Nebaví vás vybírat pohlednice, psát adresy, shánět a lepit známky a nakonec hledat poštovní schránku? Zkuste DopisOnline a MMS Pohlednici!

Hned na začátek se přiznám, že Česká pošta patří již několik let z mého pohledu do kategorie retro služeb, které se snažím nevyužívat. Přeci jen dopisy, jejichž doručení trvalo přinejmenším dva dny, dnes nahradily e-maily či SMSky, které si příjemce může přečíst již několik vteřin po odeslání. Rozdíl je i v ceně – textová zpráva i elektronická pošta stojí jen zlomek toho, kolik chce ČP za doručení papírové kartičky.


Přesto jsem ale našel v portfoliu České pošty velice zajímavou službu, která mě překvapila. Můj údiv je způsobený především faktem, že takto moderní a dovolím si říci až nadčasovou nabídku bych právě od této firmy nečekal. Nedalo mi to a rozhodl jsem se pro vás tyto služby otestovat.


DopisOnline


Stále uvažuji nad tím, kdy může internetový tvor jako já potřebovat posílat papírový dopis. Z posledních třech let mě napadá snad jen odeslání pracovních smluv zaměstnavatelům, nebo poslání dokladů pro zřízení ING Konta. Ve všech případech jsem ale potřeboval vlastnoruční podpis, případně i speciální formuláře, což mi níže recenzovaná služba neumožní. Jedno využití mě ale napadá: pokud potřebujete poslat například článek z internetového zpravodajství někomu, kdo nemá Internet.


Ceny


Ceny jsou vcelku slušné: 2,00 Kč za stranu vytištěnou černobíle, 5 Kč při barevném tisku a 1,50 Kč za obálku. Platbu je možné provést třemi způsoby: SMSkou (pokud se nechcete registrovat), fakturou (pro právnické osoby – je nutná registrace) nebo SIPem (pro registrované a ověřené zákazníky, což využijí především firmy). Dopis lze poslat jako obyčejný či doporučeně.


Jak na to?


Při posílání dopisu je nutné dodržet umístění adres odesílatele a adresáta. Česká pošta proto nabízí na svém webu šablony ke stažení (v roletkovém menu vlevo nahoře je nutné zvolit DopisOnLine). Malé mínus uděluji za skutečnost, že nabízené šablony jsou pouze pro MS Word – alternativní kancelářské balíky tedy nejsou podporovány.

Nejprve je nutné začít stažením jednoho z formulářů
Nejprve je nutné začít stažením jednoho z formulářů

Ve Wordu následně do šablony vyplníte adresu odesílatele a příjemce (odesílatel se píše do levého horního rohu, příjemce vpravo) a napíšete či vložíte text.

Adresu odesílatele a příjemce je nutné vyplnit na přesně stanovená místa
Adresu odesílatele a příjemce je nutné vyplnit na přesně stanovená místa

Česká pošta požaduje dodání podkladů ve formátu PDF a za tímto účelem doporučuje stáhnout a nainstalovat freewarový PDF Creator. Na tomto místě si dovolím další výtku, nebo spíše námět ke zlepšení: nebylo by špatné, kdyby byl podporován i formát Word (případně další alternativní formáty). Na druhou stranu PDF je jistotou, že pošta vytiskne na papír to, co uživatel vidí v Adobe Readeru. Vzhledem k neuvěřitelným věcem, jichž jsou někteří uživatelé pracující s textovým editorem schopni, jde vlastně o dobrý způsob obrany před rozčílenými zákazníky, podivujícími se tomu, jak se výsledek lišil od jimi dodané předlohy.


Ještě lepší by ale podle mne bylo, kdyby se dopis dal poslat e-mailem v předem daném formátu na určitou adresu. Samozřejmě i zde je poměrně dost rizik, nicméně pro posílání základní korespondence by byl tento způsob postačující a přitom jednoduchý.


Po dokončení přípravy dopisu následuje jeho „vytištění“ na PDF Creator – tedy fakticky převod do PDF. Zde je na místě podotknout, že každý jednotlivý dokument bude zaslán v samostatné obálce. Pokud byste chtěli poslat více dokumentů v jedné obálce, budete je muset spojit do jednoho – k tomu využijte v PDF Creatoru možnost sloučení dokumentů (Čekat (ve frontě) a následně Kompletovat). Nezapomeňte ale na skutečnost, že jeden dopis, posílaný tímto způsobem, nesmí mít více než tři stránky.

Vytištění na PDFCreator a převedení do formátu PDF
Vytištění na PDFCreator a převedení do formátu PDF

Poté již kliknete v menu na Služby a dále na Nová zakázka DopisOnline. Vyskočí na vás okno s informací, že dopis musí být ve stanoveném formátu a nabídkou šablon ke stažení. To již máme připraveno, takže klikneme na Pokračovat.

DopisOnline - založení nové zakázky
DopisOnline – založení nové zakázky
Okno s upozorněním na náležitosti nezbytné ke správnému doručení dopisu
Okno s upozorněním na náležitosti nezbytné ke správnému doručení dopisu

Na další stránce si zvolíte způsob platby (viz výše – pro neregistrované je k dispozici pouze Premium SMS), zda chcete dokument vytisknout barevně či černobíle a jestli si přejete dopis poslat jako obyčejný (9 Kč) nebo doporučený (23 Kč). Veškeré možnosti jsou poměrně podrobně popsány, takže se obejdete bez návodu.

Výběr základních nastavení: způsob platby, druh tisku a druh zásilky
Výběr základních nastavení: způsob platby, druh tisku a druh zásilky

V následujícím kroku již nahrajete soubor s dopisem (tedy dříve vytvořené PDF). Formulář upozorňuje, že v názvu tohoto souboru nesmí být použity žádné české znaky, na což je dobré myslet již při jeho ukládání.

Výběr souboru k odeslání
Výběr souboru k odeslání

Bohužel až ve třetím kroku se dozvíte, že dopis může mít maximálně tři stránky…. Ještě horší je, že při stisku tlačítka Storno se ocitnete na samém začátku procesu a návrat o krok zpět nefunguje. Poté, co nahrajete odpovídající soubor, se dozvíte cenu. V mém případě to bylo 30,- Kč za obyčejný třístránkový dopis v černobílém provedení. Není to málo, ale na druhou stranu: za to pohodlí to docela stojí. Podle mého mínění ovšem vypočítaná cena neodpovídá výše uvedenému ceníku – tři černobílé stránky A4 tj. 3×2,- Kč, obálka +1,50 Kč, obyčejný dopis +9,- Kč = 16,50 Kč.

Přehled dokumentů připravených k odeslání
Přehled dokumentů připravených k odeslání

Po stisku tlačítka Odeslat se zobrazí náhled obálky s vyplněným odesílatelem a příjemcem, jež jsou očividně přebírány z nahraného dokumentu. Zde máte poslední šanci zkontrolovat, zda jste vše vyplnili správně. Jste-li spokojeni, stiskněte Odeslat.

Náhled, jak bude vypadat obálka
Náhled, jak bude vypadat obálka

Následuje přehled zadaných transakcí, čísel objednávek a cen. Po stisku tlačítka Provést platbu jsem se bohužel dozvěděl následující: „Služba není dostupná, zkuste to prosím později, nebo kontaktujte infolinku +420 234 718 555.“

Služba byla během našeho testu dočasně nedostupná
Služba byla během našeho testu dočasně nedostupná

Ani opakovaný pokus o odeslání nepřinesl kýžený výsledek a dostavil se pocit značného rozčarování. Strávil jsem půlhodinu postupným plněním všech požadavků České pošty zbytečně? Při třetím pokusu o odeslání Znovu jsem se dočkal prázdné stránky. Nebylo cesty tam ani zpět. Začal jsem mít pocit, že celý článek nakonec bude mít úplně jiné vyznění, než jsem původně plánoval.


Jako poslední šanci jsem použil tlačítko Načíst znovu ve svém prohlížeči. Voilá! Zobrazila se informace, že mám odeslat SMS ve tvaru DOPISONLINE 896 na číslo 90209. Stránka se automaticky obnovovala a čekala, až zaplatím. Odeslal jsem tedy požadovanou SMS a prakticky obratem přišla zpráva, že můj dopis byl úspěšně uhrazen. To v mžiku potvrdil i web PostServisu, kde se objevila informace „Platba byla úspěšně provedena a Váš DopisOnline bude zpracován.“ Datum a čas: úterý 13. dubna 8:37. Nebýt toho „záseku,“ patrně bych měl z celé akce pozitivní pocity. Takhle jsem byl na vážkách a pochyboval o tom, zda se proces odeslání vůbec podařil.

Pokyny k provedení platby
Pokyny k provedení platby

MMS Pohlednice


Také vás nebaví vybírat u stánku z leckdy předražených pohlednic, psát rukou adresu a pozdrav, shánět a lepit známku a nakonec hledat poštovní schránku? Česká pošta nabízí další zajímavou službu: MMS Pohlednice. Kromě toho, že si ušetříte výše uvedená trápení, můžete navíc sami určit, co na pohlednici bude.


Jaké jsou možnosti?


Tou nejjednodušší je odeslání MMS zprávy na telefonní číslo 720 00 22 55. Zpráva musí mít pevně definovaný tvar – konkrétně JMÉNO PŘÍJMENÍ*ULICE Č.P.*MĚSTO*PSČ*TEXT (příklad: Jan Novak*Dlouha 25*Praha*110 00*Ahoj Honzo, posilame ti pozdrav z dovolene v Prachovskych skalach. Na obrazku vidis naseho Pepika jak visi na lane potom co mu uklouzla noha. Zdravi te Mirka a Jirka). Text se píše přímo do těla MMS zprávy, nikoli do předmětu!


Druhou možností je využití formuláře na webu Doschranky.cz (opravdu je nutné, aby pro každou službu měla ČP vlastní doménu?). Zde vyplníte ty samé údaje o příjemci (jméno, příjmení, ulici, číslo domu, město, PSČ), nahrajete obrázek, který má být na pohlednici, napíšete text a zadáte telefonní číslo, na které budou zaslány údaje k provedení platby.


Jedinou možností platby za odeslání pohlednice je Premium SMS.


Jak na to?


Vyzkoušeli jsme obě možnosti. Jako první přišla na řadu MMSka poslaná z telefonu. V galerii svého telefonu jsem vybral obrázek (na výletě jej nejspíš nejprve vyfotíte) a vložil ho do MMS. Jako číslo příjemce jsem zadal 720 002 255, napsal adresu příjemce a vzkaz a následně odeslal. Během minuty přišla SMS z čísla 90209 s textem: „MMS Pohlednice: Prijali jsme MMS Pohlednici pro adresata xxx“ (z nepochopitelných důvodů dorazilo jméno adresáta zkrácené, takže jsem samozřejmě čekal, co bude na pohlednici) „Pro odeslani odpovezte ANO FM241 na toto cislo. Cena MMS pohlednice je 26 Kc vcetne DPH.“


Odpověděl jsem tedy SMSkou s požadovaným kódem. Datum a čas odeslání: úterý 13. dubna 8:52.


Během minuty přišla potvrzující SMS s textem „MMS Pohlednice pro xxx“ (zde již bylo jméno příjemce správně) „byla predana k vytisteni a odeslani. Dekujeme za vyuziti sluzeb Ceske posty a AGMO CZ.“


Pro účely testu odeslání pohlednice přes webový formulář jsem si nejprve stáhl obrázek z Internetu. Vyplnil jsem požadované údaje a zadal text pohlednice. Záměrně jsem používal Enter, abych zjistil, zda ČP bude respektovat odstavce. V tomto případě se před odesláním zobrazí ještě náhled – v něm odstavce byly tak, jak jsem je napsal.

Nejprve je nutné vyplnit požadované údaje a vybrat obrázek
Nejprve je nutné vyplnit požadované údaje a vybrat obrázek
Náhled rubu a líce pohlednice
Náhled rubu a líce pohlednice

Následují informace o tom, jak zaplatit – pro změnu opět jiný formát: POHLmezeraPZ19S z čísla +420xxxxxxxxx na číslo 90209. Cena je 26 Kč. Přiznám se, že příliš nechápu požadavek na to, aby platba resp. prémiová SMSka byla odeslána jen z jednoho konkrétního čísla. Po odeslání SMSky jsem dostal stejnou informační zprávu o předání mé pohlednice k tisku a odeslání. V tom momentě bylo úterý 13. 4. 9:02.

Pokyny k zaplacení
Pokyny k zaplacení

Malé resumé


Poslal jsem tedy jeden dopis z Internetu, jednu pohlednici z mobilního telefonu a jeden pohled z webové stránky. Celková cena by měla být 30+26+26=82  Kč. Zajímavé je, že ačkoli jsem všechny prémiové SMSky posílal na stejné číslo (90209), měla by mi za jednu z nich být účtována jiná cena.


V tuto chvíli tedy budeme čekat u schránky, abychom zjistili nejen jak rychle naše korespondence dojde, ale také jak bude vypadat.


Den poté


Pouhý den poté, tedy ve středu 14. dubna, dorazily pohlednice do poštovních schránek. Rychlost doručení lze tedy hodnotit velmi pozitivně a roli nehrála ani cílová pošta – v jednom případě směřovala pohlednice do Prahy, ve druhém do Ostravy. Na obou bylo vytištěno datum odeslání 13. 4. a jako pošta, z níž byly pohledy odeslány, byly uvedeny České Budějovice 90 (PSČ 370 20). V tomto směru jsem tedy spokojen.


Nejsem ovšem zcela spokojený se samotným vzhledem doručených pohledů. V případě odeslání z webového formuláře totiž došlo k ignorování Enterů a namísto nich byla vytištěna cca. trojitá mezera. Před odesláním přitom náhled jasně ukazoval, že formátování bude odpovídat zápisu do formuláře. Výsledek celkem pochopitelně nepůsobí příliš dobře.

Rub pohlednice - všimněte si špatného zalamování
Rub pohlednice – všimněte si špatného zalamování

Ještě o něco horší je samotné provedení obrázku. V náhledu bylo v pořádku, nicméně pohlednice, které jsme obdrželi do schránek, měly z každé strany bílé okraje široké od osmi milimetrů do 1,8 cm. Problém se objevil jak u pohledu zadaného přes webový formulář, tak i na odeslaném MMSkou. Použité obrázky přitom svými rozměry docela dobře odpovídaly požadovanému formátu.

Líc doručených pohlednic. Povšimněte si přímo masivních bílých okrajů
Líc doručených pohlednic. Povšimněte si přímo masivních bílých okrajů

Samotný tisk je vcelku dobrý – v podstatě odpovídá kvalitě tisku na inkoustové tiskárně při použití fotopapíru. Snad jen barvy by mohly být maličko živější. Přední strana kartičky je hladká a lesklá, zadní naopak matná, jak je u pohledů zvykem.


Tři dny poté


Na dopis jsme si museli počkat celé tři dny – dorazil totiž až v pátek dopoledne. Byl zabalen do obálky s průhlednými okénky, ve kterých byla vidět adresa odesílatele a příjemce tak, jak jsme ji zadali v šabloně dokumentu. Bohužel chybělo datum odeslání, takže se můžeme jen dohadovat, zda dopis šel z Českých Budějovic do Ostravy tak dlouho, nebo jestli dva dny ležel v tiskárně.

Obálka dopisu
Obálka dopisu

Formátování dopisu přesně odpovídá dokumentu PDF, který jsme odeslali. Jednotlivé listy byly přeloženy na třetiny a každý zvlášť vložen do obálky (tj. nebyly naskládány v sobě). Proti zakázce přibyl jen čárový kód, umístěný na každém listu vlevo a podivná čísla v pravém horním rohu. Celkově lze ale říci, že online dopis splnil naše očekávání a kromě delší doby doručení přišel tak, jak jsme chtěli.

Rozbalený dopis
Rozbalený dopis

Skutečná cena


K ceně pohlednice, odesílané MMSkou, je nutné připočítat ještě cenu MMSky do sítě O2. Protože jsem ještě před uzávěrkou tohoto článku dostal od svého operátora vyúčtování, mohu směrodatně říci, kolik jednotlivé položky stály. Fakturovaná cena odpovídá té, kterou proklamuje Česká pošta: tedy 30,- Kč za dopis a 26,- Kč za pohlednici (bez ohledu na to, zda byla zaslána přes web či MMSkou).


Závěrečné hodnocení


DopisOnline


+ možnost poslat dopis doporučeně.

+ jednoduchý způsob, jak poslat někomu bez Internetu např. článek.

– neodpovídá proklamovaná a účtovaná cena!

– omezení na tři stránky A4.

– chybí podpora alternativních kancelářských balíků.

– nutnost převodu do formátu PDF.

– nepříliš povedený průvodce celým procesem.

– v průběhu našeho pokusu problém s nedostupností služby.


MMS Pohlednice


+ jednoduchost zadání a odeslání.

+ možnost odeslat pohlednici přímo z terénu skrze MMS.

+ rychlost doručení.

– při zadání z webového formuláře jsou ignorovány Entery.

– obrázek nepokrývá celou pohlednici – kolem jsou nemalé bílé okraje.

Kategorie: Aktuálně

0 komentářů

Napsat komentář

Zástupce avatara

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *