Levý horní roh Logo horní pravý roh
Horní levý roh
Reklama
Reklama Vyhledávání
Nejnovější články
Takto bude vypadat telefon Google Pixel! Unikl první obrázek.
Doučování matematiky Hradec Králové
Týdnoviny aneb Stát jako firma fungující z dotací
Rubriky
Aktuálně
Android
Android - tipy a triky
Čína - cestopis
Filmové recenze
Hodnocení restaurací
Komentáře
Maturitní otázky
Na čem právě dělám
Počítače
Recepty
Reklamy
Svatba
Tipy na výlet
Týdnoviny
Ukrajina
Z Internetu
Nové komentáře
Reklama
ZaRohem.cz > Komentáře > České dráhy se zbláznily a zdražují

České dráhy se zbláznily a zdražují

8.11.2006 | Karel Kilián
České dráhy, můj nesmírně oblíbený podnik, se rozhodly ještě více vydělat na cestujících. Informují o tom Hospodářské noviny, od kterých tuto informaci postupně přebírají další média.

Jízdenka z Plzně do Pardubic by podle HN měla zdražit ze 154 Kč na 175 Kč - tedy o 14%. Cesta z Prahy do Ostravy by měla místo 260 Kč přijít na 297 Kč - tedy opět o 14% více, než nyní. Brno-Olomouc podraží z původních 74 Kč o 10 Kč - tedy o 13,5%. K tomu je ještě nutné připočíst jednorázový poplatek 600 Kč za In-Kartu, bez níž cestující nemá nárok na zákaznické jízdné.

Pobavily mě dvě informace: tradičně se u podobného zvýšení cen se vymýšlí nějaký speciální "vážený průměr," aby zdražení nevypadalo tak drasticky. Tomáš Čech z odboru osobní dopravy ČD tvrdí, že průměrné zdražení cen činí zhruba dvě procenta. Při pohledu na staré a nové ceny konkrétních jízdenek je zcela evidentní, jaká je pravda.

Druhou informací, která mě pobavila ještě o kus více, je zdůvodnění tohoto nepopulárního kroku: prý vedení počítá se zvýšením tržeb (v tom nelžou :) ), růstem cen energií - a teď největší chacha - nebo s postupnou modernizací vozů. Kdo měl tu čest absolvovat cestu vlakem kategorie "rychlík," ten určitě ví, jak vypadají vozy na těchto spojích. Například na trase Praha-Ostrava se v rychlících potkáte s vozy z roku 1968, často jde o bývalé lůžkové vozy B255, které po minimální úpravě jezdí coby osobní. Zrovna v pátek jsem na rychlíku R1503 potkal dva opravdu lůžkové vozy v ještě původním nátěru a ikonou lehátka. Nejprve mě napadlo, že ČD se rozhodly pro náročnější klienty nabídnout cestu v poloze ležmo, leč následně jsem zjistil, že ony lůžkové vozy jsou "upravené": bylo vyndáno prostřední lůžko a horní pak slouží, jako prostor pro zavazadla. Takhle si ČD představují modernizaci vozového parku?

Zajímavě také působí zpráva, že místenka do Pendolína zlevní ze 200 Kč na 86 Kč - ovšem opět jen pro majitele In-karet. Pokud tedy dobře počítám, měla by tím pádem z Prahy do Ostravy vyjít na 386 Kč. Moc hezké - rok ČD tahaly ze zákazníků 500 Kč za cestu Praha-Ostrava a najednou přišly na to, že jde jezdit i levněji?

Že by za zlevněním Pendolína stála konkurence, které se od nového jízdního řádu dočkáme díky soukromé firmě RT Express? Podle jejího ředitele budou trasu Praha-Ostrava jezdit s německými lokomotivami a především s klimatizovanými vozy. Cena by měla být podobná, jako kdyby cestující jel na Kilometrickou banku - tedy Praha-Ostrava za cca. 251 Kč, včetně místenky.

S klimatizací se přitom u Českých drah, kromě Pendolína a první třídy EC/IC nesetkáte. V minulosti se "vlaky vyšší kvality" (EC/IC) vyznačovaly právě tím, že měly plyšové sedačky a klimatizaci. Pak se ale - patrně v rámci úspor - přestala klimatizace používat a tak si cestující mohli v létě užívat třicetistupňová horka obdobně, jako v rychlíku. Ani příplatek 60 Kč za "vlak vyšší kvality" ještě neznamená, že pojedete kvalitně. Není výjimkou, že kapacita vlaku nepostačuje a cestující tak stojí i s příplatkem několik hodin v chodbičce. Zejména na IC Odra a IC Hutník je takový jev zcela běžný. Pokud jste chtěli mít jistotu cestování v sedě, následoval další příplatek - 30 Kč za rezervaci. Cesta při zákaznickém jízdném tím pádem vyšla na 350 Kč.

Opravdu už se těším na RT Express, kde za cenu o 100 Kč nižší bude klimatizace, rezervace a zcela jistě i vyšší cestovní komfort (přeci jen i starší vozy Deutsche Bahn jsou o několik tříd výše, než ty naše).

Předpokládám, že u Českých drah se musel někdo zbláznit, když jako reakci na novou konkurenci zvýšil jízdné. A nebo je tu ještě konspirační teorie - totiž že ČD se úmyslně snaží nahnat všechny cestující do RT Expressu.

Projektu RT Express nesmírně fandím a rád se budu v Ostravě chodit dívat na Pendolína, vozící vzduch. U těch alespoň bude jedno, že vypadává klimatizace, občas je nutné celý stroj restartovat, nebo že nejdou otevřít dveře, či se dostat na záchod a z něj.


 
Karel Kilián, autor tohoto článku, volí Svobodné!
Svobodni.cz

Dočetli jste až sem a chcete pokračovat?
Diskuze ke článku Tisk článku 

© Karel Kilián - všechna práva vyhrazena autorovi tohoto článku. Jakékoli další šíření tohoto článku je porušením zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském a právech souvisejících s právem autorským. Bez předchozího písemného souhlasu autora je zakázána jakákoli další publikace, přetištění nebo distribuce článku či jeho části.

Diskuze ke článku
Karel K. To: Marie
marie přidávám
Karel K. To: Michal
Michal to Karel
Karel K. To: Michal
Michal klimatizace
 

Oblíbenci
D-FENS
Arthur Dent
Zrcadlo
Test Osobnosti
Hansuv.net
Restaurace Třebovická role
Vinárna Na roli
ZaRohem.cz
Úvodní stránka
RSS články
RSS diskuze
Redakce
E-mail
Ochrana osobních údajů
Výročí dne
Je 13.12.2017
Dnes má svátek Lucie
původ jména je latinský a znamená: světlá, zářící
Nové komantáře
Italská svatba – zvyky, tradice a přípravy
Lenka 7.11.2017 15:35
Mně vždycky lákala svatba v Itálii třeba Benátky t...
Android tipy: Jak nastavit/změnit výchozí klávesni
Ewa 2.11.2017 17:16
Asi nedopatrenim jsem si zmenila klavesnici s diak...
Jak na pokročilé číslování stránek v MS Word?
Bětka 2.9.2017 19:21
Díky moc, je to parádní návod! Ani to nebolelo :)...
Svatba v Řecku, tak trochu jiná záležitost
Kamča 10.4.2017 14:43
řecko je krásná destinace na svatby. :-) my jsme t...
Sodastream - zkušenosti, postřehy. Koupit či nekou
Martin 24.3.2017 17:19
V souvislosti s kauzou v USA, kde stahují z prodej...
TOPlist