Segment osobních automobilů se neustále vyvíjí. V posledních letech lze zásadní trendy pozorovat zejména v oblasti autonomního řízení a snahy nahradit spalovací motory ekologičtějšími variantami. Stále častěji se však objevují otázky, kam bude směřovat další vývoj – mnohé naznačuje, že vlastnit auto bude ve vzdálené budoucnosti zbytečné.
Často se mluví o tom, že stávající systém, kdy je automobil majetkem jednoho konkrétního vlastníka, v budoucnosti skončí. Bude-li lidstvo chtít snížit ekologické dopady osobní dopravy, nebude stačit jen snížení vypouštění emisí – ostatně stávající limity, schválené Evropským parlamentem, jsou již na hraně fyzikálních zákonů. Bude nutné také snížit počet automobilů v ulicích, čímž, mimo jiné, klesnou negativní ekologické dopady jejich výroby.
Autonomní auto jako první vlaštovka
Výše uvedeným tvrzením nahrává vývoj v segmentu samořídících vozů. Ty by v budoucnosti měly být schopné jezdit bez lidského zásahu a všichni členové posádky se tak, bez ohledu na to, na jakém místě v autě sedí, stanou pasivními pasažéry.
Na několika místech na světě se již dnes testují autonomní taxíky. Na sedadle řidiče sice zatím sedí živý člověk, označovaný jako operátor, jehož úkolem je dohlížet na chování auta a v případě potřeby zasáhnout – například změnit směr jízdy nebo zastavit.
Futuristické koncepty velkých automobilek už ale ukazují auta budoucnosti prostá jakýchkoli ovládacích prvků. Nemají volant ani pedály, neboť výrobci počítají s tím, že tyto vozy již budou schopné fungovat zcela samostatně.
V současnosti je pro nás možná ještě těžko představitelné, že by něco takového mohlo fungovat – několik havárií automobilů Tesla do stojících překážek jasně ukázalo, že technologie autonomního řízení ještě nejsou tak vyspělé, aby mohly permanentně ovládat auto v běžném provozu. Tesla je ale jedním z průkopníků a v této fázi je prostě nutné počítat s „dětskými nemocemi“.
Až budou auta jezdit sama…
Jedním z problémů současných samořídících vozidel je skutečnost, že se pohybují v provozu s normálními auty. Za jejich volanty sedí lidé, jejichž reakce není umělá inteligence schopná stoprocentně předvídat, ačkoli se v tomto směru neustále zlepšuje.
Pokud však vývoj půjde dál těmi směry, které naznačují velcí výrobci, situace se zásadně změní. Auta budou schopná mezi sebou komunikovat – to znamená, že budou například „vědět“, kde se nacházejí ostatní vozidla, jakým směrem se pohybují a kam hodlají jet. Riziko nehody se v takovém světě přiblíží k nule.
Automatizace postupně eliminuje potřebu lidského řidiče, neboť automobily budou schopné se bezpečně pohybovat ulicemi a komunikovat mezi sebou – například se vzájemně varovat před překážkou či jinou dopravní komplikací.
Proč bychom měli vlastnit auto?
V okamžiku, kdy vývoj v automobilovém průmyslu dospěje do této fáze, se vlastnictví auta stane v podstatě zbytečností. Důvod je prostý: průměrný automobil tráví 90 % času tím, že je někde zaparkovaný, a tedy prakticky nevyužitý. To je z ekologického hlediska de facto plýtvání.
Tím se otevírají dveře sdílené ekonomice, kde by auto fungovalo jako služba. Pokud se budete potřebovat dostat z jednoho místa na druhé, objednáte si autonomní vůz třeba z počítače nebo z mobilního telefonu. Ten přijede, naloží vás, odveze a poté se vydá za dalším zákazníkem.
Logicky se nabízí srovnání s dnešními taxíky. Ty ale většina lidí nepoužívá – důvodem je především výrazně vyšší cena ve srovnání s vlastním vozem. Nemluvě o tom, že při jízdě z centra města na letiště vás vaše auto určitě neokrade 🙂
Autonomní auta s elektrickým, vodíkovým nebo jiným pohonem mohou nabídnout nižší provozní náklady a tím i ceny za kilometr. Odpadne také lidský faktor v podobě nepoctivých taxikářů. Pro přepravu stejného počtu lidí tak bude potřeba méně vozidel, což v konečném důsledku bude znamenat volnější průjezdy velkými městy.
Vzdáme se svých aut?
Pro mnoho lidí znamená vlastnictví osobního auta určitou nezávislost a svobodu. Mohou se přepravit kam potřebují prakticky kdykoli. Průzkumy však naznačují, že lidé jsou ochotni akceptovat ztrátu vlastnictví automobilu, pokud jim bude nabídnuta rychlá a pohodlná alternativní doprava.
To je zřejmé ve velkých městech, jako je Londýn, kde je hustá a dobře fungující infrastruktura veřejné dopravy. V hlavním městě Velké Británie je k dispozici 11 linek metra s celkovou délkou 402 kilometrů a na většinu míst se kvůli skoro permanentnímu „traffic jamu“ dostanete rychleji podzemkou než autem. Výsledkem je v průměru jen 0,8 auta na jednu domácnost.
Tam, kde je méně rozvinutý systém veřejné dopravy, je potřeba vlastnit automobil logicky vyšší. Například obyvatelé Manchesteru v severní Anglii vlastní v průměru 1,3 vozu na domácnost. Jedním z důvodů je fakt, že městský železniční systém má celkovou délku pouhých 93 km.
Auta bez řidičů jsou hudbou budoucnosti
Výše uvedená čísla ukazují, že pokud jsou lidem k dispozici konkurenceschopná alternativní řešení, potřeba vlastnit automobil se snižuje. Je pravděpodobné, že autonomní auta budou díky vzájemné komunikaci fungovat jako síť. To jim umožní vyhnout se zácpám, a tím minimalizovat čas, který lidé tráví na cestě.
Vozy bez řidiče, které fungují jako propojený systém, budou schopné distribuovat dopravu po celé řadě tras, čímž zabrání dopravním zácpám a nabídnou efektivnější pohyb po městě. V průběhu času mohou nabídnout další výhody, čímž sníží důvody vlastnit auto.
Obecně platí, že v dané oblasti musí autonomní sdílené vozy dosáhnout určité úrovně hustoty, aby se tento způsob veřejné dopravy stal ekonomicky životaschopným. Musí tedy existovat dostatek lidí, kteří budou využívat tuto službu, aby se vyplatilo něco takového provozovat. To lze poměrně snadno provést ve velkých městech, ale bude těžší stejného efektu dosáhnout v malých nebo středně velkých městech.
Co myslíte: bude v budoucnosti zbytečné vlastnit auto?
Zdroj: theconversation.com.
0 komentářů