Pocasi je krasne “po cesku”, tzn. zatazeno, sero, morko.. Na to ze je teprve 18. hodina v dobe nejdelsich dnu v roce jde o normalku. Ale aspon uz neprsi, prohlasi plna optimismu kolegyne. Tu by potesilo i kdyby byl v lete na ceste snih, hlavne ze je na vylete. Nemecka dalnice uz ma jen z 60% omezeni rychlosti na 120 a jen 5% na 60 z duvodu uzavirek. To je prijemne, ze 25% ma teoreticky neomezena rychlost. Clovek ma pocit, ze stoji, kdyz ho predjizdeji s ramusem jako na D1 pri 120 km/hod (i kdyz jedou 190 a vic nekteri u toho).

Nemecko ma sice “neomezenou rychlost na dalnicich”, ale realne krome urcitych useku dalnic je vsude omezeni na 120/130 z ruznych duvodu. A uzavirky jsou velmi caste, ale ty jou dany za1-maximalne kvalitnimi povrchy dalnic, kdy po sundani povrchu se vytvari novy (v CZ se bezne povrch sunda a pak zahadne zmizi na nekolik mesicu aby se objevil jako mekka lepkava hmota bez klicovych surovin).

A za2 – pri tak huste siti sirokych dalnic jako Nemecko ma, udrzba vyzaduje postupne opravovani a fakt, ze 5% vozovky je odstavene svedci o tom, ze se neco to udrzuje prubezne, a nikoli narazove co 10 let pote, co nekdo si v dire na silnici zlomi nohu nebo zpusobi retezovou nehodu.

Ridim, kolegyne studuje LP. Taxe ji ptam, co hleda. Ze pry ubytovani. Tak ja ze to je pekne, ze to delame ad hoc, par hodin pred prijezdem. Ona ze mela nekolik vybranych, ale nepamatuje si je. Ja ze to vyjde nastejno, jako by je nemela vybrane. Tak mi hrde strka knihu s prstem na hostelu, ze pry ho nasla – stejne tak mohla otevrit knihu a najit nahodny hostel – co ja vim, ktery mela vybrany predtim? A ze musi na zachod. Zastavime na odpocivadle a jde si odskocit. Tak tez zajdu, preventivne. Po navratu ji poustim k rizeni, bo mne to prestava pomalu bavit, nadsene si hopsa a 10 minut steluje sedadlo a zrcatka.. Chjo, za tu dobu bych vymenil kolo nez ona se pripravi a rozjede..

Vaham, zda vzchrupnout nebo udelat neco uzitecneho. Vitezi uzitecne, tak vytahuju susenky. Neni co delat, tak vytahuju u toho LP a ze najdu nejaky ten hostel. Tak hledam hostel v Kodani – mnt, stihame tam vubec dojet? Hm, navigacka hlasi dojezd 23:40.. Nj, to ale pocita prumernou rychlost po nemecke dalnici 160 km/hod, takze realne bychom dojeli kolem 1 rano. Neva, tak hledam hostel, predpokladam ze prvni bude nejlevnejsi. Jen 480 za dvouluzkovy pokoj. No, asi se spletli, kouknu hostel pod tim – 750 dvouluzko. Ok, takze prvni je nejlevnejsi. A to jejich Tipy pro low-budget ubytovani? Ha, tady je – Hotel, 1350 dvouluzko. No neber to, 4300 CZK za hostelovy pokoj s televizi. Hlavne ze je “stylovy a pekny v dosahu historickeho centra”. Sakra draha televize. Kazdopadne zajimavy tip pro nizke rozpocty – ale prenecham to tem, co v batozich vozi misto veci rovnou zlate cihly a hotovost. Volam na ten prvni, zjistit zda maji sdilene pokoje volne, maji byt jen za 180/osoba, pro nespecifikovany pocet osob v pokoji. Predpokladam, ze pro 6-8, coz by nevadilo. Lidi spi i ve stanech, na balkonech, na stolech v hospode apod..

Volam, nic, jeste jednou, nekdo ospalym hlasem neco zachrchla, asi zdravi a preje pekny vecer. Tak krasnym Hello ho naladim na anglickou vlnu. Hned se clovek probudi a po chvili klaboseni z nej vypadne, ze maji plno v sdilenych mistnostech, a ze jedine single po 380 za osobu. Tak ze diky a guten nacht. To by byla Kodan. Tak zkousim hostel smerem na ostrov Fyn (?), co je na jihu dle mapy od kodani, ale stale v rozumne dojezdove vzdalenosti. Maji tam mit pokoje stejneho typu, sdilene, za 140. Na prvni 3 volani nikdo nebere. Jeste ze maji ty zaznamniky, ktere cloveku vezmou minutu hovoru a ktere zvlast v hostelu jsou velmi uzitecne. Ale na po4 to nekdo zveda, a hlasem probuzeneho v zime medveda neco zabruci. Po Hello se z toho nizkeho chrchlaveho basu vyklube hlas zensky. Ajaj, to zas bude trvat. No, po cca 4 minutovem hovoru jsem zjistil, ze za1-mista maji, ale jen dvojluzku za 440 nebo shared bedroom (sdilene) po 185. Za2-na recepci nikdo neni po 19 hodine a ona jen si sla pro neco do kuchyne (nocni jedlik?) a ze v dobe predpokladaneho dojezdu by se “urcite” vzbudila kdyz bychom volali na stejne cislo. No a za3-ze cena 185 plati jen pokud mame mezin. karticku hostelu, kterou jsem kdysi mel, ale davno vyhodil/ztratil. Udelani nove sice nic nestoji, krome casu a .. casu.. a casu..No a bez ni to stoji 210 za osobu/noc. To jsme na 420 za prenocovani ve sdilene mistnosti coz se moc nelisi od nesdilene. Logika heh. Tak ji rikam, ze se pripadne ozveme a pokladam to. Kolegyne paradoxne moc nesmutni. Zrejme se necim nadopovala mezitim co jsem volal, ze je klidna. Anebo uz polospi u toho rizeni. Tak se domlouvame, ze zatim pojedem smer Kodan a budem to resit na miste a dle aktualniho casoprostoru.

Cesta, cesta. Dalnice maji fakt dobre. Dle LP maji omezeni na dalnici 130 km/hod. Ale realne fakt co 50 metru stoji znacka s omezenim na 110 km/h. Ale jako fakt furt, i kdyz nejsou zadne odbocky, benzinky nebo aspon lesne/polni cesty ven z dalnice.. Asi zijou ekologicky. Recykluji veskere zelezo a delaji z toho nove a nove znacky ktere placaji kolem silnice. S timto tempem za 10 let se clovek pri jizde muze koukat do boku a mit z toho plnohodnotny film s 23,976 fps, az na to, ze bude mit konstatni obraz stejne dopravni znacky a jen pozadi bude menit tony.

Oficialne je v Dansku opravdu rychlost na dalnicich 130 km/h, coz jsme zjistili az pri jizde mimo hlavni dopravni tah z Nemecka do Kodane (popr. Svedska dale za Kodani) a pri ceste zpatky, kdyz jsme sjeli z hlavni dalnice omylem (nebo spis kvuli omylu GPS) spatnym smerem. Danove podobne jako nemci jezdi dle predpisu + par km nad limit, pokuty jsou dost vysoke, i kdyz jsme za celou dobu nepotkali jedinou hlidku nebo merici stanoviste s radarem. Na druhou stranu zde neni maraz z Nemecka, kdy jsou policiste tak ochotni, ze davaji radary skryte i neskryte uplne vsude a pak jen sedi s klobasou a pivem v kanclech a podepisuji pohlednice, ktere se odeslou na provinilce.

