Levý horní roh Logo horní pravý roh
Horní levý roh
Reklama
Reklama Vyhledávání
Nejnovější články
Takto bude vypadat telefon Google Pixel! Unikl první obrázek.
Doučování matematiky Hradec Králové
Týdnoviny aneb Stát jako firma fungující z dotací
Rubriky
Aktuálně
Android
Android - tipy a triky
Čína - cestopis
Filmové recenze
Hodnocení restaurací
Komentáře
Maturitní otázky
Na čem právě dělám
Počítače
Recepty
Reklamy
Svatba
Tipy na výlet
Týdnoviny
Ukrajina
Z Internetu
Nové komentáře
Reklama
ZaRohem.cz > Tipy na výlet > DENÍK CESTY NA BAJKAL - 2.díl

DENÍK CESTY NA BAJKAL - 2.díl

13.10.2007 | Pavel Horna

17.6.2007   odjezd Ex 2 ROSSIA

Seznámení s cestou po Transsibiřské magistrále. Foto O.-tého kilometru Transsibu (a 9298.-ého). Čmelák Чm33-3438 přiváží k nástupišti „náš“ Ex 2 ROSSIA. Mám vůz č.8, kupé VIII. Spolucestující Adam, Milan a Dáša. Po odjezdu včas jsme asi po 30. metrech na 45 minut zastavili – bez jakéhokoliv vysvětlení děžurné. Zatím jsme dostali hygienické prostředky a večeři. V kupé jsme se rychle seznámili – vše OK.

18.6.2007 Ex 2 ROSSIA

Budíme se v 9:30 moskevského času, podle kterého vlaky na Transsibu jezdí. Ve stanici Kirow už čekají na nástupišti prodejci s jídlem a plyšákama. Lokomotivu máme opět z plzeňské Škodovky (už druhou). Originální výrobní štítek je odmontován a nově jen nastříkán. S focením nejsou žádné problémy. Až hodinu před a za velkoměstskými nádražími je sanitární zóna, kde jsou WC uzamčeno. V 10:20 začínáme snídat (horká čokoláda a domácí buchta). Je 10:38 a dostáváme teplý oběd: maso + rýže + chléb + hrách + zelí. Vesnice okolo Transsibu mají dřevěné domy s plechovou střechou, každý dům je ohraničen dřevěným plotem. Ve větších městečkách jsou klasické staré paneláky, velkoměsta (kterých je ale jen málo) mají i moderní novostavby-skoro mrakodrapy. Kolem tratě jsou za (asi ochranným) pásem širokým cca 30 metrů vysázené stromy – minimální šířky 10 metrů. Taková situace je asi na 2/3 cesty z Moskvy do Irkutsku. V žst. Balesino kupujeme od nádražních prodavaček povidlový perník – 20 rublů – výborný. Chuť jako naše (Opávia) Ruměnky. Při focení výrobní cedulky jsem kolemjdoucím nádražákem neurčitého povolání nazván poprvé špionem. Perm – přejíždíme přes řeku Kama (jako Dunaj ve Vídni). Na nádraží mimo jiné i prodejci bot. Ve vlaku máme vysáto a pomyto. K zajištění kvalitnějšího umytí bylo členy našeho kupé vymyšleno a sestrojeno zařízení nazvané „Samoteč“ (po našemu „furtteč“). Po připevnění na kohoutek na WC teče voda z kohoutku nonstop, dokud samoteč nesundáme. Cestou ochutnávka od kolegů koupené slané sušené ryby. Dlouhé hodiny rovin se v oblasti Uralu mění v mírnou pahorkatinu – jako u nás Českomoravská vrchovina. Ale jinak se nemění nic (hliněné cesty, dřevěné domky, lesy). Včas přijíždíme do stanice Swerdlowsk, čímž už jsme zcela oficiálně v ASII. Na nádraží jsou 3 malé napodobeniny obelisku (navíc ještě na fasádě nádražní budovy) oficiálně stojícího v místě přejezdu Euroasijské hranice (cestou z Evropy na pravé straně). Nádraží je obrovské a překrásně vyzdobené lustry a mramorem – vše dokonale čisté! Nejsou zde žádní nástupištní prodejci, ale přímo obchody s potravinami a náboženskými produkty. Je půlnoc moskevského času a už začíná svítat. Je tu vidět ukončení oblasti s bílou nocí.

19.6.2007   Ex 2 ROSSIA   ASIE

Ráno budíček v 6 hodin, snídaně a slovní fotbal. Slunce vysoko a samé rovné planiny s břízami a bažinami přímo vedle kolejí. V 10:30 dostáváme oběd: ryba, kukuřice, salátová okurka, bramborová kaše. Pak trocha spánku. Už z dálky před Omskem jsou vidět vysoké komíny z rafinérií. Opět velké, čisté nádraží s obrovskými lustry. Čekáme na kolegu a na vlak dobíháme – schůdky už zdvižené, ale do odjezdu jsou ještě 2 minuty. Raní nálety komárů naštěstí skončily, ale je opět šílené horko. Ráno jsem ztratil oblíbenou výborně píšící modrou propisku při vytahování mobilu z brašny. Vlak jede téměř stále okolo 100 km/hod.. Na celé trase je 3znaký autoblok s návěstidly po cca 2200 metrech. Přejezdy s výsuvnými plošinami jsou na všech asfaltových přejezdech. V každé obci je vždy maximálně jeden úrovňový přejezd. Mosty a podjezdy jsou jen u velkých cest a ve velkých městech. Neasfaltové cesty mají jednoduché závory trvale zavřené, ale s možností vlastního otevření. U každého přejezdu (hlavního i venkovského) má stanoviště pracovník, který při průjezdu vlaku drží žlutý praporek. V noci je prostor přejezdu před strážní budkou osvětlen obrovským reflektorem namířeným hlavně na nápravy. Koleje jsou svařované (alespoň podle stylu a kvality jízdy) až do délky autobloku. Jízda je velice klidná – občasné házení je jen v obloucích. Občasné trhání se soupravou je před začátkem brzdění, zřejmě vlivem chybějících nárazníků a pevným poloautomatickým spřáhlem. Ve stanici Barabinsk celá výprava kupuje od babiček nabízené piva, zeleninu (!), ryby a pirohy. Já 2 bramborové pirohy (2x10 rublů) a 2 rybí placky (taky 2x10 rublů), po kterých jsem absolutně plný. Před Novosibirskem jsme trochu naštvali děžurdnou. Kolega se samotočem a ešusem prováděl na záchodě celkovou osobní hygienu (i hlavu), ale už byla sanitární zóna. Vypadalo to dost drsně, obzvlášť když dežurná odešla do svého kupé a delší dobu nevycházela. Naštěstí se jen převlékala do uniformy. Ale nervy měla na pochodu pořád. Spravila to po 15 minutové hygieně pravá česká čokoláda. Novosibirsk je typické „evropské“ velkoměsto se zaskleným pomníkem parní lokomotivy na 1. nástupišti. Ve 22 hodin zapadlo slunce, ale úplná tma není po celou noc – obloha zůstala modrá a oranžová, ale do 1 hodiny slunce ještě nevylezlo.

20.6.2007  Ex 2 ROSSIA

V okolí stanice Tajga se krajina mírně zvlnila a jsou vidět i plochy smrků. Oproti dřívější cestě nás míjí asi 10 vlaků během hodiny. U větších mostů jsou hlídači – taky s velkými reflektory. Ráno se budíme ve městě Krasnojarsk s velkou řekou Jenisej, prší a začínají kopce. Snídani už máme v kupé. Naše kupé se budí v čase: ČR 6 hodin, Moskva 8 hodin, místní 13 hodin. My snídáme, vedle obědvají. Na oběd sekaná + pohanka + salátová okurka + rajče. Kopcovitá krajina (jako v okolí České Třebové) pokračuje. Po delší chvíli jsou opět jen břízy-celé lesy. V žst. Ilanskaja kolektivní nákupy: karamelové trubičky (3x15 rublů), karamelová zmrzlina (1x30 rublů), zelné pirožky (2x10 rublů). Opět je celý den krásně. Při filmování na nádraží jsou na mě směřované divoké pokřiky. S klukama z kupé jdeme do jídelního vozu na boršč. Jídelní vůz Ex Rossia je celý ve dřevě, stylově upraven do starších dob. Ceny: 1 dl vodky Zlatá hlava (jedné z nejlepších v Rusku-podle informací servírky) 60 rublů, boršč 120 rublů, mrkvová polévka 140 rublů, 0,5 l CocaColy  40 rublů. K polévce dostáváme sušený slaný rohlík. Boršč dnes už v tuto dobu nebyl, tak si dáváme mrkvovou polívku (140 rublů). Dostáváme ji ve velkém hrnku. Cena je samozřejmě velká, ale kolikrát se můžete najíst v nejslavnějším vlaku Transsibiřské magistrály a prakticky celého Ruska.

20.6.2007  balení před Irkutskem

Jelikož ráno brzo vstáváme, jde se balit používané věci a nachystat se na rychlý výstup. Postupně se v kupé střídáme, aby byl na balení klid a abychom se navzájem nemotali. Někteří mají potíže vecpat věci zpět do krosen, batohů a tašek. Důvodem je také nečekané jídlo, co jsme dostávali cestou a široký výběr specialit od místních nádražních prodejkyň,  po kterých se už vlastní domácí jídlo do těla prostě nevešlo. Já mám sbaleno prakticky během chvíle, protože věci „nepotřebné jsem měl v krosně pod spodní postelí a potřebné jsem měl téměř furt v batohu nad dveřmi. Na poličce jen JŘ, mapu a podobně. Milan nemohl vecpat do batohu pivo. Tím vznikly dvě zajímavé hlášky. Lepší nosit pivo v břichu než v batohu. A další po nějakém tom vypitém. Pivo už nebudu, už jsem si čistil zuby. Všichni jsme připraveni na výstup. I když není ještě tradiční čas na spaní, jdeme, protože po 2.hodině moskevského času (7.hodině irkutského) vystupujeme.


 
Dočetli jste až sem a chcete pokračovat?
Diskuze ke článku Tisk článku 

© Pavel Horna - všechna práva vyhrazena autorovi tohoto článku. Jakékoli další šíření tohoto článku je porušením zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském a právech souvisejících s právem autorským. Bez předchozího písemného souhlasu autora je zakázána jakákoli další publikace, přetištění nebo distribuce článku či jeho části.

Diskuze ke článku
 

Oblíbenci
D-FENS
Arthur Dent
Zrcadlo
Test Osobnosti
Hansuv.net
Zumba.ZaRohem.cz
Lafiho výlevník
Elektronické cigarety
ZaRohem.cz
Úvodní stránka
RSS články
RSS diskuze
Redakce
E-mail
Ochrana osobních údajů
Výročí dne
Je 11.12.2016
Dnes má svátek Dana
původ jména je hebrejský a znamená: soudkyně
Nové komantáře
Android tipy: Jak nastavit vlastní tón pro SMS
honza 9.12.2016 21:07
Presne clanek, ktery jsem hledal. Funguje :-) Diky...
Sodastream - zkušenosti, postřehy. Koupit či nekou
Hana 25.11.2016 22:18
Dobrý den, dlouho jsem váhala zda SodaStream koupi...
Test SMART ForTwo aneb Jak jsme řídili trpaslíka
nikoš 9.11.2016 14:04
felda jako prvni auto neni spatna - az na tu bezpe...
Hromadné zmenšení obrázků/fotografií
Vlada 21.10.2016 13:16
Moc dekuji za clanek. Pomohl mi k rychlemu zmensen...
Jak zašifrovat flashdisk či přenosný disk?
George 4.8.2016 12:03
Ahoj Díky za hezky popis TC a chci se zeptat co v ...
TOPlist