Je neděle 19.listopadu podvečer a vše na hlavní trati č.010 probíhá relativně v pohodě.

Cesta v IC 587 Jan Perner je klidná. Z Prahy hlavního odjezd včas, z Pardubic odjíždí s 2 minutama,ale pro koridorovou trať žádný problém. Tento stav panuje i při průjezdu žst. Uhersko v 18:34 (+2min). Tato stanice se ale stává poslední, kterou “Perner” ten den projel.

Těsně před stanicí Zámrsk-za úrovňovým přejezdem s funkčním zabezpečovacím zařízením vlak rychle zastavuje. Cestující-většinou studenti se dál věnují čtení, sledování filmů, … . Nejistotu ale vzbuzuje již za malou chvíli rychlý průchod vlakové čety do posledního vozu. Po pár okamžicích z vlakového rozhlasu přichází hlášení: z důvodu nehodové události náš vlak bude zatím neznámou dobu stát. Prosíme,nevystupujte z vlaku! Toto hlášení se ozvalo již asi po 5 minutách od zastavení, čímž někteří cestující teprve zaregistrovali,že není něco v pořádku. VŠICHNI ALE INFORMACI BRALI V POKLIDU A S POCHOPENÍM! Po dalších asi 10 minutách se z rozhlasu ozve další,již konkrétní hlášení: z důvodu smrtelného neštěstí bude náš vlak asi o 150 minut opožděn. Budeme procházet soupravou a informovat se o Vašich přestupech.

Cestující tuto informaci brali též klidně,což přispělo i k celkovému klidu ve vlaku.BYLI TOTIŽ INFORMOVÁNI zcela evidentně okamžitě po zjištění jakýchkoli informací. Četa se skutečně ptala každého,hned si cílové stanice zapisovali a po dokončení volali dispečérovi do Prahy, se kterým se domluvili, že všechny přípoje budou čekat, o čemž opět okamžitě informovali vlakovým rozhlasem. Pro upřesnění, to že vlak stál za přejezdem byla v danou chvíli náhoda. Nebylo to střetnutí s autem, ale sebevražda ženy okolo 30 let, která stála v koleji, po niž projížděl plnou rychlostí IC 587 Jan Perner.

Po asi hodinovém stání jsme pomalu dojeli do stanice ZÁMRSK, kde teprve začaly “manévry”. Jelikož se pomalu blížil čas průjezdu dalšího vlaku stejným směrem, kam mířil “Perner”, bylo se zdejším výpravčím domluveno mimořádné zastavení vlaku R601 Ostravan, do kterého by se přestoupilo a pokračovalo s “pouze” asi 2hodinovým zpožděním dále. Tato možnost byla ohlášena staničním i vlakovým rozhlasem. Využít jí hodlala většina cestujících,tak se pořádalo “stěhování národů” (ve vlaku byly také Poláci a Slováci) na 2.nástupiště, kde už čekal na příjezd Ostravanu i R 1540 Český Těšín-Praha (zaplněný do poslední volné chodbičky). Po chvíli výpravčí oznámil staničním rozhlasem očekávaný příjezd Ostravanu. Po chvíli se hlášení opakovalo,ale stále se nic neděje. Vysvětlení přišlo za okamžik: rychlík Ostravan stojí na trati z důvodu poruchy na trakčním vedení. Reakce cestujících (i z R 1540) byla možná nečekaná, ale za dané situace nutná – VÝBUCH SMÍCHU. Když si vezmeme, že na dvoukolejce je v jedné koleji vyšetřována sebevražda a ve druhé nejde do vedení proud,(který ale ještě v době stání “Pernera” na trati šel) nastává dost velký problém (podotýkám, že je NEDĚLE VEČER, navíc po svátkem prodlouženém víkendu). Dle informací z internetu se tvoří fronty vlaků z obou dvou stran. Za chvíli se pomalu cestující z 2.nástupiště přesouvají do svého vlaku,kde naštěstí funguje klimatizace,takže je zde alespoň teplo. Počasí ale přeje i pobytu venku – bezvětří,polojasno, “teplé” podzimní teploty, čehož mnoho cestujících také využívá. Pro úplnost je nutné doplnit, že s výpravčím žst. Zámrsk celou dobu vydatně spolupracuje dozorčí – často konající až sprinterské závody k co nejrychlejšímu vyřízení záležitosti, že IC Jan Perner nemohl odjet dále, dokud nebyla lokomotiva 151 020 prohlédnuta a zdokumentována policií a hasiči a že po celou dobu pobytu ve stanici vlaková četa “Pernera” podává informace cestujícím-nejen k JŘ, ale snažila se vysvětlit celkově důvod tak dlouhého pobytu zde. Pro strojvedoucího to byl prý první smrťák za kariéru.

A čas ubíhá rychleji,než by kdo čekal. Konečně od Chocně přijíždí Mandelinka na opravu a revizi trakčního vedení. Ale hlavně se už může jezdit po jedné traťové koleji -po ohledání policií a hasiči. Tak přijíždí osobák stojící na trati “za Pernerem” a pak už to jde ráz na ráz. Některé vlaky jely z Pardubic odklonem přes Hradec Králové a Týniště nad Orlicí,tak ta fronta čekajících není tak velká. Po delším čase přijíždí i R Ostravan, do kterého se ale “celý Perner” v žádném případě nenacpe-i přes maximální využití sedadel a chodbiček. Je proto vyhlášeno, že cca za 10 minut přijede R 201 Silesia, zastavující mimořádně ve všech stanicích, jako Ostravan.

Do Silesie již v klidu nastoupí s možností pohodlně sedět zbytek cestujících z “Pernera” a cca po 4 a půl hodinách odjíždíme ze stanice ZÁMRSK.

Po vystoupení v 1 hodinu ráno v Olomouci (IC 587 Jan Perner má pravidelný příjezd v 20:09) ale čeká na asi 8 cestujících směr Krnov nemilé překvapení. Dispečerem telefonicky slíbený “čekající přípoj”/zavedený motor nikde. Na dotaz výpravčí sdělil, že “někde něco mělo poruch,tak ten motor jel tam.(To,že přímo ve stanici je depo, je jen takový detail.) Teď už stejně nemá cenu něco vypravovat”. Tak nezbylo, než čekat na vlak v 3:47. Tím se aktuálního, zhruba 5 hodinového zpoždění vyhouplo na “krásných” sedm a půl hodiny! Když si vezmeme souhru nešťastných náhod v Zámrsku, je toto umělé zpoždění zbytečné.

Každopádně si vlaková četa IC 587 Jan Perner zaslouží uznání, že při pohledu na několik kusů roztříštěné tělo neztratily duchapřítomnost a dokázali všestranně informovat cestující, stejně jako pracovníci žst.Zámrsk.

Kategorie: Komentáře

0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *