I když počasí posledních dnů nabírá jarní dech a teploty překračují 7°C, s přezouváním na letní pneumatiky raději nespěchejte. Od listopadu totiž na mnoha silnicích platí příkazová značka C15a “Povinná zimní výbava,” která povoluje vjezd pouze se zimními gumami. Tato značka platí až do konce dubna a to napříč tomu, že se teploty v tomto měsíci mohou pohybovat až kolem 20°C, což je pro zimní pneu doslova smrťák. Očividně lobby pneumatikářských firem funguje na naše poslance více, než dobře, takže zatímco v předchozách letech mohly zimní pneu vydržet tři a více sezón, od letoška to bude patrně významně méně.


Pravidlo, že “na zimní se přezouvá, pokud teplota po sedm dnů klesne pod 7°C” tedy použijte jen tehdy, jestliže až do 30.4. zaručeně nebudete potřebovat silnici, která je touto značkou osazena. Tady je první problém: prakticky nikde (s výjimkou soukromého blogu) nenajdete úplný seznam míst, kam s letními pneumatikami nesmíte. Osazení této značky na komunikace prvních a nižších tříd je totiž v kompetenci krajů a v tomto okamžiku neexistuje nic, jako centrální registr, kde byste mohli zjistit, kde je “povinná zimní výbava” požadována. Stejně tak vám nepomohou ani navigace, které se sice umí vyhýbat placeným úsekům, leč ještě žádná není schopna naplánovat cestu tak, abyste se vyhnuli nutnosti použití zimního obutí.


Připomínám, že jednou z nejdůležitějších silnic, na nichž si až do konce dubna budete ničit zimní pneumatiky, je dálnice D1, která je touto dopravní značkou osazena v úseku Humpolec-Velká Bíteš (112.-162. km). V případě, že do takového úseku vjedete a nebudete míst správné obutí, můžete čekat pokutu ve výši 2 000 Kč a jeden bod.


Značku C15a bych jako celkem rozumnou akceptoval ještě tak do konce března (ideálně ale spíše do konce února, kdy lze očekávat úseky se souvislou vrstvou sněhu), nicméně protahovat její platnost až do konce dubna považuji za skutečný nesmysl. Vždyť například v loňském roce dosahovaly průměrné teploty v dubnu 7,8°C, dlouhodobý normál je pak 7,3°C a to je více, než je optimální teplota pro použití zimních pneumatik. V roce 2008 dokonce nejvyšší teploty ve druhé dekádě dubna dosahovaly 20°C (rekord naměřili ve Strážnici na Moravě 24,1°C). Přesto budou motoristé muset jako idioti jezdit se zimními pneumatikami, které nejen, že ztrácejí své vlastnosti, ale navíc se výrazně více opotřebovávají. Nedělám si iluze o tom, že by policie používala při svých kontrolách rozum a při těchto teplotách nechala řidiče jezdit s letním obutím. Naopak – podobně jako v případě nesvícení v létě, což se může celkem pochopitelně stát – čekám sérii “buzerakcí,” zaměřených právě na “správné obutí.” Co na tom, že sníh jsme naposledy viděli v polovině března?


Dopravní značka “Povinná zimní výbava” je jednou z ukázek hlouposti a zkorumpovanosti našich poslanců. Nevěřím tomu, že navrhovatel tohoto nesmyslu došel k období listopad-duben rozumným, natož pak jakkoli podloženým způsobem. Když si představím, jak asi probíhá navrhování a schvalování dalších zákonů, do kterých jako občané tak dobře nevidíme, mám z toho poněkud nepříjemný pocit.


Ano, zákony by se měly dodržovat. Co ale dělat v případě, kdy jsou zákony evidentně v rozporu se zdravým rozumem?


PS: velice pěkně význam dopravní značky C15a popsal na svém blogu D-Fens ve článku C15a story.

Kategorie: Aktuálně

0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *