání spojení začalo docházet poté, co UPC navýšilo rychlost. Neumím si za těchto okolností představit kvalitu výše zmíněné 100 Mbps linky, když ani stávající 14 Mbps nejede, jak by měla.
UPC opět přešlo do standardní pozice – uživatelé, kteří si stěžovali, se zpravidla dostali odpovědi, že jejich linka byla proměřena a všechno je v nejlepším pořádku. Že jednou za čas prostě nejede Internet je asi podle UPC v normách.
Infolinka na dvě věci
Infolinku UPC patrně převzalo od Karnevalu. Tedy soudě dle toho, že v dávné minulosti fungovala celkem v pohodě, ale dovolat se na ni nyní je za hranicí lidských možností. Pokud se k tomuto kroku rozhodnete, je nezbytné se obrnit notnou dávkou trpělivosti, protože dvacetiminutové čekání “na drátě” není ničím neobvyklým. Smutné je, že s těmito čekacími dobami UPC nenabízí “zelenou linku” (800), takže zákazník, volající z mobilu, se může pěkně prohnout. My sami už raději nevoláme, protože s naším tarifem nebyl problém dát za telefonáty i částku odpovídající měsíční platbě za Internet. UPC sice již před lety slibovalo rozšíření “call centra,” ale zda k tomu došlo, netuším. Soudě dle čekacích dob ale soudím, že spíše došlo k jeho redukci. Osobně hodnotím infolinku UPC jako nejhorší ze všech firem, které jsem kdy kontaktoval a ve srovnání například s Raiffeisenbank nebo Vodafonem jde doslova o ubohost. Chcete-li se tzv. “zdravě nasrat,” zvednout si tlak a účty za telefon, je infolinka UPC tím nejlepším a nejspolehlivějším způsobem.
Kam jít?
Celkově vzato je UPC aktuálně nejhorší společností, jejíž služeb naše domácnost využívá. Otázkou je, kam přejít, chci-li kvalitní a rychlý Internet. O2 nechci ani náhodou, neb zejména z dob, kdy se tato společnost jmenovala Český Telecom, s ní mám velice negativní zkušenosti. Stejně tak Volny.cz asi nebude správnou cestou, neb nedaleko nás bydlící známá nedávno přešla právě od této firmy k UPC z důvodu neustálých a poskytovatelem nevyřešených výpadků. Měl jsem v hledáčku 802.cz, ale ti mi v naší lokalitě nabídli maximálně tak wi-fi, což tedy děkuji, ale nechci ani náhodou. Brňáky do nebe vychvalovaný Netbox s opravdu pěkným poměrem cena/rychlost v Ostravě bohužel také není. Kdyby existovala alternativa, rád bych celé UPC poslal i s jejich Internetem do patřičných míst.
0 komentářů