Magistrála v Legerově ulici by se měla zúžit do tří pruhů



Jedno z nejvytíženějších a nejucpanějších míst pražské dopravy – Legerovu ulici – chce Praha 2 zúžit ze čtyř pruhů na tři. Přijde vám to nelogické? Tak přidám ještě důvod, abyste viděli, jaký nesmysl pražský Dopravní výbor Magistrátu vymyslel. Čeká, že tím klesne znečištění a hluk. Použiji-li selský rozum, pak se nestačím divit: auta pojedou místo ve čtyřech ve třech pruzích, tím pádem budou vznikat zácpy a kolony, auta budou zastavovat a opět se rozjíždět. Přitom rozjíždějící se automobil spálí rozhodně více paliva a tím vypustí více škodlivých emisí, než auto, které pomalu popojíždí. S hlukem je to stejné. Zajímalo by mne, jak Magistrát dospěl k tomu, že auta poposkakující v koloně budou méně hlučná a smradlavá. Inu, logické myšlení patrně úředníkům moc nejde. Spíše bych se ale zajímal o to, kdo z radních v té ulici bydlí – tam bychom možná nalezli tu skutečnou příčinu tohoto opatření.



Auta budou brzy mít nové registrační značky



Máme tu další ukázku nelogického postupu našich mocných. V Praze po přechodu na nový systém docházejí registrační značky (SPZ). Už když se objevily první informace o tom, že by se měly přidělovat značky ve formátu 1A1 1111, jsem se pozastavoval nad tím, že bude k dispozici méně kombinací, než při předchozím stavu.



Počítejte se mnou:



předchozí stav – A, tedy 1 x 26 možných písmen x 26 možných písmen x 10 čísel x 10 čísel x 10 čísel x 10 čísel = 6 760 000 kombinací


aktuální stav – 10 čísel x A tedy 1 x 10 čísel x 10 čísel x 10 čísel x 10 čísel x 10 čísel = 1 000 000 kombinací – tedy skoro 7x méně!


Ani navrhované řešení – totiž pokračovat na třetí pozici písmenem, nepřinese více kombinací, než původní stav Axx 1111, protože: 10 čísel x A tedy 1 x 26 písmen x 10 čísel x 10 čísel x 10 čísel x 10 čísel = 2 600 000 kombinací – tedy stále skoro 3x méně, než bylo předtím.


Zajímalo by mne, kdo tehdy vymyslel registrační značky rozlišené místo krajů písmenem okresu. Krom menšího počtu možných kombinací v praxi díky tomu například Ostraváci nepoznají Karviňáky (KIx ….), kteří patří mezi nejhorší řidiče v regionu. Přitom Silniční zákon požaduje, aby řidič předvídal a právě registrační značka, začínající KI, předvídavosti významně pomáhala, neboť bylo na první pohled jasné, že řidič vozidla před vámi se může chovat naprosto nepředvídatelně.



Parvenu


Nejen v souvislosti s Paroubkovými kamarády, kteří si nosí v peněžence milion a za pasem střelnou zbraň, přišel Martin Malý (alias Arthur Dent či Misantrop) s moc pěkným zamyšlením, nazvaným Parvenu. Ve svém článku vysvětluje, že pod tímto termínem se skrývá člověk, “kterému nedorostla jeho osobnost tak rychle, jako jeho majetek.” Myslím, že to popisuje mnoho lidí, které jsem měl možnost poznat a doporučuji jej přečíst, protože nějakého toho parvenu ve svém okolí určitě poznáte!



Místo kopie moderní přístavbu, říká o opravě shořelého paláce architektka


Když shořel Průmyslový palác na pražském Výstavišti, přišla moje sestra s teorií, že za tím mohou stát developerské firmy, které na lukrativním místě postaví obludnou skleněno-ocelovou krychli. Trosky nádherné stavby ještě nestačily ani vychladnout a architektka Eva Jiřičná přišla s názorem, že by “bylo možné ke zbytku paláce přidat moderní přístavbu.” Vida, vida! Jako by nestačilo, jak historickou architekturu na nábřeží domrvil tzv. “tančící dům,” nebo hnusný a necitlivě zakomponovaný kvádr v dolní části Václavského náměstí. Začínám se bát toho, která památka vyhoří příště. Takové Národní muzeum, na jehož místě by jistě developeři rádi viděli kancelářskou budovu, by mohlo být další, nemyslíte?


Říkám si, že pokud bude tento trend pokračovat, jednoho dne přijde Praha o veškerý turistický ruch. Teď se jezdí turisté dívat na historické budovy, malebné uličky a romantická zákoutí, ale na “office-byznys centra” se asi cizinci zrovna nepohrnou.



Komu se vyplatí zničení nádražní budovy v Ústí nad Orlicí?


Z úplně stejného soudku je tato zpráva, informující o snaze Správy železniční dopravní cesty o likvidaci historické budovy v Ústí nad Orlicí. Asi nikoho nepřekvapí, že na jejím místě by měla vyrůst “moderní” ocelovo-skleněná stavba :(.


Jezdil jsem přes Ústí nad Orlicí z Prahy do Studénky pět let. Z této trasy jsem se vždy těšil na dvě stavby, které mi pokaždé udělaly radost: kostel v Zábřehu na Moravě a právě zmíněné nádraží v Ústí nad Orlicí. Zpráva o tom, že by mělo být zbořeno, aby na jeho místě vyrostlo “moderní nádraží” a udělalo se kolejiště, mě vůbec nepotěšila. Hned jsem se připojil k petici proti zboření této překrásné stavby. Ostatně není-li vám lhostejný osud této památky, můžete se přidat.


Ústeckoorlický rodák Martin J. Kadrman, který za peticí stojí, se snaží bojovat za zachování nádraží v jeho původní podobě. Prvním pokusem bylo zařazení budovy mezi památky. Pro se vyslovily instituce jako Krajský úřad Pardubického kraje, Městský úřad v Ústí nad Orlicí, Národní památkový ústav v Pardubicích i ústřední pracoviště a Výzkumné centrum průmyslového dědictví při ČVUT. Bohužel – ministerstvo kultury v čele s ministrem Jehličkou po intervenci ze strany Český drah a SŽDC návrh na zařazení stavby mezi památky zamítlo.


Je smutné, že podobně, jako v případě levého křídla Průmyslového paláce, je někdo schopen vymyslet místo krásné historické budovy ošklivý, rádoby-moderní barák. Doufejme, že se osud ústeckoorlického nádraží ještě podaří zvrátit!



Sněhuláci v zimě mrzli, nebo mrzly? Zkuste si test


Jedním z mála užitečných počinů, které přináší iDnes.cz, jsou testy znalostí našeho mateřského jazyka. Pro mne jsou takové testy vždy výzvou, proto jsem přivítal možnost vyzkoušet si, jak zvládám shodu podmětu s přísudkem. Neskromně se pochlubím, že jsem test udělal “bez ztráty květinky,” květinky,” tedy zcela bez chyby :).


Každopádně podobný test by si měli udělat i redaktoři a korektoři některých velkých periodik – není výjimkou, že základní chyby ve shodě podmětu s přísudkem nalézám (a prudím kvůli tomu v diskuzích pod článkem) na iHNed.cz (Hospodářské noviny), Týdnu, nebo Blesku, ale i dalších serverech.



Jsou voliči ČSSD stádo tupých ovcí?


Paní Formánkovou, autorku odkazovaného článku, jsem objevil vlastně úplně náhodou – díky “karmě” se totiž některý z jejích článků objevil na titulce iDnesu. Po přečtení tří dalších fejetonů a zamyšlení jsem si ji okamžitě přidal do RSS čtečky, protože je to zjevně velice inteligentní a moudrá dáma.


Otázkou, zda jsou voliči ČSSD stádem tupých ovcí, mě překvapila – tedy jen do okamžiku, kdy jsem se po přečtení tohoto titulku pustil do čtení. Pak už jsem jen souhlasně kýval hlavou, protože s negativním hodnocením jen proto, že volím levici, se ze strany “jediné správné volby” setkávám opravdu často. Dovolím si mimořádně ocitovat dva odstavečky, kterými se Hana Formánková podle mého mínění naprosto trefila do černého:


“Některé články byly reálným rozborem dané situace. Některé však označovaly voliče ČSSD za stádo tupých ovcí, hlupáků a nemakančenků, kteří si svobodu nezaslouží apod.
Z těchto článků čišela nejen arogance a netolerance odpůrců levice k názoru druhých, ale také jejich sebestředné nadřazené já, které se prohlašovalo za jediné chytré a prozíravé, a proto volilo pravici.”


Ano, ano a ještě jednou ano! Voliči ODS, tedy především ti křiklouni, kteří se tak rádi prezentují v diskuzích, skutečně vystupují jako nadpozemské bytosti mimořádné inteligence, protože jsou to jen a výhradně oni, kdož ví, co je správné a koho by lidé měli volit. Jakmile se s nimi někdo dostane do rozporu, nebo má jen odlišný názor, je mu jasně (a z patra) vysvětleno, jak je hloupý a že by snad ani neměl mít volební právo.


Všem inteligentním lidem, kteří rádi přemýšlí a současně nemají v oblibě dlouhé texty, vřele doporučuji autorčin blog.



Detektivové zatkli čtyři mafiány!


Tady jen stručně o tom, co mě napadlo, když jsem si přečetl tento nadpis: Topolánek, Dalík, Řebíček a kdo byl ten čtvrtý?



Most ve Studénce, do kterého narazil vlak, dostaví stejná firma


Opět mé “oblíbené téma” – most ve Studénce. Hejtman Tošenovský se pěkně rozloučil se svým krajem, když doslova na poslední chvíli rada kraje schválila dostavění této stavby původní firmě ODS-DSO.


Při krajských volbách jsem stál před dilematem, zda volit pana Tošenovského především pro jeho osobnost a vystupování, ačkoli je členem ODS, nebo jestli vhodit do urny volební lístek podle svého politického přesvědčení. Nakonec jsem udělal to druhé, ale dost jsem přemýšlel nad tím, zda to bylo správné rozhodnutí. Ostatně i ČSSD se nechala slyšet, že očekávali vítězství ve volbách ve všech krajích, kromě toho našeho, kde měl Tošenovský velice silnou pozici.


Tímto krokem jsem nabyl přesvědčení, že má volba byla správná. Tošenovského radní měli očividně velký zájem o to, aby stavbu dostal původní dodavatel, když to schválili takřka na poslední chvíli před odchodem od koryt. Nevím, zda jsou za tím mastné úplatečky, které by třeba museli vracet, nebo něco jiného. Ať je to jakkoli, jsem s jedním z posledních rozhodnutí Kraje silně nespokojený. Doufám, že oranžovo-červená koalice se bude chovat lépe!


Co je také zajímavé: za most měla firma ODS-DSO dostat 26 milionů korun. Most jim spadl a narazil do něj vlak. Více peněz na jeho opětovné postavení celkem logicky nedostanou – smlouva je smlouva a o nějakých náhradách za shození mostu před vlak v ní nejspíš není ani slovo. Potud je vše v pořádku.


Zajímavější je ale skutečnost, že ODS-DSO má smluvně stanovenou pokutu za den prodlení ve výši 65 000 Kč. Rekonstrukce měla být hotova 26.9.2008. Nový most má být podle stavitele dokončen do konce července 2009. To dělá zpoždění 308 dnů, tedy penále ve výši 20 020 000 Kč. Nějak nechápu, proč se ODS-DSO do toho tak hrne, když by po odečtení penále měla dostat nějakých osm milionů? Že by spoléhali na to, že jim Kraj to penále za nějakou provizi odpustí? Nebo že by to dokonce předem věděli??

Kategorie: Týdnoviny

0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *