Má historie firem, od kterých jsem nakupoval hardware, je docela dlouhá. Původně to byla ABM, kde pracoval můj spolužák, který, stejně jako já, nedokončil vysokou školu a „šel makat.“

Spolužák pak z firmy odešel a já hledal jiné dodavatele. Na chvilku vyhrál dnešní Softcom, který tehdy, jako jediný (pod značkou něco jako „vypalujcd.cz, či tak nějak), dokázal přesně popsat a garantovat, jaká média na vypalování si u nich koupíte. Zatímco jinde jste pod značkou „DVD Verbatim“ koupili jednou průhledný šmejd a podruhé zaručenou kvalitu, u Softcomu bylo jasno.

Později se v blízkosti mého bydliště objevili Czech Computers. Obsadili tehdy již nepoužívanou kotelnu na pražských Hájích. Úvodní nadšení z ochotných obchodníků vystřídalo nasrání z dlouhých front u pokladny a následně u výdeje (dnes, mimochodem, již docela pěkně vyřešené). Po několika dlouhých čekáních, která mi připomněla socialistické mikulášské fronty na banány a pomeranče, jsem se vrátil zpátky k Softcomu, který měl prodejnu kousek od zaměstnání. A byl jsem dlouhé roky spokojeným zákazníkem.

Před pěti lety jsem se přestěhoval do Ostravy a samozřejmě přišla otázka, kde nakupovat hardware. Místní největší prodejce Alfa.cz se vyznačoval dlouhými frontami, nemožností rozumně zaparkovat a především třemi prodejnami, které fungovaly tak, že když jste si vystáli frontu v jedné, na jejím konci vám sdělili, že tento druh zboží je ve druhé prodejně a mohli jste se postavit na další konec fronty. Až jim tam někdo na toto konstatování vytáhne brokovnici, nebudu se divit. Navíc ostravští mi jistě potvrdí, jak suprově se pak najíždí na ulici 28. října….

Naštěstí se velmi brzy objevila prodejna Softcomu v Mariánských Horách a bylo rozhodnuto! Přeci jen, co si budeme povídat, jsem patriot, takže pražská firma mi byla (a je) tak nějak sympatičtější i když v ní sedí Chachaři. Nechali jsme u nich s manželkou desítky tisíc. Jeden rok nám dokonce poslali láhev vína, protože jsme patřili k těm větším odběratelům. Jenže jak sláva Softcomu stoupala, bylo stále obtížnější u nich zaparkovat. Minimálně jedno místo u vchodu zabral jeden ze zaměstnanců, na zbývající se pak postavily sousední firmy. Když jsem asi podesáté objížděl okolní uličky a rozčiloval se nad tím, že zase budu parkovat kilometr daleko, přišla zpráva z nebes: do Ostravy míří další pražská firma: Alza.cz.

Pobočku zřídila nedaleko obchodního centra Karolína, kde problém s parkováním jednoduše nebyl. Navíc to byla jen „výdejna,“ kde zaměstnanci – na rozdíl od Sofcomu – neřešili, kde se nachází námi objednané zboží, ani „jak to mělo vypadat?“, a už vůbec se podezřívavě nevyptávali, proč chce manželka právě růžový foťák :-P. Navíc tam mají „vkladomat,“ tedy chytrou skříňku, kde zadáte číslo objednávky, následně nastrkáte odpovídající obolus, a než vyjede účtenka, tak zaměstnanec už štosuje na stole objednané krabice. Prostě „značka ideál.“ Ještě poslední PC do naší domácnosti (pro manželku) jsme řešili stylem „Kde je to či ono levnější?“ a objednali půlku u Alzy a druhou u Softcomu. Jenže jak šly další požadavky a já se rozhodoval, kde je objednat, vyhrávala stále častěji Alza. Představa, jak kroužím kolem Softcomu a jako zákazník hledám parkování, mě dokázala dokonale odradit. Alza byla vítězem na celé čáře a byl jsem ochoten připlatit i nějakou tu desetikorunu za to, že přijedu, zaplatím, naložím a odjedu, bez nutnosti se zase rozčilovat nad tím, že potáhnu zboží do jedné z mnoha okolních ulic. Ostatně nemusel jsem čekat dlouho: příplatek za dopravu zboží z Prahy do Ostravy, který byl na začátku samozřejmě 0,- Kč, začali účtovat velice brzy.

Pravda, Softcomu mi bylo líto – pracovali tam dva zaměstnanci, mnou i ženou přezdívaní „Ijáčci“ – a zejména s jedním bývala i docela legrace. Jenže než snášet ty nervy s parkováním….

Alza budovala značku – na její reklamy mohli narazit asi všichni, kdož se pohybují na Internetu. Toleroval jsem to – bylo mi jasné, že je prostě nezbytné propagovat jméno a získat pozornost. Má trpělivost ale pomalu docházela. Vyvrcholení přišlo v okamžiku, kdy jsem si chtěl pustit nějaký pořad z archivu ČT. Hlasitost notebooku jsem měl nastavenou někam doprostřed, … …ona ta „chrastítka“ stejně nemají pořádný výkon… …když v tu se ozvalo skřehotavým hlasem doslova na plné koule: „noutbůky Alza cé zet.“ Že se otázala manželka, kterou v tom okamžiku ode mne oddělovaly dvě panelové zdi, bych ještě pochopil. Vzhledem k hlasitosti se ale obávám, že reklamu slyšeli nejen sousedi v domě, ale minimálně ve čtyřech okolních blocích. Přes veškerou náklonnost této firmě jsem si řekl: „Tak tohle jste, chlapci, posrali!“ A rozhodl jsem se k bojkotu toho hnusného, uřvaného a vlezlého skřeta. Už u nich nenakoupím, ani kdyby měli nejlevnější zboží v republice!

A tak jsem také učinil. Pravda, od té doby jsme kupovali jen menší položky: bezdrátovou myš, dvě klávesnice a Mouse Pen (jehož recenzi chystám). Nedíval jsem se na ceny v Alze a objednal jsem u Softcomu. Ten mezitím zrušil prodejnu, zboží posílá z Prahy bez doplatku přes nějakou zásilkovou službu, sídlící kousek od Nádražní. Výhody? Ceny Softcomu jsou dobré, u té zásilkové služby zaparkujete i v pracovní době naprosto v pohodě, a slečna, která nedělá nic jiného než výdej balíčků, najde ten váš doslova za vteřinu. Nediví se, proč si odnášíte myš, která se líbí jen ženám a homosexuálům. Podepíšete papír a vesele frčíte zpátky do práce. Žádné rozčilování nad nemožností zaparkovat, žádné čekání, zda „Ijáčci“ najdou to, co jste si objednali, do konce vaší pauzy na oběd, …. A především: žádný (pardon) posraný uřvaný zelený mimozemšťan! A to je pro mne hlavní: každou korunu, kterou nedám Alze, nedá tato firma do reklamy. Do reklamy, která mi, coby zákazníkovi, přijde nejen odporná, ale která mě v první řadě neskutečně (pardon) sere a obtěžuje.

Asi nejsem typický zákazník: není pro mne nejdůležitější to, kde je nejlevěji, ale především to, jak moc času ztratím parkováním a jak dlouho budu čekat na prodejně. Jsem ovlivnitelný reklamou – rozhoduji se na jejím základě, která firma je mi sympatická, a která ne. A Alza.cz to u mne, ač jsem ji měl hodně v oblibě, projela na plné čáře. Proto ji budu bojkotovat. Minimálně do doby, dokud budu narážet na toho jejich zeleného skřeta 🙁

A co vy? Vám se reklamy s uřvaným mimozemšťanem líbí? Pokud ne, mám na vás otázku: nepřidáte se k bojkotu Alza.cz?

PS: lidi z Twitteru prosím o používání hashtagu #serunamimozemstana. Děkuji!

Kategorie: Komentáře

0 komentářů

Napsat komentář

Zástupce avatara

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *