Tržil chce školit řidiče*Má smysl dotovat MHD?*Další paskvil pro žáky a studenty*Cyklisté s předností?
Pochopí už někdy česká média, že autorem fotek na Flickru není Flickr?
Používání fotek stažených z Internetu je v Česku běžnou praxí. Mnohá média se ale neobtěžují s tím, aby uvedla správný zdroj – ostatně například v MF Dnes je formulace “zdroj: Internet” takřka na denním pořádku. Případ, který zmínily Pirátské noviny, kdy Reflex bez uzardění použil fotografii pořízenou Ondřejem Lipárem a jako zdroj uvedl “Flickr,” není ani zdaleka jediný. Pár let nazad, kdy jsem se ještě aktivně zapojoval do dění na serveru Metroweb.cz, řešili tamní fotografové opakované přebírání fotek zejména Mladou Frontou. Pravda, nakonec se jim podařilo vymoci si honorář za právo užít jejich dílo, nicméně titulek pod fotkou v tištěném vydání už nikdo změnit nemohl.
Docela by mě zajímalo, zda by česká média reagovala stejně klidně, kdyby se role prohodily – tedy kdyby například někdo kopíroval či přepisoval články na web a jako zdroj by uváděl třeba “časopis,” nebo “papírové noviny.”
Nedělám si iluze o novinářích, píšících pro velké vydavatele, nicméně základy autorského práva by znát měli. Přeci jen zatím jsme se pořád nedožili komunismu, ve kterém si měl každý brát cokoli jen na základě svých potřeb.
Ať jsou řidiči stále školeni, žádá Tržil
Šéf dopravní policie Leoš Tržil přišel s dalším výplodem policejního mozku. Možná by mohl se Stanislavem Humlem založit firmu na vymýšlení společných geniálních policejních nápadů…. A co že to Tržil vymyslel tentokrát? Jak se dá od policajta čekat, je to další způsob buzerace. “Běžní řidiči by podle něj měli podobně jako profesionálové pravidelně absolvovat školení o aktuálních dopravních předpisech a možná z nich být i zkoušeni – například jednou za deset let při výměně řidičského průkazu.” Na první pohled to sice vypadá jako rozumný nápad: předpisy se mění skoro stejně často, jako ministři dopravy a jen málokdo má čas, aby permanentně sledoval aktuální znění.
Soustavně se měnící legislativa se ale netýká jen dopravních předpisů – změny přicházejí na všech frontách našeho právního systému. Znamená to snad, že by stát měl školit a zkoušet občany ze Zákoníku práce, Občanského zákoníku a dalších předpisů? Nikoli – máme přeci pravidlo, že neznalost zákona neomlouvá. Je tedy na každém, zda se bude chovat podle stanovených pravidel a jakým způsobem si ta pravidla zjistí.
Řidiči jsou ale oblíbenou skupinou, na které si stát s chutí zkouší a dokazuje svou moc. Proto vymýšlí stále nové způsoby buzerace a omezení, jejichž dodržování vymáhá prostřednictvím dopravní policie. Nicméně vraťme se ke zmíněné neznalosti zákona, která neomlouvá. Pokud řidič nezná nějaké pravidlo, které kvůli tomu poruší, je věcí policie, aby ho chytila při činu a potrestala ho podle pravidel. V každém případě by ale mělo být věcí řidiče, zda a jak bude sledovat novinky v dopravních předpisech. Pokud připustíme, aby nás stát zkoušel ze Zákona o provozu na pozemních komunikacích, mohli bychom se jednoho dne dočkat stavu, kdy nás státem placení úředníci budou zkoušet třeba z matematiky.
Parta Romů bezdůvodně zmlátila dalšího člověka
Podle nejrůznějších varování, ať už ze strany Evropské unie, nebo nejrůznějších organizací “na ochranu práv menšin,” je zdejší cikánská komunita utlačována většinovou společností. Máme jednu názornou ukázku, jak těm chudákům ubližujeme: “Třiadvacetiletého Kamila Novotného na diskotéce totiž nečekaně a bez důvodu dvakrát napadla skupinka čtyř Romů. Mladíka povalili na zem, kopali jej do zad i do hlavy.” Kromě přesilovky, která je pro uvedenou minoritu takřka klasikou, si nemůžeme nevšimnout i zjevné brutality útoku. Asi nikoho, kdo v této zemi žije déle než týden, nepřekvapí, že policie případ neřeší jako rasově motivovaný útok, ale jen jako “přestupek proti občanskému soužití.” Na to, že rasisty jsou v Česku jen občané bílé pleti, už jsme si přeci jen zvykli.
Stejně tak je jasné, že případný soud nebude v přímém přenosu přenášet Česká televize, pokud se o případu vůbec kdy zmíní. Ani dojemných videí, jak si zmlácený pan Novotný užívá svou nemocenskou, se na komerčních televizních stanicích nedočkáme.
Začínám se obávat, kam nás ta naše připosranost z menšin jednou dovede. Už nyní můžeme pozorovat, jak média ochotně prezentují jakékoli negativní jednání vůči cikánům a naopak záměrně zamlčují jejich útoky na slušné občany. Došli jsme dokonce tak daleko, že nadávka “bílé svině,” doprovázená fyzickým útokem s cílem zabít, není soudem uznána jako rasově motivovaný čin. Naopak kdyby člen většinové společnosti byť jen křičel cokoli o černých sviních, byl by jeho rasismus naprosto nezpochybnitelným faktem, aniž by musel kohokoli napadat násadou od lopaty. Neměli bychom to tady tedy milým utlačovaným předat a odstěhovat se někam do zahraničí, ať je pořád neutiskujeme? Aha, to nejde, protože pak by jim nikdo nevydělával na dávky.
Proč vlastně „musíme“ dotovat MHD?
Četli jste někdy o tom, že MHD v Praze dotuje ze tří čtvrtin město (tj. především daňoví poplatníci)? Nepřipadalo vám přitom zvláštní, že jízdenka stojí 26 Kč, takže město podle tohoto tvrzení doplácí na jednu maximálně 75minutovou jízdu 78 Kč? Přitom za těch celkových 104 Kč byste osobním autem ujeli něco mezi 32 a 65 kilometry, což tedy stihnete možná tak metrem, ale určitě ne autobusem nebo tramvají.
Co je příčinou astronomických cen městské hromadné dopravy? Faktorů je samozřejmě více, počínaje přebujelou administrativou dopravních podniků, přes neekonomické hospodaření, až po chybějící trh, který by ceny definoval na základě poptávky a nabídky.
js přišel v uplynulém týdnu se zajímavou kalkulací, kdy spočítal příjmy a výdaje virtuálního dopravce s jedním autobusem. I když výdaje hodně nadsadil, vyšel mu zisk kolem 80 000 Kč měsíčně, což by například v Praze při počtu 1 100 autobusů znamenalo roční zisk ve výši jedné miliardy!
Kde je ten rozdíl mezi js-ovým dopravcem a DP Praha? Zatímco soukromému dopravci by stačili dva řidiči na autobus, DP Praha měl ke konci roku 2009 celkem 11 057 zaměstnanců. Přitom vlastnil (neříkám, že provozoval) 144 souprav metra, 538 tramvajových souprav a 1 110 autobusů. Celkem to máme 1 792 dopravních prostředků, z čehož můžeme dopočítat, že každé jedno vozidlo či souprava musí uživit v DP Praha více než šest zaměstnanců. K tomu asi není potřeba dodávat více, takže zakončím větou autora: “Dotujeme-li tedy MHD, pak (jako ostatně vždy) dotujeme neefektivitu a neschopnost, tedy vyhazujeme peníze do kanálu.”
Jaký je rozdíl mezi vránou?
Že jsou státní maturity paskvil je prostě pravda, ať si ministr školství Dobeš říká cokoli o minimálním procentu chyb. Protože ale stát potřebuje zvyšovat svůj vliv na řadové občany, přichází zmíněný ministr s dalším nápadem, podle kterého by žáci základních škol museli v páté a deváté třídě skládat standardizované zkoušky z vybraných předmětů. Kromě toho, že ministerstvo školství tradičně odmítá uznat, že budoucí klempíři, lakýrníci či modní návrháři mohou do života potřebovat jinou úroveň znalostí než matematici, profesoři, nebo lékaři, se se jedná o další ukázkový paskvil. Zadání jedné z úloh totiž požaduje po žácích věštecké schopnosti – chce se v něm, aby na základě vzdálenosti mezi nějakým nádražím a zříceninou, která na mapě činí 30 cm, určili měřítko této mapy. Zajímavé, že se taková otázka dostala do testu, za kterým stojí jeden Doc. RNDr. CSc., tři RNDr., čtyři Mgr. a jeden Ing.. Očividně ani vysoká škola nebo tři tituly nejsou zárukou, že její absolvent bude mít základy logického myšlení.
Jsem buřič, říká ČSÚ. Nevyplňujte tu buzeraci, říkám veřejně já!
František Matějka se svým typicky radikálním způsobem postavil proti další zvůli státu v podobě chystaného sčítání lidu. Autor se již předtím pozastavoval, že stát chce po svých občanech buď ty údaje, které již má, nebo ty, do kterých mu prokazatelně nic není. Tentokrát již otevřeně vyzývá k bojkotu, byť i jen touto výzvou riskuje pokutu 10 000 Kč. Ano, přátelé, v naší demokratické zemi můžete dostat pokutu jen za to, že něco řeknete či napíšete. Kdy za tyto zločiny začne stát vyhrožovat vězením?
Znovu zopakuji svou výzvu ke sčítání lidu: pokud nechcete riskovat pokutu, ale chcete alespoň trochu vyjádřit svůj nesouhlas, vyplňte do kolonky náboženská víra třeba budhismus :).
PS: k tématu se vyjádřil i další člen Svobodných Karel Zvára v otevřeném dopise Českému statistickému úřadu. Ten, kromě jiného, upozorňuje na skutečnost, že na mnohé otázky v dotaznících není možné jednoznačně odpovědět.
Cyklisté mají dostat přednost jako chodci. Zvýší se počet obětí, varují odborníci
Toto téma se skoro jistě zmíní i D-Fens, který je velkým příznivcem cyklistů :-D. Podle novely zákona o provozu na pozemních komunikacích by “Řidič odbočující na křižovatce na vedlejší silnici by měl do budoucna dávat pozor nejen na přecházející chodce, ale také na cyklisty jedoucí na hlavní po cyklistické stezce.” Poslancům patrně nestačilo, kolik idiotů zemřelo pod koly aut poté, co jim média opakovaně prezentovala informaci, že mají na přechodech absolutní přednost, kterou jim řidič musí dát vždy, bez ohledu na vzdálenost, v jaké mu skočí pod auto, rychlost vozidla a další podmínky. Teď přibudou ještě cyklisté, z nich si mnozí jistě budou své právo vymáhat za každou cenu.
Osobně jsem přesvědčen o tom, že další součástí zmíněné novely by měl být požadavek, že řidič musí být schopen otáčet hlavou o 360 stupňů, protože jinak nemá šanci souběžně sledovat dění před sebou, chodce přecházející ve směru, kterým odbočuje a ještě cyklisty po svém boku.
Další skvělý nápad z hlav našich zákonodárců je zákaz předjíždění cyklistů v křižovatce. Už se opravdu těším na to, jak se budu třeba ve Studénce, kde je jedna křižovatka za druhou, šourat třeba pět kilometrů za nějakou babkou, která pojede třeba 10 km/h.
0 komentářů