Levý horní roh Logo horní pravý roh
Horní levý roh
Reklama
Reklama Vyhledávání
Nejnovější články
Takto bude vypadat telefon Google Pixel! Unikl první obrázek.
Doučování matematiky Hradec Králové
Týdnoviny aneb Stát jako firma fungující z dotací
Rubriky
Aktuálně
Android
Android - tipy a triky
Čína - cestopis
Filmové recenze
Hodnocení restaurací
Komentáře
Maturitní otázky
Na čem právě dělám
Počítače
Recepty
Reklamy
Svatba
Tipy na výlet
Týdnoviny
Ukrajina
Z Internetu
Nové komentáře
Reklama
ZaRohem.cz > Komentáře > České dráhy se patrně zbláznily

České dráhy se patrně zbláznily

30.10.2007 | Karel Kilián
Dnes, když bydlím s manželkou, nemusím naštěstí s podnikem, přezdívaným "Čekejte dlouho" (ČD) cestovat tak často, jak tomu bylo v minulosti (tedy ob-týden 700 km). Přesto ale dění kolem našeho monopolního dopravce pozorně sleduji. Přeci jen ještě tak pětkrát, šestkrát do roka jezdím do Prahy za svými přáteli.

Pro méně znalé cestování připomenu základní fakta: jezdit můžete lokálně osobním vlakem, na větší vzdálenosti pak ČD vypravují rychlíky (typicky přes 30 let staré vozy s koženkovými sedačkami), Expresy (občas s plyšovými sedačkami), IC a EC (dříve s klimatizací, později bez ní, s plyšovými sedačkami a menším počtem zastávek). Samostatnou kapitolou je pak Pendolino, pro které si ČD vymyslelo kategorii SC.

Vlaky od IC výše se označovaly jako "vlaky vyšší kvality" a za cestu v nich se platil příplatek ve výši 60 Kč. Výměnou za to byly již zmíněné o trošku pohodlnější sedačky a eliminace určitých sociálních skupin, pro které bylo 60 Kč jaksi moc peněz. Tímto poplatkem se také eliminovali cestující, kteří jeli na krátkou vzdálenost a spoje IC/EC tak byly pasovány do pozice "dálkových vlaků." Přesto v nich zejména v pátek a v neděli bylo docela obtížné najít místo k sezení, takže méně šťastní cestující jeli i "ve vyšší kvalitě" na stojáka v chodbičce.
Počínaje 9. prosincem tohoto roku vejde v platnost nový jízdní řád. Předpokládám, že jako každý rok to bude tradiční změna k horšímu. Kromě toho se mění i tarifní podmínky: například kilometrická banka, na kterou jezdím já, podraží ze 1400 Kč na 1600 Kč (o 14%). Snižuje se i sleva na zákaznickém jízdném: zatímco dříve činila 30%, od prosince to bude jen 25%. Pro zákazníky, kteří se uvázali IN-Kartou v ceně 600Kč na tři roky, bude tato skutečnost jistě nepříjemným překvapením.

Za absolutně největší hovadinu nového systému cen ale považuji zrušení příplatku 60 Kč na vlaky kategorie IC/EC. Tím odpadne bariéra pro určité sociální skupiny a těmito spoji bude jezdit kde kdo. Mluví se také o tom, že by se mohly objevit klasické rychlíkové vagóny a pokud ne, že je ty stávající budou díky zmíněným skupinám cestujících brzy podrobeny zkáze. Další nevýhodou bude přeplněnost těchto spojů. Kdo jel například z Prahy do Kolína, nebo Pardubic, jezdíval obvykle rychlíkem. Čas byl přibližně shodný a cena o 60 Kč nižší. V IC/EC tak zbylo místo pro cestující, jedoucí například do Olomouce, nebo Ostravy. Nyní budou "vlakem vyšší kvality" jezdit i ti, kteří předtím jeli rychlíkem a budou zabírat místo. Otázkou pak je, kde bude ona "vyšší kvalita."

Od tohoto kroku si ČD slibují získání dotací od státu, které předtím - údajně právě díky příplatku - nemohly za "komerční spoje" dostávat. Takto na vlacích IC/EC ČD zkasírují jak občana, který vlakem pojede, tak i ty, kteří jím nikdy nejeli, ale zaplatí jeho provoz ve svých daních (a z nich vyplacených dotacích).

Další hovadinou, kterou tento moloch vymyslel, je absolutní zákaz kouření ve všech vlacích, jedoucích na území České republiky. Pokud si tedy například cestující z Německa zakoupí místenku do kuřáckého kupé, může si vesele kouřit až do Děčína, ale od tohoto místa se jeho kupé stane nekuřáckým. To už mi připadá jako příliš velká buzerace, kterou zasahujeme do nabídek zahraničních dopravců a jsem vcelku zvědav, jak tato změna dopadne v praxi.

Velice doufám, že po Českém snu alá RailTrans Expres se na české koleje dostane alespoň jeden soukromý dopravce. Je ale jasné, že ČD i Drážní úřad budou jakémukoli projektu tohoto typu házet klacky pod nohy. Proto držím palce zejména společnosti Student Agency a doufám, že díky ní budeme cestovat na úrovni, v kvalitních vlacích a za normální ceny.


 
Karel Kilián, autor tohoto článku, volí Svobodné!
Svobodni.cz

Dočetli jste až sem a chcete pokračovat?
Diskuze ke článku Tisk článku 

© Karel Kilián - všechna práva vyhrazena autorovi tohoto článku. Jakékoli další šíření tohoto článku je porušením zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském a právech souvisejících s právem autorským. Bez předchozího písemného souhlasu autora je zakázána jakákoli další publikace, přetištění nebo distribuce článku či jeho části.

Diskuze ke článku
Lifty Lone Star
Lone Star Lifty...
Lifty To: Alone Star
Karel K. To: Lone star
Lone Star ale copak, Karlíčku...
 

Oblíbenci
D-FENS
Arthur Dent
Zrcadlo
Test Osobnosti
Hansuv.net
Zumba.ZaRohem.cz
Restaurace Třebovická role
ZaRohem.cz
Úvodní stránka
RSS články
RSS diskuze
Redakce
E-mail
Ochrana osobních údajů
Výročí dne
Je 12.12.2017
Dnes má svátek Simona
původ jména je hebrejský a znamená: slyšící, naslouchající
Nové komantáře
Italská svatba – zvyky, tradice a přípravy
Lenka 7.11.2017 15:35
Mně vždycky lákala svatba v Itálii třeba Benátky t...
Android tipy: Jak nastavit/změnit výchozí klávesni
Ewa 2.11.2017 17:16
Asi nedopatrenim jsem si zmenila klavesnici s diak...
Jak na pokročilé číslování stránek v MS Word?
Bětka 2.9.2017 19:21
Díky moc, je to parádní návod! Ani to nebolelo :)...
Svatba v Řecku, tak trochu jiná záležitost
Kamča 10.4.2017 14:43
řecko je krásná destinace na svatby. :-) my jsme t...
Sodastream - zkušenosti, postřehy. Koupit či nekou
Martin 24.3.2017 17:19
V souvislosti s kauzou v USA, kde stahují z prodej...
TOPlist