Vjizdime na fuckt velky most. To zrejme bude ten placeny. Kolegyne uz pro jistotu nervozni, jen nevim, zda je to tim, ze fouka silny narazovy morsky vitr, tim ze je pozde vecer, nebo jen tim, ze bude muset dodrzet cast dohody a to, ze mosty plati ona. Hleda budky na vyber penez a boji se, ze nebudou. Nebo doufa, ze to mezitim zrusili? Ja ji uklidnuju, ze je videt, ze ma nulove demokraticko-ekonomicke mysleni. Ona ze nechape. Tak ji davam jednoduchy priklad:

  • Koupis si za 1000 kc kus asfaltu pred barakem a das 100 kc uplatek poslancum, ze ti to prodaji.
  • Sousedi, co bydli pobliz, a jejich navstevy potrebuji projet tvuj asfalt aby se dostali domu.
  • Rozhodnes se, ze si 1000 kc vratis a zacnes uctovat 1 kc za prujezd, popr. 20 kc za celorocni jezdeni .
  • Sousedi nemaji na vyber a pristoupi na to. Po par letech se ti 1000 kc vrati, ty to zkusene celou dobu odepisujes na mraky nakladu, takze danis velky prd, obcas prihodis 10 kc novemu urednikovi.
  • Po rekneme 8 letech ti ten asfalt vynese 1200 kc, zapocitas si implicitni naklady, a to ze ti to nejaky hnup musel vybirat a presto jsi v plusu.

Otazka: Prestanes vybirat poplatek za prujezd?

Stejne tak mile deti to je s mostem. 35 EUR za prujezd, s timto davem jezdicim neustale sem a tam je to stejne jako s metrem asfaltu u baraku.

Kolegyne miluje moje jednoduche priklady. Pry to je tak jednoduche, ze se divi ze ji to nenapadlo. Dle ocekavani na druhe strane mostu uz na nas blikaji budky a platime 50 EUR papirem. Vraci nam v korunach (danskych). Taxe pro jistotu ptam, jaky je ten kurz DKK/EUR, ze nejak 7,2. Tak to vyplyva ze stoji 31 EUR. Tak bud DKK znehodnotila, nebo na ne nekdo zatlacil aby zlevnili, bo dle LP stoji 35 EUR a jak nazorne vyplyva z prikladu, v dobe debtokracie se ceny hybou jen jednim smerem a realne prijmy opacnym.

20 km pred Kodani zastavujem na odpocivadle, odskocime si, ja si vycistim zuby, kolegyne ne bo jim na wc nefunguje umyvadlo a k nam nepujde pry. Tak ji rikam, ze tam nikdo neni a pokud je, tak urcite ho nezajimaji damy u umyvadla cistici si zuby. Stejne jsem neuspel, resi to zvykackou. To je ten vliv reklam na mladez. 9 z 10 dentalnich specialistu za mensi obnos potvrdi, ze zvykacka je prevence zubniho kazu a neutralizuje Ph. Nechapu, proc si lidi vubec cisti zuby, kdyz staci cely zivot zvykat aby vsichni zubari na svete zkrachovali.

Navrhuji prespat v aute. Kolegyne je docela zmorena, tak souhlasi, tak zkusene parkujem u stromu, nechavam motor bezet aby udrzoval teplotu 21 v salonu a pokladame sedacky na doraz na zadni sedadla a vznikaji dost pohodlne postele. Jen je neco treba podlozit pod zada a pod hlavu. Kolegyne mi prenechava deku pod zada a jakozto mensi tvor si leha na cele sedadlo na bok. Ja ackoli nespim na zadech, unava dela svoje, lezim na zadech, nohy u pedalu a ani nevim jak, ale dalsi co si pamatuju je odporne svetlo do xichtu. Asi jsem zapomnel vypnout svetlo.

Další díly cestopisu Dánsko aneb Eurosterilita


0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *