Dnes, když bydlím s manželkou, nemusím naštěstí s podnikem, přezdívaným „Čekejte dlouho“ (ČD) cestovat tak často, jak tomu bylo v minulosti (tedy ob-týden 700 km). Přesto ale dění kolem našeho monopolního dopravce pozorně sleduji. Přeci jen ještě tak pětkrát, šestkrát do roka jezdím do Prahy za svými přáteli.


Pro méně znalé cestování připomenu základní fakta: jezdit můžete lokálně osobním vlakem, na větší vzdálenosti pak ČD vypravují rychlíky (typicky přes 30 let staré vozy s koženkovými sedačkami), Expresy (občas s plyšovými sedačkami), IC a EC (dříve s klimatizací, později bez ní, s plyšovými sedačkami a menším počtem zastávek). Samostatnou kapitolou je pak Pendolino, pro které si ČD vymyslelo kategorii SC.


Vlaky od IC výše se označovaly jako „vlaky vyšší kvality“ a za cestu v nich se platil příplatek ve výši 60 Kč. Výměnou za to byly již zmíněné o trošku pohodlnější sedačky a eliminace určitých sociálních skupin, pro které bylo 60 Kč jaksi moc peněz. Tímto poplatkem se také eliminovali cestující, kteří jeli na krátkou vzdálenost a spoje IC/EC tak byly pasovány do pozice „dálkových vlaků.“ Přesto v nich zejména v pátek a v neděli bylo docela obtížné najít místo k sezení, takže méně šťastní cestující jeli i „ve vyšší kvalitě“ na stojáka v chodbičce.
Počínaje 9. prosincem tohoto roku vejde v platnost nový jízdní řád. Předpokládám, že jako každý rok to bude tradiční změna k horšímu. Kromě toho se mění i tarifní podmínky: například kilometrická banka, na kterou jezdím já, podraží ze 1400 Kč na 1600 Kč (o 14%). Snižuje se i sleva na zákaznickém jízdném: zatímco dříve činila 30%, od prosince to bude jen 25%. Pro zákazníky, kteří se uvázali IN-Kartou v ceně 600Kč na tři roky, bude tato skutečnost jistě nepříjemným překvapením.


Za absolutně největší hovadinu nového systému cen ale považuji zrušení příplatku 60 Kč na vlaky kategorie IC/EC. Tím odpadne bariéra pro určité sociální skupiny a těmito spoji bude jezdit kde kdo. Mluví se také o tom, že by se mohly objevit klasické rychlíkové vagóny a pokud ne, že je ty stávající budou díky zmíněným skupinám cestujících brzy podrobeny zkáze. Další nevýhodou bude přeplněnost těchto spojů. Kdo jel například z Prahy do Kolína, nebo Pardubic, jezdíval obvykle rychlíkem. Čas byl přibližně shodný a cena o 60 Kč nižší. V IC/EC tak zbylo místo pro cestující, jedoucí například do Olomouce, nebo Ostravy. Nyní budou „vlakem vyšší kvality“ jezdit i ti, kteří předtím jeli rychlíkem a budou zabírat místo. Otázkou pak je, kde bude ona „vyšší kvalita.“


Od tohoto kroku si ČD slibují získání dotací od státu, které předtím – údajně právě díky příplatku – nemohly za „komerční spoje“ dostávat. Takto na vlacích IC/EC ČD zkasírují jak občana, který vlakem pojede, tak i ty, kteří jím nikdy nejeli, ale zaplatí jeho provoz ve svých daních (a z nich vyplacených dotacích).


Další hovadinou, kterou tento moloch vymyslel, je absolutní zákaz kouření ve všech vlacích, jedoucích na území České republiky. Pokud si tedy například cestující z Německa zakoupí místenku do kuřáckého kupé, může si vesele kouřit až do Děčína, ale od tohoto místa se jeho kupé stane nekuřáckým. To už mi připadá jako příliš velká buzerace, kterou zasahujeme do nabídek zahraničních dopravců a jsem vcelku zvědav, jak tato změna dopadne v praxi.


Velice doufám, že po Českém snu alá RailTrans Expres se na české koleje dostane alespoň jeden soukromý dopravce. Je ale jasné, že ČD i Drážní úřad budou jakémukoli projektu tohoto typu házet klacky pod nohy. Proto držím palce zejména společnosti Student Agency a doufám, že díky ní budeme cestovat na úrovni, v kvalitních vlacích a za normální ceny.

Kategorie: Komentáře

0 komentářů

Napsat komentář

Zástupce avatara

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *