Policajti vybírají pokuty za letní pneu na hraně zákona*Klaus kritizuje nadvládu prezidenta Francie a německé kancléřky nad EU*Za utrpení Cikánů může televize. Nova.*Řekové neplatí daně, je nutné zaplatit je za ně*Odstupující šéf DPP myslí, že jízdné v Praze je příliš levné.


Stovky řidičů už dostaly pokutu za špatné obutí

Přesně, jak se dalo předpokládat, stalo se nové ustanovení o povinném použití zimních pneumatik dalším oblíbeným nástrojem Policie ČR k buzeraci řidičů a výběru pokut. Zákon přitom říká, že vozidlo musí mít zimní pneumatiky pokud “se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza….” (konkrétně to stanovuje §41a odst. 1, písm. a) a b) zákona č. 361/2000 Sb.

Článek o tom, že stovky řidičů už dostaly pokutu za špatné obutí vyšel na webu ČT24 25. listopadu, tedy minulý pátek, s tím, že podle mluvčí dopravní policie Veroniky Hodačové “V posledních dnech ale přituhlo a blokové pokuty za tento přestupek už skutečně padají.” Podíval jsem se tedy na web Počasí Divoch.cz, kde se dají dohledat teploty naměřené v hodinových intervalech několik let dozadu. Nejvyšší teplota za posledních 30 dnů byla +18 C, což je hodnota, při které se zimní pneu nejen více sjíždějí, ale také mají horší jízdní vlastnosti. Kdo nahradí řidičům, kteří dle dikce zákona přezuli, a ničili si zimní pneumatiky v jarních teplotách?

Vezmeme-li v úvahu tvrzení o “posledních dnech,” pak v týdnu od 21. do 27. listopadu teploty oscilovaly mezi +8 a -2 C, což sice jsou hodnoty, kdy jsou zimní pneu teoreticky vhodnější, nicméně o souvislé vrstvě sněhu se v celé republice mohlo leda tak zdát. Ostatně pravděpodobně jste slyšeli, že letošní listopad patří z hlediska srážek k historicky nejslabším. O námraze, coby příčině nehod, se ve větší míře začalo psát a mluvit až tento týden.

Docela by mě zajímaly podmínky, za kterých policisté udělovali pokuty. Kdybych se dostal do podobné situace, velmi by mě zajímala argumentace, na základě které bych “měl předpokládat led nebo námrazu.” Mám sledovat předpověď počasí? Kde, kdo a jak mi to nařizuje? Stačí pohled na teploměr, který mám pověšený na balkóně? Nevadí, že není cejchovaný? Obávám se, že ani v případě, kdy by se snaha o mé zkasírování dostala k soudu, by policie jen těžko dokazovala, že na základě meteorologických dat bylo možné předpokládat vznik uvedených podmínek. Teplota pod bodem mrazu ještě není zárukou ledu či námrazy, natož souvislé vrstvy sněhu na vozovce.

Bohužel jen minimum řidičů je schopno policii aktivně odporovat, takže když příslušník vyrukuje s argumentem, že od 1. listopadu musí být auto obuté do zimních, poslušně zacvakají pokutu. Ve vlastním zájmu a v rámci zákona by přitom měli požadovat jednoznačné prokázání skutečnosti, že aktuální meteorologické podmínky v daném místě a čase beze zbytku splňují podmínky vyžadované zákonem. Obávám se, že při takové argumentaci by v uvedeném období ve většině případů policie pohořela.


Klaus: Merkelovou jsem nevolil. Teď řídí Evropu

Prezident Václav Klaus opět trefil hřebíček na hlavičku. Tentokrát se tak stalo v rozhovoru, který poskytl Lidovým novinám, kde upozornil na zajímavý paradox: o naší budoucnosti a státech Evropské unie nerozhodují zástupci, volení občany, ale francouzský prezident Sarkozy a německá kancléřka Merkelová. “Jsou zvolení – jeden, aby řídil Německo, druhý, aby řídil Francii. Pokud se nemýlím, vy jste nevolil Sarkozyho a já jsem nevolil Merkelovou. A nemáme sebemenší šanci je volit,” řekl Klaus.

Stačí jen letmo sledovat dění v Unii, aby měl pozorovatel představu o tom, že nejdůležitější věci už dávno neřídí Evropský parlament, ale zmíněná dvojice politiků, která přitom nemá žádný mandát. Přesto to byli Sarkozy a Merkelová, kdo měl hlavní slovo v nevratné půjčce Řecku, a kdo jezdí usměrňovat neposlušné předsedy vlád, jejichž zastupitelé našli odvahu vzdorovat.

Stejně tak “prezident EU” Herman van Rompuy je figurkou, k níž jsme se, coby občané členské země, neměli příležitost jakkoli vyjádřit, a to ani skrze naše volené zástupce.

Pomalu ale jistě se stáváme součástí mocenské hry, ve které slovo “demokracie” znamená jen to, že jednou za čas můžeme rozhodnout o několika českých poslancích Evropského parlamentu, kteří získají velmi slušný plat, aniž by museli cokoli dělat. To, co se bude reálně dít, ale námi zvolení europoslanci prakticky nemají šanci ovlivnit.


Romové už vědí, kdo může za jejich utrpení: TV NOVA

Bratři a sestry, zapamatujte si: za to, že se v televizi a v médiích mluví a píše o případech, kdy Cikáni přepadli, zmlátili, rozsekali mačetami, případně okradli nezletilého, slepého, nebo chromého, nemohou Cikáni, ale média! S tímto tvrzením přišlo další sdružení, povyšující zmíněnou minoritu nad většinovou společnost. Tak trochu to připomíná logiku uvažování malého dítěte, které si zakrývá oči a myslí si, že když nevidí ostatní, ani oni ho nevidí. Řešení problémů s Cikány je tedy vlastně úplně jednoduché: nemluvit o nich. Tím problémy zmizí.

Současný stav, kdy některá média začala uvádět, že ten či onen trestný čin spáchal Cikán, označuje sdružení Roma aven jekhetane za “neobjektivní, zkreslené a manipulativní zprávy.” Chybu, pochopitelně, jak je u tohoto etnika zvykem, nevidí u sebe, a požadují po vládě, aby problém vyřešila. Jinými slovy, aby zařídila, že se nebude mluvit o tom, že za tím či oním zločinem stál zase Cikán nebo (častěji) cikánská banda.

Parlamentní listy uvádějí ukázkový případ: “Romské sdružení si stěžuje hlavně na jeden konkrétní případ. Ve čtvrtek 24. listopadu odvysílala Nova reportáž z Nového Boru, kde osmičlenná skupinka Romů napadla mladý pár mířící do nedalekého kina. Patnáctiletou dívku a osmnáctiletého chlapce si měli mezi sebou nejprve „rozdělit” a poté je začít mlátit a křičet na ně rasisticky zabarvené pohrůžky.”

Jak je zvykem, nebyla chyba na straně Cikánů, kteří v klasické přesilovce napadli fyzicky i rasisticky členy většinové společnosti. Na jejich straně nikdy chyba není, vina je vždy někde jinde! Reportáž o zmíněné události je prý zkreslená a nahrává posilování fašizujících tendencí.

“Jak romská iniciativa sděluje dále, druhá strana nemá ani šanci sdělit, co vedlo k tomuto napadení. Usuzuji, že Vaše zpravodajství přestalo být objektivní a stává se subjektivním.” Pravděpodobně tím pan Jan Cverčko, který je pod uvedeným textem podepsán, chce sdělit, že Cikáni měli důvod, na základě kterého měli právo napadnout v osmi lidech dva mladé lidi. Tím důvodem přitom byla barva jejich pleti – tmavá přeci značí “ubližovanou rasu,” která má důvod mlátit lidi jen proto, že patří k většině…. Naprosto ignoruje, že jediným důvodem k fyzickému ataku druhého jedince je odvracení útoku. Asi těžko může pan Cverčko tvrdit, že osmnáctiletý kluk a patnáctiletá holka napadli osm Cikánů.

Zajímavé také je, že Cikánům vůbec nevadilo, když v opačném obsazení rolí média až hystericky informují o “dalším rasovém útoku,” a servírují ho svým čtenářům, posluchačům a divákům formou mediální masáže několikrát denně. Chápu – z jejich pozice je pochopitelně lepší, když média informují jen o tom, jak je jim ubližováno, zatímco oni sami jsou přímo ukázkově vzorní, nekradou, nikoho nemlátí a poctivě chodí do práce…. Nebýt té televize Nova, měla by o nic veřejnost jen to nejlepší mínění.


Řečtí zemědělci udivují počtem svých vozů Porsche

O nesmyslnosti jakékoli finanční pomoci Řecku jsem se tu zmiňoval již několikrát. Podobně, jako k Řekům patří jejich staré báje a pověsti, je pro tento národ typická nechuť obyvatel platit jakékoli daně. Potvrzuje to i odkazovaný článek: “statistiky například ukazují, že v Řecku je registrováno více luxusních vozů Porsche Cayenne než je počet plátců daně přiznávající příjem 50 tisíc eur a více. K tomuto závěru došla studie, kterou vedl profesor Herakles Polemarchakis, bývalý ekonomický poradce řeckého premiéra. … Pokud má skromné město Larisa, hlavní město zemědělského kraje Thesálie s 250 tisíci obyvateli, více vozů Porsche na hlavu než New York či Londýn, něco není v pořádku.”

Z hlediska řeckých finančních úřadů by stačilo málo: posvítit si na ty, jejichž majetek nekoresponduje s přiznanými příjmy a odvedenými daněmi. Registr vozidel i katastr v Řecku, přes veškerý bordel, který v té zemi panuje, existuje – stačí jen vytáhnout si data o majitelích a spárovat je s přiznanými příjmy. Jenže to by bylo na řecké úředníky příliš mnoho práce a pracovitost není právě vlastnost, která by byla pro tento národ typická. Je přeci jednodušší, než začít dohlížet na pořádek a dodržování zákonů, počkat, až Merkelová se Sarkozym pošlou další dáreček v podobě finanční injekce.

Zatímco řečtí důchodci budou “zaslouženě odpočívat” někde na pláži a jezdit v drahých vozech, čeští senioři budou do posledních sil makat, aby mohli chudákům Řekům poslat další peníze. A to je přeci fér, stejně jako celá Evropská unie!


Ve Francii je od jara 2012 povinný alkotester v každém autě

“Na francouzských silnicích přituhne, ke stávajícím 2 080 radarům přibude čtyři sta nových. Nové měřiče rychlosti navíc nebudou označené. Pod pokutou 17 eur bude muset mít každé auto ve výbavě alkotester.” Já jen doufám, že se brzy k této iniciativě přidá nějaký český hyperaktivní blb – nejlépe bývalý “esenbák.” Návrh novely zákona by mohl podat rovnou s přílepkem, že alkotester bude muset jednou za rok projít povinnou technickou kontrolou, kterou samozřejmě zaplatí jeho majitel.

A nemuselo by zůstat jen u alkotesteru. V minulosti již padly návrhy, že by součástí povinné výbavy měl být fotoaparát pro dokumentování nehod. Zašel bych ještě dále a přidal bych do povinné výbavy například pytel na mrtvoly, stan, kotlík, tuhý podpalovač, nebo třeba kajak. Co kdybyste zůstali stát někde v divočině, která je v našich končinách poměrně častá a nebezpečná?! Majitelé nové Škody Citygo pak budou mít kufr jen na vožení povinné výbavy :).


Odstupující šéf DPP: Pražské jízdné by se mělo zdražit. Je moc levné

Odstupující ředitel DP Praha Martin Dvořák vyslovil v Událostech, komentářích své přesvědčení, že jízdné v v Praze je velice nízké. Chápu sice, že 6 100 Kč je pro člověka na jeho pozici a s jeho platem docela směšná částka, nicméně ne každý obyvatel Prahy dosahuje příjmů ředitele DPP. Ale to pan ředitel možná neví….

Dvořák navíc zapomíná na jednu zásadní věc: cílem městské hromadné dopravy je, kromě přesunu cestujících z místa na místo, také snaha konkurovat dopravě individuální. Již nyní, při ceně jednorázové jízdenky 32 Kč za 90 minut jízdy, je přitom osobní automobil výhodnější i tehdy, veze-li pouze řidiče. Konkrétně: při ceně paliva 2,50 Kč/km se do cca 13 kilometrů vyplatí jet autem, nemluvě o komfortu, absenci chrchlajících cestujících a jistotě, že si člověk sedne. Za roční předplatné se pak autem dá po Praze najezdit 2 400 kilometrů, ve dvou lidech bezmála 5 000 kilometrů, což například při dojíždění do práce znamená, že pro dva lidi vyjde při každodenní cestě tam a zpět do vzdálenosti 12 km levněji auto.

Je veliká škoda, že v segmentu hromadné dopravy osob nefunguje volný trh. S mnohamiliardovými dotacemi městskému podniku totiž nemůže soukromník soutěžit ani ve snu. Bylo by ale zajímavé, na jaké ceny by se soukromí dopravci dokázali dostat, pokud by jim trh umožňoval rovné podmínky. Možná by to dopadlo podobně, jako v případě Českých drah, které i s dotacemi vozí cestující za výrazně vyšší ceny, než Jančurova Student Agency. Pan Jančura přitom nepůsobí dojmem podnikatele, který si neumí spočítat, zda se mu nasazené ceny vyplatí.

Kategorie: Týdnoviny

0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *