Na konci roku jsem vám přinesl náš pohled na seriály, které s manželkou sledujeme. Protože uplynulý týden skončila sezóna všech jmenovaných, přináším další souhrn, ze kterého by mělo vyplynout, které seriály se zlepšily a které propadly ještě níže.
Seriály jsou seřazeny od nejslabšího po nejlepší, přičemž jsme každý díl každého seriálu hodnotili na bodovací stupnici 0 (naprostý propadák) až 10 (naprosto vynikající díl).
13. Dva a půl chlapa (Two and a Half man) = 6,81 bodů
Loňská sezóna: 7,54, v poločase 7,14 bodů
Sestupná tendence seriálu Dva půl chlapa, která nastala okamžikem vyhazovu Charlieho Sheena a jeho nahrazením Ashtonem Kutcherem, pokračovala i po Novém roce. Kutcher prostě nemá potenciál na to, aby nahradil snadno uvěřitelného, skoro až autobiografického Sheena. Kvalita dílů permanentně klesala, u některých jsme se zasmáli třeba i jen jednou, dvakrát, a to ještě spíše ze zdvořilosti. Navíc došlo k výraznému utlumení pro nás zábavných postav, kterými byly Harperovic matka, Charlieho bývalá manželka Judith s “podpantofláckým” partnerem Herbem, nebo drsná psycholožka v podání Jane Lynch. Příležitostné vtipné vstupy hospodyně Berty celou uvedenou chybějící skvadru komických figurek prostě neměly šanci zachránit
Po díle, kde veškerý “humor” měl vyplynout ze situace, kdy protagonisté pozvraceli celé letadlo a následně na zvratcích klouzali, jsme se odhodlali k naprosto ojedinělému rozhodnutí: seriál jsme přestali sledovat. Osmnáctý díl deváté sezóny tak byl naším definitivně posledním.
Visnery: Naprostý propadák mezi seriály. Nesympatické nahrazení hlavní postavy, ale i jeho filmové přítelkyně vyvolalo nechuť sledovat tento seriál. Z běžného průměrného seriálu se stalo cosi hrozně “cool”, kde jsou cool postavy, všichni jsou hrozně bohatí, krásní, nepracují a jen si užívají… Věřím, že průměrný věk diváku se velmi snížil a Kutchera sledují už jen pubertální Nanynky, jinak si neumím směřování seriálu vysvětlit. Děkuji, již nikdy více!
12. Community = 7,34 bodů
Loňská sezóna: nebodováno, v poločase 7,86 bodů
O seriálu Community jsem na konci roku nepsal, neboť jsme ho tou dobou ještě nesledovali. Dostali jsme se k němu v průběhu prvního čtvrtletí, kdy jsme zhlédli první dvě sezóny a pak již “v reálném čase” sledovali sezónu třetí.
Community nás nesporně baví. Děj se odehrává v komunitní škole “pro starší a pokročilé” a hlavní osazenstvo čítá sedm postav, přičemž každá je něčím specifická, leckdy i zvláštní. Překvapilo nás obsazení Kena Jeonga (Pařba v Las Vegas) v první sérii coby učitele španělštiny, v dalších sezónách – poté, co se provalí, že jeho diplom vysokoškolského pedagoga je falešný – už významně slabšího šéfa ochranky. Museli jsme si zvyknout na Chevyho Chase, který nikdy nepatřil k našim oblíbencům. Naprostou bombou je role děkana Peltona, který vstupuje na scénu pokaždé v jiném převleku a miluje dalmatiny.
Community se vyznačuje tím, že některé díly jsou velmi specifické – ať už se jedná o parodie jiných seriálů či filmů, nebo dokonce o epizody, ve kterých nehrají živí herci (tj. animované či loutkové).
Ve druhém pololetí seriál poněkud ztratil 16. dílem, který byl v podstatě celý reklamou na firmu Subway, a následujícími dvěma epizodami, jejichž děj pravděpodobně parodoval film nebo seriál, který jsme neznali, takže nám nepřipadaly zajímavé.
Celkově vzato jde ale o jediný “studentský seriál,” který sledujeme, a musíme konstatovat, že se nám docela líbí. Jen v reklamě by mohli producenti trochu ubrat plyn.
Visnery: Seriál, který má neskutečné výkyvy. Některé díly jsou naprosto geniální, některé chcete po pár okamžicích vypnout. Trošku schizofrenie. Rozhodně jediný seriál, který dokáže překvapit originalitou a nevšedností.
11. Mentalista (The Mentalist) = 7,48 bodů
Loňská sezóna: 7,86 bodů, v poločase 7,67 bodů
Mentalista ve své třetí sezóně tak trochu upadl do stereotypu, kdy je každý díl věnován jednomu případu, který je v závěru leckdy až teatrálně vyřešen hlavním protagonistou Patrickem Janem. Stejně, jako v pololetí, i tentokrát musíme vyslovit politování nad tím, že zatímco v první sezóně je divákovi poměrně detailně vysvětleno, jak Patrick poznal pachatele, v současnosti je tomu věnován jen minimální prostor.
Seriál je poměrně předvídatelný – tušili jsme, že se ke konci sezóny opět objeví záhadný Red John, který kdysi zabil Patrickovi rodinu, čímž se scénáristé budou snažit udržet diváky v napětí přes celé prázdniny. Tentokrát se jim to ale příliš nepovedlo a kromě mírně šokujícího závěru zůstala třetí Mentalistova sezóna v šedi průměrných detektivek.
Baví nás Patrickova výstřednost, naopak poněkud nudí víceméně stále stejné výkony ostatních protagonistů. Do příští sezóny by tento seriál potřeboval nějaké oživení a zajímavý zvrat.
Visnery: Toho chlapa prostě každý musí mít rád a jeho úsměv je natolik zábavný, že si jeho postavu zamiluje snad každý. Smysl pro neotřelost a originalitu prostě baví. A ač upadl seriál do mírného stereotypu, pořád je to ten seriál, na který se budete těšit.
10. Kancl (The Office) = 7,52 bodů
Loňská sezóna: 6,88 bodů, v poločase 7,60 bodů
Americká mutace seriálu z kancelářského prostředí úspěšně přežila odchod hlavní postavy v podání Steva Carella a z našeho pohledu se celý seriál maličko zvedl. Objevilo se i několik vysloveně povedených dílů, navazujících na tradici přestřelek a kanadských žertíků mezi Dwightem Schrutem a Jimem Halpertem, nicméně na “desítku” v uplynulé sezóně nebyla ani jedna epizoda.
Příjemně překvapil Ed Helms v roli Andyho Bernarda, který takřka dokonale nahradil v pozici šéfa pobočky Carella. Aniž by kopíroval, dokázal nabídnout podobnou úroveň humoru i trapnosti, na kterou jsme byli zvyklí.
Kancl dokázal pozvednout úroveň a nezbývá než doufat, že tomu tak bude i v další sezóně.
Visnery: Sice již chybí takové to napětí, jako na začátku, zdali Jim a Pam budou spolu, ale už jsme si na to zvykli… tím seriál tehdy velmi utrpěl. Nicméně i po odchodu Steva Carella se seriál líbí, baví a je skvělým “vyplňovákem” času. V poslední sezóně se objeví VELMI nesympatická osoba v podobě dočasné šéfky. Osoba je natolik nechutná a nesympatická, že kazila výsledný dojem ze seriálu. Snad její herecká kariéra v tomto seriálu bude utlumena a Kancl bude zase to, co dřív 🙂
9. Dr. House (House M. D.) = 7,57 bodů
Loňská sezóna: 7,56 bodů, v poločase 7,63 bodů
Seriál House letošní sezónou skončil. Nabídl standardní podívanou, ke konci okořeněnou vážným onemocněním Houseova kamaráda Wilsona, nechyběly ani tradiční závěrečné “psychedelické” díly. A samozřejmě happy end, kdy divák jasně vidí, jak se na House zřítí část budovy, aby následně překvapil SMSkou během smutečního proslovu nad svou rakví. V americkém seriálu to prostě nesmí dopadnout špatně.
Osmá a poslední sezóna se nesla v zavedeném schématu, kdy scénáristům v podstatě stačí jen přepisovat diagnózy a jejich příznaky, aby nakonec hlavní protagonista po několika neúspěšných pokusech dostal vnuknutí a pacienta úspěšně vyléčil. V podstatě se jedná o osvědčený koncept detektivek, akorát místo vraha hledáme název nemoci. Na druhou stranu pobaví špičkování lékařského týmu, který je ale pasován do role neschopných sekundantů, jež si bez svého šéfa nedojdou ani na záchod. Absurdní sázky mezi Housem a Wilsonem příjemně oživily stereotyp. Desítku jsme udělili jen jednou – za pátý díl, jehož závěr je naprosto fenomenální a pouštěli jsme si ho v průběhu roku ještě několikrát. Celkově ale musím konstatovat, že House nepřekvapil, ale ani vyloženě nezklamal. Že by mi ale nějak fatálně chyběl, to nemohu říci.
Visnery: Není co dodat… House si drží svou stabilní kvalitu a je škoda, že tohle byla jeho poslední série.
8. Top Gear (Top Gear) = 7,70 bodů
Loňská sezóna: nebodováno, v poločase nebodováno
Do našeho přehledu jsme zařadili i poněkud netradiční seriál, byť přesnější by bylo nazývat ho motoristickým občasníkem. Jde o zaběhlý pořad britské televize, v němž se sice diváci nedozví, jaký kufr jim nabídne to či ono auto, zato se mohou pobavit takřka soustavným špičkováním třech moderátorů. Hlavní hvězdou je Jeremy Clarkson, kterému sekundují Richard Hammond a James May.
Scénář pořadu má obvykle zavedené schéma: úvod, nějaký test, povídání o aktuálních novinkách, test, host ve studiu…. Může to znít nudně, ale díky pořádně prořízlým ústům Jeremyho Clarksona, který se nebojí ve svých hláškách urazit kteroukoli zemi či člověka, se můžete solidně bavit. BBC kupodivu nehledí ani na poměrně masivní protesty diváků, kritizujících Clarksonovu neomalenost. Mnohé díly navíc pobaví absurdností nápadů, zejména pak úkolů na testování vozidel, které pro moderátorskou trojici připravují producenti.
Za desítku to sice letos nebylo ani jednou, ale druhý díl sezóny jsme bodovali vysoko -devíti body – a s výjimkou šestého dílu jsme žádnému nedali méně než sedm bodů.
Když se pak dívám na Auto-moto revue, připadá mi ve srovnání s Top Gearem krajně nezáživná, až nudná.
Visnery: Naprosté šílený seriál s neomezeným rozpočtem, což jde vidět v každém dílu! Auta zde ničí jako zápalky, nic pro tvůrce není překážkou… tím více se stává absurdnějším a potrefenějším pro diváka. Doporučuji sledovat tuhle partičku bláznů, jak testují nejdražší auta na světě! To je však nejvíce nudná část tohoto pořadu, nejzajímavějšími shledávám speciální díly z různých zemí a kontinentů.
7. Dexter (Dexter) = 7,75 bodů
Loňská sezóna: 8,00 bodů, v poločase 7,77 bodů
V poločase, kdy jsme dělali předchozí hodnocení letošních seriálů, zbýval z Dextera už jen poslední díl. Ten ale naše hodnocení příliš nezvrátil, takže nadále konstatuji, že “letošní sezóna ani zdaleka nedosáhla na kvalitu a napínavost prvních dvou. Některé díly byly vysloveně “výplní,” stejně tak s nečekanými zvraty se výrazně šetřilo. Okamžiků, kdy divácky patrně nejoblíbenějšímu sériovému vrahovi hrozilo dopadení, bylo minimálně.”
Pravda, závěrečných asi pět sekund poslední epizody vyvolalo poměrně velké očekávání, jak začne další série, a je podle mne velká šance, že přinejmenším první díly by mohly být zajímavé. Otázkou je, zda se scénáristé neuchýlí k nějaké odbočce, ať už přesunem do jiné časové roviny, nebo třeba tím, že se všechno Dexterovi jen zdálo. Snad nebudeme zklamaní. Našlápnuto je dobře!
V letošní sezóně jsme ale neměli důvod dávat ani jednomu dílu deset bodů, což je škoda.
Visnery: Mně se Dexter letos prostě líbil. Já vím, že pro Karla letos byl seriál spíše zklamáním, ale mně bavil, a to především jeho ústřední zápletka a vrah, kterého celou sérii honili. Zpracování bylo originální, hodně propracované, opravdu dobré. Trochu se ze seriálu vytratila naše oblíbená postava – Masuka. Objevoval se méně, než obvykle, což nás mrzelo. Tím pádem chybělo i dost humorných momentů, které předtím v seriálu byly. Závěrečný díl taktéž neměl chybu, na další sérii se těším, docela mě zajímá jakým směrem se bude dále ubírat a doma už padají sázky, kdo bude mít pravdu 🙂
6. Taková moderní rodinka (Modern Family) = 7,79 bodů
Loňská sezóna: nehodnotili jsme, v poločase 8,20 bodů.
Moderní rodinka se zejména ve Spojených státech těší poměrně velké oblibě. Jedná se o klasický koncept seriálu o velké rodině, která ovšem – na rozdíl od podobných seriálů devadesátých let – nebydlí v jednom domě. Od “klasiky” se navíc liší i sestavením jednotlivých rodin: vedle manželského páru se dvěma pubertálními dcerami a jedním synem tu máme stárnoucího Ala Bundu s mladou a energickou Kolumbijkou, vše pak završuje páreček gayů, vychovávající adoptovanou vietnamskou holčičku. Už ze zmíněného výčtu je zřejmé, že o nejrůznější komediální zápletky nebude nouze.
Paradoxně v naší domácnosti jde o nejkontroverznější seriál – tedy soudě alespoň dle rozdílu v hodnoceních, kdy jsem já bodoval v průměru 8,2 body, zatímco moje lepší polovička 7,4. Desítku jsem dal dvěma dílům – druhému a třináctému.
Konkurence byla ale ve druhé polovině sezóny natolik silná, že odsunula “Moderny” ze stupňů vítězů až na šestou příčku. Přesto jsem přesvědčen o tom, že “moderní rodinka” pobaví, ať už Edem O´Neillem (“tak to dopadá, když si chlap najde mladou ženskou”), lehce trapným otcem Philem (“cool táta”), nebo velmi uvěřitelným přecitlivělým Cameronem Tuckerem.
Visnery: Perfektní rodinný seriál, sice z bohatého (a tím většině lidem i vzdálenějšího) prostředí. Je skvělé sledovat, že jakýkoli problém či zápletka končí rodinným přátelským řešením. Seriál tím pádem obsahuje něco, co většina seriálů postrádá, a to je přátelská atmosféra a navazuje na určité rodinné hodnoty. Tři rodinky tvoří prototypy dnešního standartu – “normální pár”, páreček gayů a starší rozvedený chlap s novou mladou a krásnou manželkou 🙂
5. Chuck (Chuck) = 8,00 bodů
Loňská sezóna: 8,31 bodů, v poločase 7,50 bodů
Kdybychom měli vybrat seriál, jehož ukončení nás mrzí nejvíce, byl by to právě Chuck. Kromě mimořádně sympatického hereckého obsazení na nás fungovala kombinace akce, romantiky, špionáže a – v našem případě překvapivě – i malá dávka fikce a fantazie. To vše kořenili scénáristé přiměřenou špetkou humoru. U Chucka jsme se prostě ani okamžik nenudili, bohužel zámořské publikum bylo jiného názoru, takže poslední pátá sezóna byla zkrácena na třináct dílů. Deseti body jsme sice nehodnotili ani jeden, nicméně za vyrovnané výkony jsme nikdy nedali horší hodnocení než sedm. Škoda jen, že se producenti rozhodli v některých dílech na závěr “vytřískat co se dá,” takže jsme se dočkali pořádné porce baget od Subwaye, násilně zakomponovaných do děje.
Myslím, že za oba mohu ale říci, že po Chuckovi a jeho partě se nám bude stýskat.
Visnery: Škoda, že tenhle seriál skončil. Takto sympatické herecké obsazení jsem ještě nikdy v žádném seriálu neviděla. Líbil se nám prostě každý – Chuck, Sarah, Morgan, Ellie, Casey i Devon! Trocha napětí, trocha romantiky, trocha sci-fi. Všechno v přiměřených dávkách tvořilo opravdu skvělý celek.
4. Jak jsem poznal vaší matku (How I Met Your Mother) = 8,04 bodů
Loňská sezóna: 8,30 bodů, v poločase 8,36 bodů
Chcete vědět tajemství? Ne, hlavní protagonista se ani po sedmi letech vyprávění nedostal k tomu, jak poznal matku svých dětí. Seriál se stále více odklání od toho, aby vyprávěl o hledání a nalezení, a v mnoha směrech připomíná profláknuté Přátele. Rutinu nerozptýlil ani potomek manželského páru Marshalla a Lily. Dokonce i osvědčený lamač ženských srdcí (nebo přesněji řečeno “dobyvatel ženských kalhotek”) Barney se nám pomalu ale jistě usazuje. Každý už tady chodil s každým, někteří i dvakrát, což nasvědčuje tomu, že se potenciál scénáristů pomalu ale jistě vyčerpává.
Abych byl úplně upřímný: seriál se mi stále líbí, nicméně desetibodové hodnocení jsem udělil jen jednou – jedenáctému dílu. Nezlobil bych se, kdyby v osmé sezóně Ted konečně našel tu pravou. Letošní sezóna tak skončila těsně za stupni vítězů – a to v poločase sdílela první příčku.
Visnery: Tenhle seriál mě začíná trošku nudit… sice zachovává jistý standart, ale myslím, že mi nebude vadit, když jeho příští sezóna bude také sezónou poslední.
3. Teorie Velkého třesku (The Big Bang Theory) = 8,17 bodů
Loňská sezóna: 8,43 bodů, v poločase 8,36 bodů
Také “Big Bengové” po kapkách ztrácejí původní potenciál. “Pomohlo” tomu například obsazení dalších postav – Howardovy afektované přítelkyně Bernadette a Sheldonovy partnerky Amy. Nejvyšší hodnocení jsme udělili třem dílům: 3., 6. a 8.. Po zbytek sezóny se seriál pohyboval mezi sedmičkou a devítkou.
Pravda, asociální a výstřední Sheldon bude bavit asi pořád – jistě ne náhodou si jeho představitel Jim Parsons za tuto roli odnesl hned několik cen. Stejně tak dobře funguje Penny v roli roztomilé a věčně nechápající blondýny.
Příjemně překvapilo zakomponování product placementu na hlasového asistenta Siri – ač se tento produkt táhl celým dílem, bylo to zábavné a neobtěžovalo to diváka. Za to musíme scénáristy pochválit – jak se ukazuje, citlivé zasazení reklamy do děje, které je slabou stránkou nejen našich, ale též zahraničních autorů, lze udělat dobře.
Visnery: Tady není, co dodat. Prostě skvělý geek seriál!
2. Průměrňákovi (The Middle) = 8,24 bodů
Loňská sezóna: nehodnotili jsme, v poločase 8,00 bodů
Průměrňákovi jsou jediným seriálem, který proti prosincovému hodnocení v našich očích kvalitativně rostl. A nutno konstatovat, že právem! Herecké obsazení je geniální – dvoumetrovému otci “kliďasovi” v podání Neila Flynna výborně sekunduje drobná ustaraná matka, kterou hraje Patricia Heaton. Domácnost dále tvoří velmi věrohodný puberťák Axl, potrhlá Sue s přehnanými ambicemi a malý asociál Brick, jehož herecké výkony jsou naprosto skvostné.
Na Průměrňácích, kteří ani zdaleka nepatří v Česku k “mainstreamu,” se nám líbí více věcí. V první řadě to, že se jedná o seriál ze života obyčejné rodiny. Tím “obyčejná” nemyslíme rodinu, kde synáček jezdí do školy v kabrioletu, který mu koupil tatínek, a jeho kamarád chodí každé ráno surfovat. Největším problémem zde není to, že papá nechce rozmazlené dcerušce koupit nové Ferrari, protože to staré se okoukalo. Problémy, s nimiž se hrdinové setkávají, může zažít a často i zažil každý z nás. Například díl, kde se hlava rodiny rozčiluje při sestavování postele, zatímco manželka navrhuje, aby zavolal na infolinku výrobce, bylo jako vystřižený z naší domácnosti ;).
Líbí se nám, že každý díl má nějaké téma, úvod, smysluplný děj a nakonec závěrečný pohled očima matky, nezřídka kdy přinášející i nějaké to “poučení do života.”
Výraznější product placement jsme zaznamenali jen v jednom díle, kdy si rodinka bez svolení půjčí VW svých sousedů a rozplývá se nad jeho vlastnostmi. Stačilo by přitom jen méně často opakovat značku a název modelu, a celý záměr by byl mnohem méně nápadný.
Visnery: Naprosto dokonalý seriál z prostředí normálních lidí, který vám bude prostě blízký a pokaždé si člověk řekne, že je to i jako u něj doma. Ty příhody jsou prostě obyčejné, přesně jak píše Karel, žádné nesmyslné problémy, žádný luxus. Závěrečné poučení bývá také super. Rodinka, ač jsou na sebe všichni nevrlí, přesto funguje skvěle a všichni se mají rádi. Kdyby bylo více takovýchto přátelských seriálu, bylo by to skvělé. Trošku zde cítím návrat k dobrým devadesátkám, kdy frčely seriály, jako je Krok za krokem, Reeba, nebo Kutil Tim. Prostě rodinné seriály s přátelskou atmosférou v prostředí lidí, jako jsme i my ostatní.
1. Sherlock (Sherlock) = 8,33 bodů
Loňská sezóna: nehodnotili jsme, v poločase: nehodnotili jsme
Kvalitu před kvantitou zjevně preferuje britská BBC, která zatím po dvě sezóny přichystala vždy jen pouhé tři epizody “nového Sherlocka.”
Spočítat, kolik nejrůznějších filmů a seriálů o excentrickém a geniálním detektivovi vzniklo, by trvalo opravdu dlouho. Vždyť některé filmy na toto téma jsou staré i více než sto let! Viděli jsme Sherlocka jako britského džentlmena s aristokratickými kotletami v podání Clive Brooka, stejně jako typického Brita Paula Guerse. Zvykli jsme si též na exotického a akčního Holmese v provedení Roberta Downeye Jr.. Současný Benedict Cumberbatch je ale patrně nejzvláštnějším ztvárněním této postavy.
Pro scénáristy musela být obrovskou výzvou snaha zasadit děj do současného prostředí, a přitom zachovat určitý závan “starých časů.” Představa, že nejslavnější detektiv bude volat z dotykového telefonu, nebo že věrný přítel Watson bude sdílet zápisky na blogu, vypadala absurdně. Když jsem o tomto nápadu slyšel poprvé, byl jsem přesvědčený, že “nový Sherlock” je od počátku odsouzen k upadnutí v zapomnění. Vždyť Sherlock je přeci “klasika,” tak jaképak “moderní zpracování”?
Po zhlédnutí dosavadních šesti dílů musím uznale konstatovat, že se vše podařilo na výbornou, což dokazuje nejen první místo v našem hodnocení, ale též známka 9,1 na IMDB. Sherlock je přesně takový, jaký má být: trochu blázen, určitě génius, výstřední, ale přitom moderní. Watson sice není dobrácky působící tlouštík, a obsazení Martina Freemana do této role bylo, alespoň pro mne, velkým překvapením, ale po několika minutách jsem si zvykl a dnes musím konstatovat, že tak nějak bych si představoval Watsona současnosti.
Ze tří letošních dílů jsme první dva hodnotili shodně osmičkou, poslední pak devítkou. Teď se nemůžeme dočkat toho, jak autoři scénáře vymyslí Holmesovu smrt, která byla na první pohled jasná a nezpochybnitelná.
Visnery: Není, co dodat. Těším se na další sérii. Kvalita převažuje nad kvantitou!
0 komentářů