Levý horní roh Logo horní pravý roh
Horní levý roh
Reklama
Reklama Vyhledávání
Nejnovější články
Takto bude vypadat telefon Google Pixel! Unikl první obrázek.
Doučování matematiky Hradec Králové
Týdnoviny aneb Stát jako firma fungující z dotací
Rubriky
Aktuálně
Android
Android - tipy a triky
Čína - cestopis
Filmové recenze
Hodnocení restaurací
Komentáře
Maturitní otázky
Na čem právě dělám
Počítače
Recepty
Reklamy
Svatba
Tipy na výlet
Týdnoviny
Ukrajina
Z Internetu
Nové komentáře
Reklama
ZaRohem.cz > Reklamy > Otravný product placement v českých filmech

Otravný product placement v českých filmech

29.11.2006 | Karel Kilián
Product placement je forma reklamy, se kterou se nejen v českých filmech setkáme, coby diváci, ve stále větší a otravnější míře. Oč jde: každý větší film má nějaké sponzory. Sponzoři investují peníze a něco za ně chtějí zpátky. Typicky to jsou "úvodní/závěrečné obrazovky" s jejich logy a konstatováním, že ten či onen film vznikl za jejich přispění. Většina diváků ale takovému sdělení určitě věnuje výrazně menší pozornost, než filmu samotnému. Ostatně kdybyste se jich při odchodu ze sálu zeptali, jaká loga sponzorů viděli, většina by vám neřekla více, než jedno či dvě. Příjemci reklamy si prostě na podobně sdělený obsah vytvořili určitý druh imunity, slepoty a ignorace. Tím pádem bylo nutné jim reklamu podstrčit ve snesitelnější formě - tedy zakomponovat ji přímo do filmu.

Matně si vzpomenu na první filmy, kde jsem product placement zaznamenal ve "zkousnutelné" podobě: tak například v Matrixu byla k vidění dnes již legendární Nokia 7110. O něco násilněji, ale ještě stále v mezích, působilo pojídání bonbónů M&M´s v celovečerním filmu s Mr. Beanem. Jednou z nejznámějších forem tohoto typu reklamy je pak Pepek námořník - asi každý ví, jakou potravinu konzumoval, když potřeboval dodat sílu. A výsledek této "kampaně" byl prý překvapivě dobrý.

Česká forma product placementu je o něco kostrbatější a někdy až příliš "okatá." Začněme porevolučními Básníky a drogerií Teta. Ta ale aspoň trošku zapadala do děje.

Velmi svérázně pojali reklamu ve filmu autoři Českého snu: když se před kamerami proměňovali z obyčejných studentů na manažery a v butiku firmy Boss se odívali do kvalitních obleků, dohodli se (na kameru) s majitelem, že za to bude jejich logo na obrazovce pět sekund. Následně pak jeden z protagonistů ukázal na kameru nášivku, umístěnou na saku. Divák tak přímo viděl, jak takový product placement vypadá v praxi (až na to, že ve filmech tu dohodu a případný finanční obolus neuvidíte).

O dost nešetrnější pak byly Troškovy Kameňáky, kde všichni popíjeli Mattoni a každý ve městě jezdil zásadně v nejnovějším modelu z produkce automobilky Opel. Část záběrů pak byla evidentně koncipována jen proto, aby bylo dostatečně dlouho a detailně vidět logo na přední masce. A tady začíná podle mne špatný model nasazování product placementu - totiž když se film (resp. záběry v něm) podřizuje reklamnímu sdělení.

Za naprostou tragédii pak považuji film Rafťáci. Přiznám se, že po jeho shlédnutí jsem byl naprosto znechucen a pokud si dobře vzpomínám, od té doby jsem již žádný nový český film neviděl. Přeci jen - pokud se budu chtít dívat dvě hodiny na reklamu, půjdu na Noc reklamožroutů, ale vážně nevidím jediný důvod, proč vyhazovat 150 Kč za trapně zpracované série reklamních sdělení.

Několik příkladů z Rafťáků: protagonisté jdou po ulici a snímá je kamera. Říkal jsem si "proč je natáčeli tak blbě zezdola?" V zápětí se objevila odpověď - totiž logo České spořitelny na fasádě jedné z budov. Tak debilní záběr jen kvůli logu.... Další trapárnou je několikanásobné opakování věty, ať chlapečkovi dají zapít prášky Spritem, že ten jediný nevyplivne. Za absolutní trapas pak považuji scénku u babičky, kdy Kotek (?) volá na psa "Sezname!" - už to samo o sobě bylo dost hloupé. Jenže to jaksi sponzorovi - Seznamu.cz - asi nestačilo a tak Kotek ještě musel Mádlovi (?) vysvětlit, proč se pes jmenuje právě Seznam: "No, protože všechno najde!"

Opravdu nemíním platit za sledování přehlídky log, produktů a značek sponzorů toho kterého filmu. Pokud sponzoři sponzorují, nechť je film uváděn zdarma a diváci na něj chodí s tím, že za nulovou cenu budou muset akceptovat dávku reklamy. Je-li ale z peněženek diváků požadována suma v řádech stokorun, neměli by se za své peníze dívat na souvislý blok reklamních sdělení, která jsou pospojována jakýmsi druhotným dějem.


 
Karel Kilián, autor tohoto článku, volí Svobodné!
Svobodni.cz

Dočetli jste až sem a chcete pokračovat?
Diskuze ke článku Tisk článku 

© Karel Kilián - všechna práva vyhrazena autorovi tohoto článku. Jakékoli další šíření tohoto článku je porušením zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském a právech souvisejících s právem autorským. Bez předchozího písemného souhlasu autora je zakázána jakákoli další publikace, přetištění nebo distribuce článku či jeho části.

Diskuze ke článku
Karel K. To: Miloš H.
Miloš H. Seznam.cz
Barbora Souhlasim
Karel K. To: reboot
reboot Otravný product placement v českých filmech
 

Oblíbenci
D-FENS
Arthur Dent
Zrcadlo
Test Osobnosti
Hansuv.net
Zumba.ZaRohem.cz
Lafiho výlevník
Elektronické cigarety
ZaRohem.cz
Úvodní stránka
RSS články
RSS diskuze
Redakce
E-mail
Ochrana osobních údajů
Výročí dne
Je 27.6.2017
Dnes má svátek Ladislav
původ jména je slovanský a znamená: slavný
Nové komantáře
Svatba v Řecku, tak trochu jiná záležitost
Kamča 10.4.2017 14:43
řecko je krásná destinace na svatby. :-) my jsme t...
Sodastream - zkušenosti, postřehy. Koupit či nekou
Martin 24.3.2017 17:19
V souvislosti s kauzou v USA, kde stahují z prodej...
Užitečné příslušenství k elektronickým cigaretám
Petra 18.3.2017 15:11
No abych pravdu řekla o Vánocích jsem dostala jako...
Android tipy: Co dělat, když GPS není schopna nají
Mates 3.3.2017 18:00
Po aktualizaci z android 6 na android 7 mě přestal...
Češi musí mít vízum na Ukrajinu a k tomu ještě růz
Auriel 26.2.2017 23:24
Potvrzení, že nemají AIDS? A co ti, kteří to AIDS ...
TOPlist