Při sledování Obamovy kolony jsme se mohli pokochat červeno-modrými majáky, kterými byla vybavena některá vozidla. Já se ptám: proč podobně výraznou kombinaci nepoužívá i česká policie, hasiči a záchranky?
Barvu majáků, tedy přesněji zvláštních výstražných světel, u vozidel s právem přednostní jízdy u nás řeší Silniční zákon a vyhláška 341/2002 Sb.. Silniční zákon ve svém §41 zmiňuje jen jedinou barvu, kterou tato světla mohou mít: modrou. Při sledování Obamovy kolony jsme se mohli pokochat červeno-modrými majáky, kterými byla vybavena některá vozidla. Já se ptám: proč podobně výraznou kombinaci nepoužívá i česká policie, hasiči a záchranky?
Slyšel jsem na toto téma celou řadu argumentů – například fakt, že v Evropské unii bývá zvykem, že červenou barvu používají záchranáři, kdežto modrou policie. Na Slovensku to udělali přesně opačně a v roce 1996 rampami s červenými majáky osadili policejní auta. Proti tomu opakovaně protestoval Brusel, takže koncem roku 2007 bylo rozhodnuto o tom, že slovenská policie bude používat modro-červenou kombinaci, jakou známe například z policejních aut v USA.
Jedním z argumentů proti červené, který před léty zazněl na TV Nova, bylo, že si řidiči mohou splést červený maják s brzdovými světly. Toto tvrzení vnímám jako mylné, neboť brzdové světlo vypadá úplně jinak, než rotační, nebo stroboskopický maják téže barvy. Ani kdyby se ale řidič zmýlil v rozpoznání světelného zdroje, by to ale nebylo špatné – přeci jen řidiči mívají na červenou barvu vybudovaný reflex, který velí zvýšit ostražitost, případně snížit rychlost. Tento reflex by měl být, podle mého názoru, vyvolán i v případě, že někde stojí nebo jede vozidlo, jež vyžaduje od účastníků silničního provozu zvýšenou pozornost.
Debaty se také vedou kolem viditelnosti té které barvy. V noci je, myslím si, dobře viditelný jak modrý, tak červený maják. Subjektivně mám dojem, že spíše, než barva, je rozhodující provedení – tedy konkrétně: rotační maják zaznamenávám dříve, než zábleskový, nebo LED diodový, který vnímám výrazně méně. Za denního světla a nepříznivých meteorologických podmínek je ale, dle mého názoru, výraznější červená barva, nebo ještě lépe kombinace červené a modré. Tato kombinace má výhodu, že pokrývá větší spektrum variant světelných podmínek, přičemž každá z uvedených barev je lépe viditelná v jiné situaci.
Za nevhodnou naopak považuji kombinaci bílých a červených majáků, jak ji používají například v Maďarsku. Přeci jen bílých světel potká řidič nespočet, ať už se jedná o protijedoucí vozidla, osvětlení, nebo další světelné zdroje kolem cest. Je celkem logické, že řidič tuto barvu nevnímá jako signál výstrahy a nebezpečí.
Proč by u nás nemohli mít například policejní vozy modro-červenou kombinaci? Vídeňská Úmluva o silničním provozu (1968) říká, že použití zvláštních výstražných světel jiné, než modré či oranžové barvy, může být upraveno lokální legislativou, což je argument, který použili právě Slováci. V rámci EU ale existuje ještě jeden dokument – Dohoda o přijetí jednotlivých podmínek pro homologaci a o vzájemném uznávání homologace výstroje a součástí motorových vozidel – která říká, že výstražná světla mohou být jen modré a oranžové barvy a že červené světlo nesmí v žádném případě svítit směrem vpřed. Tím pádem na našem území není možné modro-červenou kombinaci použít.
Uvedená úprava jde, podle mne, proti logice. Prioritou při osvětlení vozidel, podílejících se například na odstraňování následků dopravních nehod, by měla být v první řadě dobrá viditelnost. Modré majáky samy o sobě nejsou špatné, ale jejich kombinací s červenými by došlo k dalšímu zvýšení viditelnosti takto osazených vozidel. Kromě jiného vidím i další výhodu: pokud má auto modro-červený maják osazený nějakým standardizovaným způsobem (tj. zpravidla červená nad řidičem a modrá nad spolujezdcem), dá se už z dálky poznat, jakým směrem jede, nebo stojí. To za současného stavu s celo-modrými rampami v některých případech (vozidlo je částečně za horizontem, nebo nemá rozsvícená potkávací světla) prostě nemáte šanci poznat! Přitom například jen tato výhoda by výrazně zvýšila bezpečnost vozidel “pod majákem.” Ostatně sjednocený způsob osvětlení se stroboskopy modré a červené barvy je použit v letectví, díky čemuž už z dálky poznáte, pod jakým úhlem, nebo jakým směrem letadlo letí.
Evropská legislativa v tomto případě zjevně nejde ruku v ruce s logikou, neboť zakazuje něco, co by mohlo přispět k vyšší bezpečnosti nejen těch, kteří by modro-červené majáky mohli používat, ale i ostatních řidičů, kteří by již z dálky byli schopni registrovat směr pohybu vozidla, nemluvě o reflexivní reakci na červené světlo. Je velká škoda, že EU v tomto směru nenechává členským státům volnou ruku.
0 komentářů