Evropská unie chce na dálku zastavovat auta. * Mýto pro osobní automobily na českých dálnicích jako další forma zdanění.


Tentokrát nás čekají dvě témata, související s ježděním autem, ovšem každé z poněkud jiného soudku.


Policie by mohla na dálku zastavovat vozy nebezpečných řidičů

Pokud vám státem řízený Velký bratr pořád ještě nepřipadá dostatečně velký, pak se můžete těšit na zvětšení jeho moci. Unie by ráda nechala do všech aut instalovat systém, který by umožnil vzdálené zastavení vozidla policií. Jako vždy je cesta do pekel dlážděna těmi nejlepšími úmysly – v tomto případě je veřejnost konejšena slibem, že by takto byli zastavováni pouze silniční piráti prchající před rukou zákona. Podíváme-li se ale z objektivního pohledu, pak se musíme pozastavit nad několika výhradami.

  • Můžeme předpokládat, že toto jistě ne levné zařízení by neplatila EU ani policie, nýbrž by náklady byly přeneseny na kupce, který by ho musel zaplatit v ceně vozu, ačkoli si takové zařízení neobjednal.
  • Určitě se po nějaké době najde způsob, jak zařízení deaktivovat. Zájem by pochopitelně měla cílová skupina – tedy řidiči, kteří očekávají, že s daným vozem je bude policie chtít zastavit.
  • Vezmeme-li to čistě z hlediska osobní svobody, pak je na zvážení již to, proč má policie právo zastavovat auta bez důvodu (respektive z “důvodu” silniční kontroly), aniž by se jejich řidič jakkoli provinil. To je ale naprostý “čajíček” proti vynucenému umožnění vzdáleného přístupu do soukromého majetku, který chce EU nařídit.
  • Pominout nemůžeme ani bezpečnostní problémy. Pokud bude systém zabezpečen nedostatečně, je jen otázkou času, kdy se do něj někdo nabourá a bude si s vozidly nic netušících občanů moci dělat, co uzná za vhodné.
  • “Ujíždějící auta mohou být nebezpečná pro občany, vysvětluje dokument smysl novinky.” Jistě by bylo zajímavé vědět, kolik aut ročně ujíždí policii a přitom dojde ke zranění či usmrcení nezúčastněných osob.

Možná si ti věkově pokročilejší vzpomenou na doby, kdy se báli špehování státní bezpečnostní. Dovolím si tvrdit, že to bylo nic proti globálnímu automatizovanému sledování všech 24 hodin denně.

Proto mi asi nejsmutnější na celé události připadá hlasování čtenářů Novinek.cz, kteří na otázku “Souhlasíte, aby policie měla možnost na dálku zastavit jakékoliv auto?” v nadpoloviční většině odpověděli kladně. Možná by nebylo marné v další fázi nařídit povinné zařízení pro vzdálené zastavení životních funkcí lidských bytostí.


Mýtné na českých dálnicích: Už rok a půl se na něm pracuje

Patrně jste v uplynulém týdnu zachytili informaci o tom, že se uvažuje o mýtném pro osobní automobily. Zazněla řada variant, mezi kterými ale dominuje jedna: zpoplatnění podle počtu ujetých kilometrů. Realita je ale trošičku někde jinde – ono se o tomto mýtném neuvažuje, ono se už natvrdo testuje!

V čem je největší “fór”? Do roku 1994 se za používání dálnic neplatilo. Přesto se stavěly nové úseky, a to zejména za socialismu poměrně rychlým tempem. Kde se braly peníze? Z vybraných daní. Ty dálnice, které nám nyní chce stát zpoplatnit mýtem, jsme si už dávno zaplatili.

Nyní si v praxi ukážeme, jak politici nezvyšují daně, a přesto od občanů vybírají stále více peněz do státní kasy. Do roku 1994 tedy občané měli dálnice zdarma, poté platili 400 Kč, tedy “symbolický poplatek”, stejně jako bylo vnímáno zpoplatnění pobytu v nemocnici částkou 60 Kč/den. V průběhu osmnácti let tento “symbolický poplatek” vzrostl téměř čtyřikrát na dnešních 1 500 Kč. Jenže občané už byli naučeni, že za dálnice se prostě musí platit a většina jich tak skutečně činí. Už se zapomnělo na to, že výstavba a údržba dálnic bývala v “režii státu”, tedy byla realizována z daní.

Jenže jak vybrat ještě více? Nejprve připravíme bohulibý nápad: dálniční známky se občas těžko shánějí, špatně se sundávají ze skla, prostě jsou s nimi spojené jen samé komplikace. Uděláme něco pro občany: zavedeme systém, jaký mají v Maďarsku, kdy si uživatel dálnice zaplatí určité období, dostane doklad a kamery nad dálnicí pak podle registrační značky kontrolují každé auto, jestli má zaplaceno. To zní docela lákavě.

Bohužel už zbýval jen poslední krůček: namísto paušální platby za období přijít s výkonovým zpoplatněním – tedy za ujetý kilometr. Neměl bych s tím zásadní problém – vize, že kdo používá dálnici víc, by měl také více platit, zní rozumně a spravedlivě, proto se mnoha řidičům, kteří jezdí málo, bude líbit. Jenže už dnes se dovolím vsadit, že těch, jež budou platit méně, bude minimum. Naopak těch, kteří “se prohnou”, bude podstatná většina. Cíl hry je totiž jasný: vybrat od občanů ještě více peněz do státní kasy, ovšem tak, aby se Bureš a spol. mohli holedbat, že jejich vláda nezvýšila daně.

Navíc princip “kdo jezdí více, ten by měl více platit” (do státní kasy, samozřejmě) funguje už dávno! Platíme daně z pohonných hmot – DPH a spotřební daň. Z každého natankovaného litru jde státu asi 18 korun. Čím více najezdíme, tím více odvedeme. Čím více kilometrů bude auto jezdit, tím častěji bude muset pravidelně i mimořádně do servisu. Za náhradní díly i práci technika opět zaplatíme daň státu, stejně jako za pneumatiky, které se sjíždějí s každým ujetým kilometrem. Čili rozhodně není pravda, že nyní platí všichni uživatelé dálnic státu stejně, ačkoli jeden jezdí více a druhý méně!

Z odkazovaného článku si dovolím vypíchnout ještě dvě věci:

  • “Řidiči, kteří naopak jezdí hodně, zase mají dostat slevu za množství ujetých kilometrů. I tak by však zaplatili mnohem více než za dnešní roční známku. – velké překvapení, že ano?
  • Výše mýtného by se navíc odvíjela podle denní doby – v dopravních špičkách by bylo vyšší než mimo ně. – To je dobrý nápad! Určitě mohu jezdit do práce v poledne, kdy to bude levnější.

Zásadní otázka zní: pokud budeme za naše dálnice platit zase víc peněz – patrně “mnohem více” – co za to na oplátku to dostaneme? Zase nic, jako vždycky?

Také je mimochodem zajímavé, že naši politici se skoro pořád ohánějí tím, jak mají to či ono zařízené v Německu, ale zrovna nulovými dálničními poplatky se inspirovat nechtějí.

Na stejné téma také doporučuji přečíst ostravský pohled Ladislava Větvičky ve článku Zrušte dalnični nalepky, zločinci!

Kategorie: Týdnoviny

0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *