Seriály jsou v následujícím článku seřazeny od nejslabších (byť většinou stále ještě dobrých) po nejlepší. Náš hodnotící systém má desetibodovou stupnici, kde desítka znamená naprosto vynikající díl, naopak jedničku bychom teoreticky dali úplnému propadáku. V tomto případě hodnotíme díly, odvysílané do 28. prosince 2012.
Jak jsem poznal vaši matku (How I Met Your Mother) = 6,13 bodů
Loňská sezóna: 8,04 bodů
Asi největším propadákem letošní sezóny bude osmá série „Jak jsem poznal vaši matku“. Ne snad, že by seriál vysloveně upadl, jako se to loni povedlo „Dva a půl chlapa“, nicméně spadl do průměrné šedi. Už jen těžko bychom hledali nějaké zásadnější rozdíly od klasických soudobých sitcomů. Navíc se děj začíná tak trochu točit v kruhu – oba nezadaní protagonisté touží po jediné nezadané dívce, se kterou už oba v minulých sezónách minimálně jednou chodili a nesčetněkrát spali. Tradičně na začátek sezóny vytáhli scénáristé osobu se žlutým deštníkem, který měl být poznávacím znamením oné osudové ženy, o které má vlastně seriál být. Opět jsme dotyčnou neviděli, navíc se tentokrát ani nikdo neobtěžoval s tím, aby jakkoli zapadla do děje. Prostě se objevila na zastávce vlaku bez jakéhokoli kontextu a pokračování.
Seriál sice není vysloveně špatný, ale je to už mnohokrát nastavovaná kaše, ve které střídavě chodí každý s každým, případně někdo chodí s epizodní rolí, která po pár dílech skončí. Doufali jsme, že se v této sezóně dočkáme rozuzlení a konečně se dozvíme, kdo je matkou dětí, kterým Ted už skoro osm let vypravuje příběh jejich seznámení. Naději nám zkazila zpráva, že televize podepsala s autory kontrakt na další sezónu.
Vlast (Homeland) = 6,96 bodů
Loňská sezóna: nehodnotili jsme
Homeland, příběh amerického vojáka, plánujícího útok na Spojené státy, který se následně stane americkým agentem, jsme loni neznámkovali. Rozhodně jsem ale přesvědčen o tom, že první sezóna byla po všech stránkách lepší, především napínavější. Druhá sezóna už se nese v duchu typického amerického seriálu, kdy hlavní hrdina prozře, pochopí, že plánovat teroristický útok na Ameriku je špatné, a přidá se k té správné straně. Kdyby seržant Nicholas Brody na konci první sezóny nevyměknul a spáchal sebevražedný atentát, čímž by seriál skončil, bylo by to asi lepší. Za naprosto nepřesvědčivý považuji herecký výkon Claire Danes, naopak příjemně překvapily docela zajímavé dějové zvraty, jež ale následně prakticky vyvrcholily vítězstvím dobra nad zlem. To je něco, co mi na většině amerických filmů a seriálů vadí: že to skoro vždycky dobře dopadne.
Castle na zabití (Castle) = 7,00 bodů
Loňská sezóna: nehodnotili jsme
Ano, hlavní protagonisté – spisovatel Richard Castle a detektivka Kate Beckett – jsou konečně po čtyřech sezónách spolu! Děj se jinak odehrává v dosavadním duchu a ve stylu soudobých amerických detektivek, kdy každý díl přinese jeden případ, který je po poslední reklamní pauze úspěšně vyřešen. Castlovi nelze upřít poměrně příjemný humor, vyzdvihl bych i dobře postavené role dvou „přicmrndávačů“ – detektivů Javiera Esposita a Kevina Ryana. Je jasné, že Castle nevstoupí do dějin světové kinematografie, ale pokud máte rádi konvenční detektivky s trochou té legrace, mohl by vás tento seriál bavit.
Taková moderní rodinka (Modern Family) = 7,25 bodů
Loňská sezóna: 7,79 bodů
Letošní sezóna začala dvěma velmi dobrými díly, ve kterých se ukázalo, že Ed O´Neill v roli Jaye Pritchetta, kterého budete spíše znát z role Ala Bundy v seriálu Ženatý se závazky, by rozhodně měl dostat více prostoru. Jak je mi Pritchett jako člověk nesympatický, v roli manžela výrazně mladší Kolumbijky se mi prostě líbí. V dalších dílech se seriál vrátil ke svému standardu, kdy jednotlivé epizody sice nezklamou, ale smíchy jsem se u nich po zemi neválel. Výjimkou byl skvostný sedmý díl, kterému jsem dal jednu ze dvou letošních „desítek“. Celkově vzato jde o tradiční koncept amerického rodinného seriálu s netradičním „rozložením sil“, kdy „normální rodinku“ doplňuje pár s výrazným věkovým rozestupem a páreček dvou gayů s adoptovanou asijskou holčičkou.
Mentalista (The Mentalist) = 7,45 bodů
Loňská sezóna: 7,48 bodů
Mentalista se drží v zajetých kolejích a už pátou sezónu zahajuje intenzivním pátráním po Red Johnovi – vrahovi své rodiny. Následně se ale děj postupně odkloní ve prospěch aktuálně řešených detektivních případů. Proti klasickým detektivkám zde hlavní hrdina Patrick Jane zaujme na první pohled uhlazeným retro stylem, který při konfrontaci s dalšími postavami poněkud narušuje neomalenými otázkami jako „Vy jste ho zabila?“
Proti první sezóně je ale stále méně kladen důraz na Patrickovy pozorovací schopnosti a netradiční metody, které ve finále vedou k odhalení pachatele. Podobně na tom byl Dr. Lightman v Anatomii lži, který v prvních epizodách vždy důkladně vysvětlil, jak poznal, že vyslýchaný lže, aby později jen „odmával“ pravdu či lež.
Mentalista je poměrně dobrá detektivka, nicméně ty nejlepší časy má patrně za sebou. Možná bych se po pěti letech konečně vykašlal na Red Johna, který se – podobně jako osoba se žlutým deštníkem v „Jak jsem poznal vaši matku“ – objevuje jen na začátku a na konci sezóny a neslouží k ničemu jinému, než udržení pozornosti.
Teorie velkého třesku (The Big Bang Theory) = 7,50 bodů
Loňská sezóna: 8,17 bodů
Také tento seriál se postupně od poměrně netradičního zaměření stále více přibližuje klasickému soudobému sitcomu, pojednávající o skupince osob, propojených nejrůznějšími vztahy. Osobně mám dojem, že od okamžiku, kdy se v ději objevily partnerky dvou vědátorů – Bernadette a Amy – se děj stále více točí kolem ženské a rozhodně méně zábavné části osazenstva. Už to prostě není seriál „o partičce exotů“, srovnatelný například s IT Crowd, což je dle mého mínění škoda. Byla to jedna z věcí, které tento seriál odlišovaly od ostatních.
Přesto se našly dva díly – šestý a devátý – kterým jsem dal devět bodů. Občas se prostě zadaří 🙂
Průměrňákovi (The Middle) = 7,89 bodů
Loňská sezóna: 8,24 bodů
Průměrňákovi nás prostě baví! Seriál pojednává o v podstatě normální rodince, kde děti nejezdí do práce v kabrioletu a matka v důchodovém věku nevypadá po sérii plastických operací jako z muzea voskových figurín. Naopak: otec je sympaťák, pracující jako šéf směny v dole, matka byla zrovna na začátku této série nezaměstnaná. Starší syn je klasický puberťák, dcera přehnaně ambiciózní, akorát malý Brick je „lehce mimo“. Děj se točí kolem normálních věcí, které skoro jistě někdy řešil každý z nás. To je to, čím je nám tento seriál blízký – je prostě o životě obyčejné rodiny. Pokud jste měli rádi rodinné komediální seriály z přelomu devadesátých let, určitě bych vám Průměrňákovi doporučil.
Dexter (Dexter) = 8,00 bodů
Loňská sezóna: 7,75 bodů
Dexter letos zabodoval a musím říci, že tohle byla jedna z nejlepších sezón. Dějové zvraty se tentokrát hodně povedly, a když v devátém díle hlavní hrdina povraždil skoro všechny, kdož mu mohli zkomplikovat život, nejen já jsem se ptal, co míní scénáristé udělat se zbývajícími třemi díly. S výzvou se poprali se ctí a nutno konstatovat, že jsem se ani v závěru sezóny nenudil.
Potěšilo, že Dexter konečně dostal partnerku, která nevypadá jako z východního Německa (Yvonne Strahovski, známá například z našeho velmi oblíbeného seriálu Chuck, se navíc velmi příjemně poslouchá), navíc má nezvykle vysokou míru pochopení pro jeho „koníčka“.
Abych nebyl jen nadšený a pozitivní, přidám malou porci kritiky: ano, některé zvraty jsou trošičku odfláknuté a vytvořené jen proto, aby se Dexter, jako již několikrát, vyvlékl z prekérní situace. Nicméně je to přesně to, co bych od Dextera čekal a letošní sezóna snad v žádném směru nezklamala. Navíc, jak je tradicí, pěkně navnadila na tu další.
Finále sezóny je druhou epizodou, která ode mne v prvním poločase dostala deset bodů. Ze zbývajících jedenácti dílů jsem pěti dával devítku.
0 komentářů