Boj proti Švarc systému bude stát miliardu*Kvalitní práce firmy Eurovia: každých deset metrů dálnice jedna závada*Každý je povinen nahlásit, kolik vína koupil v roce 2011*Co vzejde ze spojení ministerstva dopravy a ministerstva životního prostředí? Krystalicky čistá hloupost!*Podle Nečase jsme kus ve stádě.


Vy pracovat nebudete!

Smiling Jack se zamyslel nad státem sponzorovaným bojem proti Švarc systému. Pobavila mě především formulace: “Před takovými 15-20 lety se děla jedna zvláštní věc, která se dnes už moc nevidí. Když chtěli mít lidi trochu lepší cash flow, pracovali. Pracovali víc, pokud chtěli. Pokud ne, měli méně peněz. Prý se to učilo i na základní škole pod heslem přímá úměra.” Co dělají lidé dnes, když se chtějí mít lépe? Ano, někteří skutečně více pracují. Mnohem častěji ale závidí těm, co se z jejich perspektivy mají lépe. Je přeci mnohem jednodušší ukazovat si prstem na souseda, který si koupil nové Audi, a spekulovat o tom, jak si na to nakradl, než jít makat.

Ostatně to je pro mnoho Čechů typické, že po večerech vysedávají po hospodách, kde u půllitrů nadávají na to, jak si jejich soused žije nad poměry, zatímco ten soused v tomtéž okamžiku ještě maká.

Stále širší skupina už práci nebere ani jako způsob, jak získat finanční prostředky na základní živobytí. Mnohem jednodušší je přece dojít na poštu a vyfasovat část peněz, které byly pod pohrůžkou pokut a uvěznění sebrány pracujícím.

Co je pro tento stát charakteristické, je zcela minimální podpora soukromého podnikání, tedy především živnostníků a OSVČ. Už generální tajemník KSČ Miloš Jakeš sice v červenci 1989 na Červeném hrádku spekuloval, že by bylo někdy lepší nechat občany podnikat, než jim platit ze státní kasy, ale realita byla taková, že občanům, stavějícím se na vlastní nohy, komunisté moc nefandili. Dnes tomu není o mnoho jinak – když tak sleduji, jaké klacky jsou házeny pod nohy drobným živnostníkům, docházím k názoru, že politikům, místo aby byli rádi, že se občané o sebe postarají, mnohem více vyhovují lidé, jež jsou na státu co nejvíce závislí.

Potvrzuje to i změna pohledu na zaměstnance pracující v režimu tzv. Švarc systému, tj. de facto stavu, kdy člověk pracuje na živnostenský list, ale vykonává práci podobně, jako klasický zaměstnanec. Zaměstnavatel i dotyčný sice platí menší odvody, na druhou stranu takový zaměstnanec nemá celou řadu práv (právo na placenou dovolenou, nevztahují se na něj výpovědní lhůty, má pouze omezenou nemocenskou, musí si sám vést účetnictví, ….). Řekl bych, že to byl poměrně dobře prosperující “výměnný obchod” – zaměstnavatel získal levnějšího zaměstnance (nemusel za něj platit zdravotní a sociální daně, takže náklady na jeho práci byly nižší), zaměstnanec zase větší míru svobody a trochu nižší odvody, byť za cenu určitých omezení, o kterých jsem již mluvil.

Stát samozřejmě bude kontrolovat, zda ovečky poslouchají jeho nařízení, na což vydá skoro miliardu korun. A hádejte, kdo tu miliardu zaplatí? Ano, pracující lidé – jak napsal Smiling Jack: “Být živnostník, dotýkalo by se mě to asi ještě víc. Mám si platit člověka, co mě proti mé vůli přijede zkontrolovat, jak pracuju a jestli dost odvádím?”

A teď mi řekněte: kde je ta podpora drobných živnostníků a podnikatelů, kterou před každými volbami slibují politici napříč všemi stranami? Osobně mám pocit, že je tam, kde byla za Jakeše. A přitom právě možnost podnikat a “být sám sobě pánem” byla jednou z věcí, která na svobodě, jíž jsme měli v roce 1989 nabýt, působila velmi lákavě.


ŘSD: Zvlněná dálnice u Ostravy má 901 vad

Ředitelství silnic a dálnic našlo na 8,5 kilometru dlouhém úseku dálnice do Ostravy 901 závad. To máme v průměru každých 9,5 metru jednu závadu. Za takto odvedenou práci přitom zaplatilo (přesněji řečeno daňoví poplatníci zaplatili) 4,3 miliardy korun.

A najednou se všichni diví, jak mohla firma Eurovia CS za takové peníze postavit něco tak nekvalitního. Jenže stačí se podívat do minulosti: Eurovia se dříve jmenovala ODS – Dopravní stavby Ostrava (ODS-DSO) a jejím mistrovským dílem byl pád silničního mostu, který měla opravit, do kolejiště nedaleko železniční stanice Studénka. Do trosek následně narazil vlak, výsledkem nešťastné události bylo osm mrtvých a nespočet zraněných. Ještě se někdo diví, že tato firma postavila dálnici, kde každých deset metrů narazíte na nedostatek? Mimochodem, možná je to jen náhoda, ale hodně nedostatků bylo nalezeno právě u mostních konstrukcí….

Připomeňme si, že ODS-DSO se nejvíce dařilo v době, kdy v Moravskoslezském kraji kralovala ODS v čele s hejtmanem Evženem Tošenovským. Ten se s občany a svým úřadem rozloučil kontroverzním rozhodnutím, když doslova na poslední chvíli rada kraje schválila dostavění mostu ve Studénce původní firmě ODS-DSO.

Firma ODS-DSO se pak přejmenovala na Eurovia, patrně proto, aby její název nedráždil občany, a kšeftíky z kraje se jí dál hrnou.

Stejně, jako tvrdil v roce 2008 ředitel ODS-DSO, že v době, kdy most ve Studénce spadl, na něm firma neprováděla žádné práce, tentokrát se snaží vedení Eurovia přesvědčit, že “nosné mostní konstrukce tří mostů, které se v uvedeném úseku nachází, nevykazují žádné závady.” Vzhledem k tomu, jakou důvěru mám k vedoucím zástupcům této firmy, bychom se asi přinejmenším přes inkriminované dálniční mosty měli začít bát jezdit.


Koupili jste víno? Bez hlášení hrozí milionová pokuta

Následující zpráva asi nepotřebuje komentář. Snad jen dodám, že transparentně ukazuje, jak kvalitní práci odvádějí poslanci, vydatně živení z našich daní.

“Všichni, kdo si vloni koupili jakékoliv množství vína a nepodali o tom speciální hlášení, porušují zákon. Podnikatelům a firmám za to hrozí pokuta až pět milionů korun. Absurdní povinnost a možnost udělení sankce vyplývá z novely zákona o vinohradnictví, účinné od 1. ledna 2012.”

Každý, kdo v kalendářním roce nakoupil rmut, mošt nebo víno, je povinen odevzdat do 15. ledna následujícího roku prohlášení o nákupu ke dni 31. prosince za celý předcházející kalendářní rok,” uvádí § 29 odst. 5, který se do zákona dostal právě v loňské novele.

Aktuálně.cz k tomu podotýká: “Zákon přitom – ani na jiném místě – nijak neupřesňuje, koho se zmíněná povinnost týká. Vztahuje se proto na všechny, tedy na firmy, podnikatele i běžné spotřebitele.”

Inu, není nad kvalitní lidi v Parlamentu, z jejichž chytrých hlav vycházejí neméně kvalitní zákony…. Co jsme si zvolili, to máme, včetně toho, co zvolili naši spoluobčané. A jestli je pravda, že národ má takovou vládu, jakou si zaslouží, tak minimálně devět milionů lidí v téhle zemi je zralých na ústav.

Mimochodem: věřím, že kdybych si nechal zaregistrovat Ochranný svaz prdění jako kolektivního správce autorského práva, tak s patřičným lobbingem uspěji….


Úřady snížily rychlost na D1 v Ostravě kvůli smogu, odborníci jsou v rozpacích

Na dálnici mezi Ostravou-Přívozem a Bohumínem-Vrbicí byly nově umístěny dopravní značky, omezující nejvyšší povolenou rychlost na 110 km/h. “Za instalaci nových značek jsou zodpovědné státní orgány, které zde testují, zda by mohlo mít snížení rychlosti vliv na životní prostředí v Ostravě.” Skutečnost, že se jedná o akci “státního orgánu,” jmenovitě ministerstva životního prostředí a ministerstva dopravy, je samo o sobě dostatečná na to, abych si byl jist, že to bude debilita. A je!

Orgán si jistě nechal vypracovat studii, o kolik méně emisí vypustí do vzduchu auto, jedoucí 110 km/h, proti autu jedoucímu rychlostí 130 km/h. Navíc jistě započetl, že pomaleji jedoucí vozidlo stráví v inkriminovaném úseku více času, takže škodlivin vypustí buď naprosto stejně, nebo jen o něco málo méně.

Podobně skeptičtí jsou také odborníci. Provozovatel stanice pro měření emisí Arnošt Merta například komentuje: “Je to samozřejmě absolutní nesmysl. Takové opatření může mít vliv na automobily, které jsou dvacet let staré anebo jsou ve špatném technickém stavu, mají například rozhašené vstřikování na dieselovém motoru. Dnešní auta jsou vybavena katalyzátory a snížení rychlostí ze 130 na 110 kilometrů v hodině představuje jen zanedbatelný rozdíl v množství emisí.”

Jedním dopadem nového opatření jsem si ale jistý již dnes – a nemusím k tomu být odborník na motory, ani ekolog. Uvedený úsek se jistě stane oblíbeným rajónem ostravských policejních Octavií a Passatů. Vždyť chytit piráta silnic, který ohrožuje všechny kolem tím, že pojede po dálnici 130 km/h, je přeci pro dobro nás všech!


Nečas: Půjčkou signalizujeme, že jsme ve stádu zdravý kus

Inu, kdyby premiér Nečas vypustil poslední dvě slova, naprosto bych s ním souhlasil. Do jisté míry je symbolické, že předseda vlády přirovnává pozici České republiky v rámci Evropské unie ke kusu dobytka ve stádu. Ještě by měl říci, kdo je v rámci EU pastevec, a nazvat Merkelovou se Sarkozym řezníky, a nebylo by co dodat.

Kategorie: Týdnoviny

0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *