ČSSD by obsadila polovinu křesel v Parlamentu * Muslimové by chtěli mešitu * Prodat ČSA Aeroflotu? Rozhodně pro! * Česko má prý nejlevnější benzín a naftu. Lež! * Petr Hroch se odvolal, já nechápu proč!





ČSSD má oproti ODS náskok čtyřiceti křesel, prozradil průzkum



Průzkum STEM: Levice by zcela ovládla sněmovnu



Začněme dobrou zprávou pro tuto zemi. Ukazuje se, že pravicově orientovaní voliči, kteří se snažili tvrdit, že ČSSD vyhrála poslední volby jen proto, že slíbila zrušení poplatků ve zdravotnictví, neměli pravdu. ČSSD aktuálně nic neslibuje, víceméně dělá jen stínovou politiku a na úrovni krajů začíná naplňovat své předvolební sliby – přesto by podle průzkumů drtivě vyhrála parlamentní volby. Poznámky, že se lidé nechali koupit za 30 Kč (někde jsem četl i přirovnání k Jidášovi), si tedy komentátoři mohou strčit za klobouk. Jak se aktuálně ukazuje, mohutná podpora levice je daleko pravděpodobněji podpořená nesouhlasem lidí s tím, co předvádí vládnoucí ODS. Zajímavé je, že ani voliči ODS nejsou moc schopní vysvětlit, co vlastně “modří ptáci” pro lidi udělali. Tedy s výjimkou jedné slečny, jejíž maminka je lékařka a která si náramně pochvalovala, jak se teď díky poplatkům mají dobře. Sice je to podobný důvod, jako často pohrdavě komentované rušení poplatků, ale zatím je to jediný rozumný argument, který jsem od voliče ODS slyšel.



Jen doufám, že v případě podobného výsledku (tedy ČSSD 100 křesel, KSČM 22, ODS 60, KDU-ČSL 12 a Zelení 6) nebude ČSSD vyjednávat se stranami “kam vítr, tam plášť,” ale spojí své síly s mnohem jednoznačněji vyprofilovanými komunisty. Přeci jen “strašidlo,” které s chutí využívají média, vyprávějící bajky o tom, co by nám KSČM všechno provedla, abychom se vrátili před rok 1989, snad na rozumné lidi už nefunguje.





Kaplického dusila politika ODS, naznačil po smrti architekta Paroubek



V tomto případě musím nahlas zkritizovat předsedu aktuálně nejsilnější strany Jiřího Paroubka. Ten se nerozpakoval a ve svém projevu nepřímo obvinil ODS za smrt architekta Jana Kaplického. Tomu právě ODS v čele s tehdejším čestným předsedou Václavem Klausem a následně i pražským primátorem Pavlem Bémem politicky zabránila ve stavbě kontroverzně vyhlížející budovy Národní knihovny na Letné. Ačkoli je zjevné, že ke zrušení výsledků výběrového řízení, jež Kaplický vyhrál, vedly právě politické tlaky a nezpochybňuji ani fakt, že architekt tahanice kolem svého projektu těžce nesl, souhlasím v tomto případě s kritikou předsedy ČSSD. Využívat události, jakou je smrt kohokoli, k politickým půtkám, je opravdu nechutné a žádná strana by se neměla dopouštět podobných faux pas. Zmíněný projev mi připomněl hysterické vystoupení předsedy Paroubka po prohraných volbách, kdy přirovnal situaci v našem státě k roku 1948. Podobnými výpady ztrácí strana zcela zbytečně svou pracně vydobytou popularitu.





Julínek: Zrušení poplatků přinese zdravotnictví neúnosné dluhy



A pro změnu kritika na druhou stranu. Odvolaný ministr zdravotnictví Julínek těžce nese, že ho ODS stáhla z funkce. Kriticky se tak vyjádřil snad ke všemu, k čemu mohl, včetně premiéra. Perlou je pak jeho konstatování, že případné úplné zrušení poplatků ve zdravotnictví by způsobilo obrovské dluhy v řádech miliard. Je opravdu zajímavé, jakým způsobem Julínek uvažuje. Před jeho nástupem do funkce žádné poplatky nebyly a přesto se našla celá řada zdravotnických zařízení, která měla kladný hospodářský výsledek. Zavedením poplatků si sice především soukromí lékaři přilepšili (většinou tedy přilepšili jen své peněžence, nikoli pacientům, jak bylo slibováno), ale větší zařízení zaznamenala odliv pacientů a tím pádem i menší celkové příjmy od pojišťoven. Tvrdit, že po zrušení něčeho, co tu ještě donedávna vůbec nebylo, vzniknou šílené dluhy, je prostě hloupost.





Miloš Zeman nabídl studentům své politické recepty



O vystoupení Miloše Zemana na půdě ostravské VŠB jsme psali v samostatném článku Jakou má Miloš Zeman televizi a proč nečte noviny? Jediným dalším médiem, kde se o této události psalo, byl Moravskoslezský deník. Ve článku jsou shrnuty některé základní myšlenky, které expremiér přednesl, především pak jeho návrh změny volebního systému. Alespoň si můžete porovnat, jak jsme o setkání informovali my a jak oficiální noviny :).





Stavba “mešity” v Karlových Varech zakázána



Muslimové chtěli mešitu v Kolové, radnice je proti



Tohle vám je také zajímavé: muslimové, žijící na českém území, se soustavně dožadují možnosti výstavby svých náboženských stánků – mešit. Tvrdí, že by v demokratické zemi měli mít právo vyjadřovat svou víru. Opravdu bych si moc přál vidět, jak by na podobný požadavek ze strany křesťanů reagovali v některé islámské zemi. To by asi řečičky o sladké demokracii neplatily, protože islám je k ostatním náboženstvím dosti nesnášenlivý. Vidím to jednoduše: chtějí-li muslimové mešity na křesťanském území, nechť umožní totéž i křesťanům u sebe doma. Dokud nebude splněna tato základní premisa, vůbec bych se s nimi nebavil a nechal je, ať se modlí na koberci ve svém obýváku. Spoléhat na toleranci v celkově ateistickém Česku opravdu není dobrý nápad a to ani když zastánci budou vytahovat dnes tak populární slova, jako je “xenofobie.” Xenofobní jsou totiž v první řadě právě muslimové. Ostatně kdo tomu nevěří, ať si zkusí podat žádost na výstavbu kostela v některé z islámských zemí.





Neprodávat ČSA Aeroflotu!



Spíše, než protiromským náladám ve společnosti, bych se na místě pověřence pro menšiny zabýval náladami protiruskými. Proč? Protože Rusové jsou Slované, stejně, jako my a slovanské národy by měly držet pohromadě (více na toto téma zde). Přesto je situace taková, že jakýkoli náznak chování proti obyvatelům původem z Indie je vnímán jako rasistický, kdežto stejné jednání vůči rusky hovořícím občanům je tolerováno.



S prodejem ČSA absolutně nesouhlasím, neboť se podle mne jedná o firmu, která by při dobrém managementu mohla vynášet stamiliony, ne-li miliardy. Jak je ale obvyklé, když je u moci ODS, musí se rozprodat vše, co se zatím nepodařilo rozkrást, vytunelovat, nebo nechat zkrachovat. Takže tento osud nejspíš naší největší leteckou společnost nemine.



Zájemců bude podle všeho dost, což potvrzuje má slova o tom, že ČSA jsou lukrativním podnikem. Jedním z uchazečů je i ruský Aeroflot – obrovská firma, zajišťující leteckou přepravu v největší evropské zemi. Bohužel se v naší republice najdou i tací, kteří otevřeně hlásají názory, které bych se nebál označit jako xenofobní. Jakýsi Martin Rejman – prý kancléř – napsal otevřený dopis vládě, ve kterém vyzývá, aby neprodávala ČSA Rusům. Dopis pak následně zveřejnil pravicový internetový plátek Neviditelný pes, který by se díky svým tendenčním politickým článkům mohl přejmenovat na Neviditelná ODS. Pan Rejman například píše: “Případný prodej Rusům považuji za urážku a výsměch všem slušným lidem v této zemi, kteří před dvaceti lety chtěli vystoupit z ruské nesvobody. “ Dále dokonce tvrdí, že “Prodej ČSA (a možná Letiště Praha) do ruských rukou je bezpečnostním rizikem pro Českou republiku, její demokracii a svobodu,” což je buď následek docela slušného zhulení, nebo to dotyčný pán možná nemá v hlavě zcela v pořádku. Jak by, proboha, mohl Aeroflot vlastnictvím ČSA ohrozit demokracii a svobodu nás?! Jestli něco ohrožuje naší bezpečnost, tak je to radar, ale ten je americký, takže se o tom nesmí mluvit, natož to kritizovat.



Dovolím si vyslovit zásadní nesouhlas s podobnými formulacemi. Tahat do čistě obchodní záležitosti politiku a ještě k tomu takto pochybným způsobem, je do nebe volající drzost. Aeroflot je jedním z možných uchazečů – dalším by měly být podle informací čínské aerolinie, na čemž je zajímavý fakt, že pisateli vůbec nevadí, že bychom měli dát naše “rodinné stříbro” do ruk společnosti, jejíž zisky patří totalitnímu režimu.



Neméně zajímavá je i skutečnost, že Martin Rejman bojuje proti prodeji ČSA Rusům a vůbec mu nevadí, že se tady prodává majetek za miliardy s výhledově stamilionými zisky. Kdyby naše “povedená” vláda nerozprodávala fungující firmu, žádný Aeroflot by zájem nejevil a byl by klid. Za sebe říkám: když už se ČSA prodá, ať ji raději dostane Aeroflot, protože jednak je to velká firma a druhak jsou to “naši.” Budu raději, když tak významný podnik padne do ruk Slovanům, než komukoli jinému. To, že Rusové jeví o koupi zájem, není jejich chyba (naopak z jejich strany je to výsostně logický krok), ale chyba ODS, které chce podnik prodat.





Tramvaje zvané Porsche nebudou smět na další pražské tratě



Tramvaj Porsche nesmí na některé tratě v Praze



Opět jedna z ukázek, jak funguje pražský dopravní podnik. Roku 1996 byly zakoupeny čtyři nízkopodlažní tramvaje RT6N1. Díky jejich poruchovosti a také kvůli údajnému vysokému opotřebování kolejí nakonec ale zůstaly všechny vozy stát v pankrácké vozovně. Na další nízkopodlažní vozidlo si obyvatelé hlavního města počkali dlouhých deset let, kdy se v ulicích objevila Škoda 14T s designem Porsche a naprosto nepraktickým interiérem. Ačkoli jich město objednalo hned šedesát, objevily se informace o tom, že by mohly skončit podobně, jako jejich předchůdkyně. Důvod? Opět významné poškozování kolejí v obloucích, díky kterým již nyní nesmí jezdit na některých tratích.



Dokáži pochopit, že se DP Praha spletl jednou – tedy v případě RT6N1, kdy nebyly dostatečné zkušenosti s provozem tohoto typu tramvají. Že si ale právě toto nedokázali pohlídat ani v roce 2006, považuji za skandální a myslím, že by měly padnout hlavy těch, co tato vozidla vybírali. Za tu dobu se snad zodpovědní mohli poučit a pohlídat si, zda konstrukce odpovídá požadavkům. Srovnám-li to se situací v Ostravě, kde jezdí devět typů nízkopodlažních tramvají, musím si položit otázku, zda se v Praze nemohli alespoň přijet podívat a zeptat se na zkušenosti, aby vybrali správně.





Dopravní revoluce ve Španělsku: rychlovlak přetáhl klienty aeroliniím



Tady mě zaujalo takové malé srovnání. U nás se od roku 1989 pouze zrekonstruovalo několik set kilometrů železničních koridorů. Na nejrychlejších úsecích tak smí vlaky jezdit rychlostí až 160 km/h. Proti tomu ve Španělsku otevřeli novou trať mezi Barcelonou a Madridem, po které se vlaky prohánějí rychlostí až 350 km/h. Podle španělského premiéra by do roku 2020 (tj. za dvanáct let) měly mít vysokorychlostní tratě délku 10 000 km. Ve srovnání s tím, co jsme za dvacet let vybudovali u nás, můžeme je trpce zaplakat.





České ceny benzínu a nafty patří mezi nejnižší v Evropě



Orwell by patrně zajásal nad tím, jakým způsobem pracují média v naší zemi. Článek o tom, jak máme jedny z nejnižších cen benzínu a nafty v Evropě, nápadně připomíná propagandu z jeho románu 1984, kde občané poslouchají informace o rostoucí produkci traktorů, čokolády a nevím, čeho ještě, ale ve skutečnosti žijí v bídě a nemají ani žiletku na holení. Když si odkazovaný článek přečtete, zjistíte na první pohled velice pozitivní zprávu – totiž že skoro všude v Evropě platí za paliva více, než u nás. Při podrobnějším studiu ale zjistíte, jak je celý článek lživý a tendenční – celá řada evropských zemí v něm totiž chybí. Jistě není náhodou, že jsou to právě ty, v nichž pořídíte pohonné hmoty levněji.



Sami jsme se cenami paliv zabývali již třikrát, takže se podívejme, které státy v přehledu chybí:



  • Srbsko – zatímco u nás jsme tankovali za 24,90 resp. 24,60 Kč, v Srbsku jsme platili za litr nafty 18,27 resp. 19,37 Kč.

  • Makedonie – v té samé době jsme v této zemi pořídili litr nafty v přepočtu za 18,99 Kč.

  • Levnější naftu, než v Česku, jsme v loňském létě pořídili i v Chorvatsku, Bosně a Hercegovině, Černé Hoře a Litvě.

  • Jednu z nejlevnějších naft natankujete také na Ukrajině.



Ačkoli jde celkem o sedm zemí a všechny zcela nezpochybnitelně patří k Evropě, ani jedna není v tabulce uvedená. Článek tedy lze označit jako lživý, nebo, budu-li mírný, jako velice tendenční. Udělat tabulku, ze které vypustím všechny země, které mají levnější pohonné hmoty, je prostě diletantství. Tvrdit pak na základě takových dat, že máme jedny z nejnižších cen, je neskutečná drzost a ukázka toho, jak nám média věší bulíky na nos. Jistě nejen mne napadla v souvislosti s tímto průkazným nesmyslem otázka, jak asi novináři informují o věcech, do kterých obyčejní občané tak dobře nevidí a nemohou si je zkontrolovat?



Závěr? Nevěřte statistikám, které jste si sami nezfalšovali!





Vysoké Tatry jsou v polovině sezony bez turistů



A oni se diví? Slovensko je jedna z nejdražších zemí (viz například paliva, která mají dražší, než v Rakousku), což jsme si potvrdili i při naší loňské návštěvě. Je to ale i lidmi, kteří pracují v turistickém ruchu. Setkali jsme se například s tím, že nám vrchní v restauraci započítal i zákusek, který jsme nakonec díky dlouhému čekání zrušili. Když jsem ho na to upozornil, odnesl si účtenku stranou a když ji přinesl zpět opravenou, byla na ní ještě vyšší částka, než předtím. Přiznám se, že se mu podařilo mě velice slušně vytočit a to i tím, že se ani nesnažil omluvit. Podobně dopadl před cca. čtyřmi léty můj šéf, který vydržel na Slovensku dva dny, poté se vrátil do Čech a zbytek dovolené strávil spokojeně na Šumavě. Důvod? Vadily mu přemrštěné ceny a arogantní chování některých Slováků vůči Čechům. Protože turisté zpravidla nechávají v zemi své peníze, je celkem logické, že za ně něco očekávají. Pokud se lidé chovají arogantně, časem se to projeví. Ostatně důkazem budiž i Chorvatsko, kterému po zavedení “řízečkové vyhlášky” klesl počet turistů z Česka o 30% a to i přesto, že tato vyhláška byla později zrušena. Dobře jim tak – Slovákům i Chorvatům. Teď si svou zemi mohou užívat sami, akorát jim bude chybět nějaké to euro z turistického ruchu :).



BTW: abych nesypal popel jen na cizince – turistický ruch klesá i v Praze. A opět se není čemu divit – například o pražských taxikářích-zlodějích se píše i v turistických průvodcích.





Elektřina je na burze rekordně levná. Lidem to ale nepomůže



V tomto článku je hned několik zajímavých informací. První je ta, že v létě stála MWh 90 EUR, na sklonku roku už ale skoro polovinu. Přesto ČEZ zdražoval a zdůvodnil to tím, že elektřinu nakoupil právě v létě. Nyní se očekává, že se cena bude pohybovat mezi 50-55 EUR za MWh, přesto se ale prý nemáme těšit na to, že by ceny pro spotřebitele klesly nějakým markantnějším způsobem.



Ukazuje se také, že “garance ceny” při závazku na dva roky je ze strany ČEZu (s prominutím) pěkně vyčůraným tahem. Kdo do toho šel, nejspíš dal ČEZu pěkně vydělat.



Nezanedbáníhodná je i samotná cena, za kterou se elektřina prodává na burze. Jedna kWh přijde ČEZ na necelou 1,50 Kč. Srovnejte si to s tím, co platíte za elektřinu vy a hned vám bude jasné, jak se ČEZ dostává na své miliardové zisky. Jsem skutečně zvědavý, jak naši dodavatelé elektrické energie zareagují na vývoj trhu. Že by zlevnili? To by bylo neskutečné překvapení! Naopak očekávám další zdražení, zdůvodněné nějakým pěkně nesmyslným argumentem. Co dodat? Že by to chtělo pořádnou státní regulaci, protože ta zlodějina, co tu vládne, už přesahuje všechny meze!





Diskriminace a rasismus v ČR



Moc pěkně pojatý článek na často probírané téma rasismu a diskriminace. Zejména myšlenka, že jsme sami diskriminováni na základě “vnějších znaků,” jako je věk, pohlaví, nebo fyzický vzhled, je více, než pravdivá! Autor dochází k zajímavému nápadu, jak se rasismu a diskriminací bránit, ale ten vám samozřejmě neprozradím, protože jej najdete na blogu Zrcadlo :).





Petr Hroch dostal za tramvajové neštěstí v Ostravě tři roky



Řidič smrtící tramvaje v Ostravě dostal tři roky



Řidič tramvaje, který 11.4. zavinil na ostravské jednokolejce do Vřesiny tragickou nehodu se třemi mrtvými, dostal u soudu tři roky. Výše trestu je sice nejnižší možná, protože zohledňuje jeho dosavadní bezúhonnost, vyjádření lítosti a omluvu obětem. Víceméně je to klasika naší justice, která v podobných případech dává tresty podle rovnice “1 rok za každého mrtvého.” Proč o tom ale píšu: jsem velice překvapen, že se Hroch proti rozsudku na místě odvolal. Nějak nechápu, co od dalšího pokračování soudu očekává, když dostal trest v nejnižší možné míře. Že by chtěl víc? V Číně zrovna tento týden odsoudili manažery firmy, která překročila množství melaminu v sušeném mléce, dvěma tresty smrti a dvěma doživotími. Možná bychom si v tomto mohli vzít z Číny příklad, protože tresty jsou exemplární a pro zbytek společnosti dostatečně varující. Myslím, že šéfové v tomto oboru teď raději pořádně dohlédnou, aby se nic podobného nestalo, aby neskončili stejně.



Hodně lidí Petra Hrocha lituje. Nedivím se – televize ho prezentují jako zlomeného člověka, což vždy zdůrazňují tklivým hudebním doprovodem. Naopak u obětí se podobného pojetí nedočkáte a zpravodajství se jimi zabývá spíše jako “vedlejším produktem.” Ano, takhle se také ovlivňuje veřejné mínění u nás. Tramvaják přitom zcela jednoznačně udělal chybu, jejímž následkem byli tři mrtví a jedenáct těžce zraněných. Po těch mrtvých zůstala příbuzným a přátelům bolest v srdci, těm těžce zraněným velice pravděpodobně bolest fyzická. Všechno jen proto, že se řidič, který na dané trati nemá zas tak moc povinností (nemusí se např. tolik věnovat autům, neb koleje vedou po samostatném tělese), dostatečně nevěnoval tomu, čemu se věnovat měl. Samozřejmě každý může udělat chybu, ale jsou-li jejím následkem mrtví a zranění, měl by následovat takový trest, aby si ostatní příště dali větší pozor. Odvolání pana Hrocha tedy nechápu – myslím, že měl být rád, že dostal tak nízký trest – a nevím, co od toho očekává. Jen aby si, chlapec, u krajského soudu nevykoledoval daleko větší trest.

Kategorie: Týdnoviny

0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *