Uvedu jeden příklad. Představte si větši nemocnici, zhruba kolem 1500 zaměstnanců, 1200 lůžek a třiceti oddělení.

Do nemocnice přijde na lůžkové pacient a nevezme si sebou své léky (nebo ho přiveze záchranka, která ho sebrala na ulici), které pravidelně užívá (což by měl, ale prostě to neudělá). Dané oddělení tyto jeho léky “nafasuje” v nemocniční lékárně a poté, co pacient odejde domů, zůstanou tabletky na oddělení ve skříňce. Jedná-li se o nepříliš často předepisovaný lék, zůstane tam možná hodně dlouho….

Na jiné oddělení – třeba měsíc poté – přijde jiný pacient, který užívá právě inkriminovaný medikament. Nevezme si sebou své léky… …a protože není evidence o tom, že tyto léky již leží na nějakém jiném oddělení, “nafasuje” si je toto oddělení z lékárny.

Na prvním oddělení léky časem expirují, stejně tak i na tom druhém a vyhodí se. Tím se samozřejmě vyhodí i peníze – konkrétně peníze nás, pojištěnců zdravotních pojišťoven.

Jednoho dne konečně někoho napadlo, že by se mohl udělat systém, kde by se evidovaly “zbytky” léčiv, které leží na odděleních ve skříňkách a kde by si tyto léky mohly ostatní oddělení vyhledat a vyžádat. Ušetřily by se tím nemalé peníze!

Problém je v tomto:

1. zaúkolovat a KONTROLOVAT, zda každé oddělení zadává léčiva, která mu zbyla.
2. zaúkolovat a kontrolovat, jestli každé oddělení, než si objedná nové balení léčiva, zjistilo jeho dostupnost na ostatních odděleních.
3. vyřešit personální problémy, konkrétne skutečnost, že “nafasování léku” se promítá do nákladů daného oddělení a že např. díky rivalitě mezi internisty (dle slov chirurgů nic nedělají a mají čas sedět u počítačů) a chirurgy (dle slov internistů nic nedělají, jen řežou) nebude tak snadné, aby oddělení A převedlo bez dalších nároků zbytky léčiva na oddělení B. Tyto osobní neshody mezi jednotlivými odděleními jsou leckdy takové, že jednotlivé segmenty opravdu raději vyhodí expirující léky, než aby je dali jinému.

Tohle, milí čtenáři, není žádná fikce, ale realita. Pracuji ve velké ostravské nemocnici a právě tento problém jsem zde z pozice rozvoje informačních technologií řešil. Z naší strany žádný problém: poskytli jsme platformu, kterou byl schopen obsluhovat jak lékař, tak i střední zdravotický personál. Ušetřily by se možná desetitisíce, možná statisíce korun. Přesto celý projekt zatím troskotá na výše uvedených bodech, takže se jeden a ten samý lék na jednom oddělení vyhazuje a na druhém týden předtím fasuje z lékárny. A zaplatíme to my všichni. Hlavně, že platíme regulační poplatky v řádu desetikorun a nemocnice pak vyhazují stovky a tisíce do odpadkových košů!

Přečtěte si také: Srážka tramvají v Ostravě a nám nefungují žádanky na RTG!

Kategorie: Komentáře

0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *