Ač mám počítač celkem nový (necelé 2 roky) a vybavený značkovými komponentami (Intel, ASUS, Seagate, ATI), trápil mě častými, nepravidelnými pády do „modré obrazovky smrti.“ Původně jsem předpokládal, že se jedná o hardwarovou závadu – především jsem tipoval vadný paměťový modul. V e-mailové konferenci o Windows [1] se pak sešly další tipy na možné příčiny tohoto chování: vadný procesor, základní deska, slabý zdroj, …. Paměti jsem prověřil programem Memtest, který ani po šesti hodinách nepřetržitého testování neobjevil žádnou chybu. Na jednu stranu důvod k radosti, na stranu druhou o to větší záhada, kde by mohla být příčina tohoto nepříjemného chování. Počítač padal pouze pod Windows a zpravidla (ale ne vždy) během komunikace se sítí, přičemž frekvence pádů se postupně zvyšovala (od 1-2x týdně po 3-5x denně). V Mandrake Linuxu byl počítač vždy naprosto stabilní – nikdy nedošlo k žádnému pádu, ani jinému problému.
BSOD vypisovala kód chyby 0x000000D1(0x00000000,0x00000002,0x00000000,0x00000000), společně s hláškou DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Z toho jsem moc moudrý nebyl, takže jsem se dal do pátrání Googlem. Podle několika zdrojů chybu způsobuje soubor fwdrv.sys, který má souvislost s Kerio Personal Firewallem verze 2.1.4 (některé údaje hovoří i o tom, že se tatáž chyba projevuje i ve verzi 2.1.5). Pokus o nahrazení tohoto souboru jeho novější verzí (z KPF 4.x) skončil po restartu kolapsem firewallu. Nezbylo, než vrátit zpět původní soubor.
Největším zdrojem informací pro mne byla Poradna na Živě.cz [2], kde uživatel s nickem kuki kukaraca podrobně rozebíral problém i dosud zjištěné poznatky. Moje PC odpovídalo jím zmíněné specifikaci, tedy:
- Operační systém Windows platformy NT (v mém případě Windows 2000).
- 2 a více síťových karet/rozhraní (v mém případě 2 síťové karty)
- Kerio Personal Firewall 2.1.4/2.1.5 (v mém případě 2.1.4)
- Velké množství pravidel na firewallu (ano, to odpovídá)
Řešení se zdálo být v nedohlednu – jedinou možností, kterou jsem „vygooglil,“ byla záplata KB840890 [3], která ale není veřejná a je nutné si o ní zažádat přímo Microsoft. Po zkušenostech, které mám s těmito záplatami ze zaměstnání, kdy „záplata“ spočívala v radě: „Musíte vypnout na SMSku službu…,“ jsem toto řešení odmítl.
Naštěstí na úplném konci diskuze jeden ze čtenářů s nickem Zhul poradil na základě svého „experimentu“ věc, která mi (tedy alespoň zatím se to tak jeví) opravdu pomohla:
- snížit rychlost síťové karty na 10 MBps half-duplex (pro komunikaci s modemem UPC stačí)
- zvýšit buffery síťové karty na 128
(Obojí najdete, když kliknete pravým tlačítkem myši na ikonu Tento počítač, zvolíte Spravovat a dále ve Správě počítače přejdete do Správce zařízení-Síťové adaptéry-dvojklik na síťovou kartu, záložka Upřesnit).
Počítač mi v tuto chvíli běží už 24 hodin bez jediné BSOD a to i přesto, že většinu času celkem čile komunikoval se sítí. Neručím za to, že tento způsob pomůže na 100%, nicméně zdá se, že funguje a má i své logické opodstatnění.
Autor tohoto návodu, bohužel, na sebe nezanechal e-mail, takže mu chci velice poděkovat alespoň touto cestou.
🖨 Verze pro tisk [4]