Levý horní roh Logo horní pravý roh
Horní levý roh
Reklama
Reklama Vyhledávání
Nejnovější články
Takto bude vypadat telefon Google Pixel! Unikl první obrázek.
Doučování matematiky Hradec Králové
Týdnoviny aneb Stát jako firma fungující z dotací
Rubriky
Aktuálně
Android
Android - tipy a triky
Čína - cestopis
Filmové recenze
Hodnocení restaurací
Komentáře
Maturitní otázky
Na čem právě dělám
Počítače
Recepty
Reklamy
Svatba
Tipy na výlet
Týdnoviny
Ukrajina
Z Internetu
Nové komentáře
Reklama
ZaRohem.cz > Čína - cestopis > Putování Čínou: Den devatenáctý

Putování Čínou: Den devatenáctý

7.9.2009 | JP

Vstavame, balime, wc tesne pred odchodem nas mirne zdrzuje, ale vyrazime dobrych 40 minut pred odjezdem vlaku v 11:32. Ma to byt D-vlak, cili nejaky rychly ala pendolino, takze asi nebude mit zpozdeni. Vcera nam cesta na hostel i se zachodem trvala 50 minut. Dnes cestu zname, nemelo by to trvat vice nez 30, ale stejne spechame. V 11.10 kolegyne furt prudi, ze to nestihnem, ze tamten most vepredu je teprve pulka cesty, ze to moje vychazeni na posledni chvili nas bude stat ujety vlak a cekani na nadrazi atp. Nemam silu ani chut se zase hadat, tak zastavuju a chytam hned taxi. Pro zmenu prudi, ze to tak nemyslela, ze taxika nepotrebujem, ze jsme skoro tam atd. Ji rikam, ze jsem to mel spocitane a v pohode bychom to dosli a na dalsi pruzeni zrovna nemam silu. A taky ze jo, jedem 1.5km a jsme hned u vchodu do nadrazi. Platime 10Y za taxi (mistni sazba za nastup a prvni 3 km). Pesky bychom to meli za max 15 minut, ale aspon bude priste snad zticha. Prochazime do haly, vidime nasi branu. Zde zadny fronting a k D-vlaku je specialni bezfrontova brana bokem, ktera nas po kontrole listku vyhodi po 100m primo ke vlaku. Usedame, hazime bagly nahoru a jeste 10 minut vykuruju na nastupisti. Pak vlak se rozjizdi a jedem.

Tento vlak je asi to, co melo byt ceske pendolino. Velke sedacky se stolky u kazdeho sedadla, vagon delany 3 sedadla na jedne strane, 2 na druhe. V prvni tride, ktera btw byla prazdna na 80% jsou to 2 a 2 sedadla a hodne mista na nohy plus vetsi stolek. Luxusni cisty zachod a na kazde strane vagonu, uvnitr, je digitalni tabule s informaci o klimatizovane teplote uvnitr, venkovni teplote, case a aktualni rychlosti vlaku. To vse stejne jako zabery z pekingskeho a shanghajskeho metra tocim specialne pro K.K., se muze na to divat az bude cvicit bicaky doma u kompu :) Na tablo maximalni ukazana rychlost byla 170km/h, jede to na autopilotu s omezovacem na 170. Zrychleni je opravdu citit. Z 40 na 70 km/h to zrychlilo tak za 6 sekund, takze potencial rychlosti bude tak 240-250 a to jeste neni maglev, jen funkcni rychlovlak, ktery opravdu jel porad 130-169 km/h. Dojizdime presne 11:33, cili minuta zpozdeni, pruvodci prochazi po cestujicich vagony, slape na pedal pod sedadly a ty se otaceji do opacneho smeru, takze vsichni cestujici sedi ve smeru jizdy. Vlak ma lokomotivy z obou stran, takze se nemusi otacet.

Vystupujem na Nadrazi s velkym N protoze pripomina spise letiste Ruzyni. Prosklene steny, svitici informacni cedule, ktere presne vedou ven na ruzne strany, do metra anebo na dalsi vlaky. Shanghai ma 2 nadrazi, jizdni a severni. My prijeli na jizni a jedeme smerem metro. Po 500m jsme u nej a koukame na automat na listky do metra. Fuj, to je system. Peking ma mnohem prehlednejsi system linek, tady to vypada jako kdyby byly 3 linky a pak nekdo jinou barvou udelal linky do krajnich oblasti. Taky zjistujem, ze zde neplati listek=jizda, ale kupuje se listek odkud-kam a dle poctu stanic se plati cena. Do 3 stanic je to 3Y, do 8 stanic od puvodni je to 4, do 12 5Y a zbytek nevim, max je udajne 7, ale to je asi z jednoho konce mesta na druhy, tolik jsme ani jednou nejeli. Berem 2 listky, nahazime do automatu 8x 1Y mince, ktere se mi nejak nashromazdili a jdeme dolu.

V Cine jsou bankovky v hodnotach 1Y, 5Y, 10Y, 20Y, 50Y, 100Y. Zadne dvojky. A taky zadne vetsi nez 100Y. Aby to nebylo tak snadne, jeden Yuan se dale deli na 10 Jiao (desetniky) anebo 100 fei (nebo tak nejak, zadny jsme nevideli, ale mozna jsou). Jiao jsou v podobe papirovych nebo hlinikovych 5-jiao a papirovych nebo zinkovych jedno-Jiao. Papirove 5 jiao vypadaji jako bankovky ze hry Monopoly nebo Dostihy a sazky. Vylozene papir jako z tiskarny a jako jedina bankovka neobsahuje obrazek Mao.

Zajimavosti s tim spojenou je fakt, ze pri vetsim obnosu penez je v penezence strasny pakl tech stovek a pritom se jedna o nejakych 5000-10000 kc, ale pakl vypada jako milion. Opacnym extremem je akumulace jedno-yuanovek, protoze nejsou dvojky. Ale paradoxne je to pohodlnejsi nez dvoukoruny dokud jeden yuan ma kupni silu jakou ma.V pripade inflace to ovsem prestane platit a jednicky budou zabirat strasne moc mista. IMO se v CN pripravuji na inflaci. Ta vnitrni kupni sila je proste neudrzitelne velka oproti vnejsi a stredni vrtsva, turistika a import ty ceny do 2 let musi zvysit. Budou pak pouze kovove mince a aspon 500Y bankovky se pak pusti do obehu.

V Shanghaji narozdil od vsech predchozich mest jsme se setkali hlavne s kovovymi jedno-yuany, zatimco ve vsech ostatnich mistech jsou v obratu z 90% ty papirove. Zde jsou kovove popularni mimo jine protoze automaty na listky do metra prijimaji bankovky 5,10,20 a 50Y anebo 1Y mince a vraceji v mincich taky, tudiz se jedna o pohodlny zpusob jak papirove 1Y vytahnout z obehu bez nakladu. Jednou za cas nekdo ty papirove proste dotahne do banky pro ulozeni, ta banka to hodi do CB a CB je vymeni za kovove, ktere se pak pusti do obehu treba pomoci tech metro-automatu.

Metro je taky docela nove. Jedna se o tu novejsi linii. 3 linie z 8 celkovych jsou stare, 5 bylo vybudovano v poslednich 10 letech a dalsi jsou urcite v planu. Soupravy vypadaji nove, ja se v metru nevyznam tak jako nekteri, ale prislo mi podobne jako prazske Siemensy, az na ty odporne sedadla. Totalne hladky plast po stranach vagonu ala stare sovetske soupravy. Az na to, ze ty mely kozenku a na techto plastovych cloveku lita prdel do vsech stran po celou dobu jizdy. Bezpecnost az na poslednim miste. Vetsina vagonu je pro stojici, u dveri je jen obrazek dane linky s CN/EN napisy, ale bez blikajiciho oznaceni aktualni stanice a stanice pristi. A z rozhlasoveho chinglish casto nazev stanice poznat nejde, tak bud odpocitame, na kolikate stanici mame vystupovat, nebo na stanicich koukame na nastupiste, kde je info cedule s nazvem. Dojizdime na nasi stanici a vystupujem ven. Nase linka 3 nebyla metro, ale nadzemka. Podzemnich stanic je jen nekolik, zbytek casu se jede nad zemi. Misto hawkeru venku stoji hafo borcu na motorkach, vetsina jsou cinske vyroby, ale vypadaji ok. Aha, to jsou ti mistni riksaci.

V Shanghaji u mnoha stanic stoji lidi na motorkach s helmami a cekaji nebo  nabizeji odvezt pasazera kam potrebuje. Jde udajne o pohodlny a rychly zpusob prepravy od metro stanice k cilovemu mistu, ktere je vzhledem ke huste siti metro obvykle do 2-3km vzdalene. Odvoz je udajne levnejsi a rychlejsi nez taxik a smlouva se o cene predem. Samozrejme domorodci moc nesmlouvaji, uz maji nejake vnitrni cenove tarify urcene a vzhledem k mnozstvi techto motorkaru u vetsiny stanic se zrejme jedna o popularni “job”. My jsme to zde nezkouseli, bo obvykle chodime s batohem a jsme ve dvou. Navic smlouvani bez cinstiny nas nelaka, jelikoz nezname realnou cenu a riksaci nas znechutili dost.

Hostel na byt 5 minut pesky od metra smerem na sever po Kaixiun road nebo tak nejak. Trochu zmatkujem a odbocujem doprava po hlavni silnici. Koukame po stranach, ne, moc velke baraky a provoz na to, aby tu byl levny hostel. A zrovna jde nejaky evropoid. Zrejme tu dela, tak to bude znat. Ptame se, borec vypada jemne otravene, prizvuk ma tezko-rict-jaky. Snad madarsky nebo pobalti. Skandinavie ne, ti nemaji tak hroznou anglictinu. Ale smeruje nas spravne, nase ulice je totiz hned za vystupem z metra smerem doleva. Po ulici jdem tak 5 minut a uz vidime Hosteling Intenational a nas Le Tour. No tomu rikam presne “directions to hostel”. Snad po1 v Cine ty smernice ke hostelu dovedly bezchybne. Hostel neni v LP, ale LP je stejne na prd, bo jejich prace s mapou a znacenim mist je na urovni postizeneho fyzicky i mentalne, s pastelkami a mapou. Na recepci sedi Cinanka, co docela rozumi co chceme. Rutina, jak jinak. Platime po 160 za noc a 100Y zalohu na klic. Pro jistotu se ptam, zda maji klimu, wi-fi a horkou vodu. Ze jo, ale wi-fi signal mozna v pokoji na 3. patre nebude. No, s tim kecala, signal byl, jen “velmi slaby” a obcas padal. Pokoj ok. Vybalujem zakladni veci a jdeme dnes neco stihnout.

Pocasi je takove akorat, 25-30 stupnu, ale pod mrakem. Ani horko, ani zima, triko, kratasy akorat. Treba sehnat listky na vlak do Pekingu na 2.9.09. Dle LP jsou docela dlouho predem prodane, velka poptavka po nocnich vlacich. Je to i logicky, co ma clovek delat 12 hodin? Cumet z okna? To omrzi i v Cine turistu po hodine. Spani, jezeni ale lze opakovat, proto jsou vlaky do Pekingu pres noc plne zrejme. Ptame se na recepci, kolik maji komisi za listky. Ze pry 30Y za listek. Tak smula hosi, ani u vas si to neobjednam. Prohlizime si mapu v mistnosti s nazvem “sitting room” (sedici pokoj?  Asi mysleli social, nebo lobby, cesky Spolecenska mistnost), a hle, na zdi je rucne kreslena mapa okoli, na ktere jsou pismenka a dole je legenda. Obchudek, dalsich 5, dalsich 5, posta, restaurace, McD a dalsi 2, KFC a dalsi.. Fakt uzitecne info. Ale nejmensim fontem je i jeden stromecek, ktery ma byt Ticket Office. A dle mapy vypada docela jednoduse. Vratit se k metru, po hlavni doprava a furt rovne po leve strane tak 5 minut. Ale jeste to chce nejaky obed. Tak jdeme opacnym smerem, nez odkud jsme prisli z metra, prochazime kolem malych bufiku primo pod nadzemni linii metra, lidi tu moc neni, tak pokracujem 100m, krizovatka, na druhe strane dalsi metro. Pekne, jeste bliz nez kterym jsme prijeli, tak dvakrat. Prejdeme, hledame misto se spoustou lidi. Poulicni prodej tu funguje, ale lidi tu moc neji. Bud nikdo nema hlad, nebo je tu moc draho nebo spatne jidlo. Nebo kombinace. Tak to obchazime dokola, a hele, na druhe strane u okenka 8 lidi ve fronte. To by mohlo byt neco dobreho. Kureci kousky, maly pytlicek za 4Y, kur. stehno v testicku za 8, dale nejake veci za 3-12 (12 je za 2 krabi klepeta..). Berem dvoje ty kureci kousky, dostavame nejaky drink k tomu a jdeme smerem k nasemu hostelu. Stihame vyjist tak tretinu kousku kdyz prochazime vedle bufiku pod metrem, kde jsme sli pred chvfili. Nekolik lidi si dava ryzi se vsim moznym. Neodolame, zastavujeme a bereme si taky. Tuto kafeterii na ulici popisu pozdeji, bo se stala nasim SH favoritem. Spolu se vsim moznym zde dojidame i kureci kousky a jdeme zpatky az k metru, kam jsme prijeli z nadrazi.  Prechazime silenou krizovatku. Doprava tu v SH je fakt strasna. Zlaty P a vsechny predchozi mesta, tohleto je zatim nejhorsi. Podelane skutry serou na semafory, policajty, chodce a proste se s3rou vsemi smery hlava nehlava. 2 takove krizovatky a uz bychom meli byt u listkarny. Ale ono nic. Misto ni ale nachazime hambacovnu, ale ne yankee-shit-food, ale asijskou verzi. Po zkusenosti z Chengdu se docela nateseni cpeme dovnitr. Heh, ceny 5-8Y, prvni minus. Ale co, berem ten za 6, kureci. Kousek masa jak v McD, i kdyz chutove dobry. Jen maly. Po 100m ukazuju hlidaci oteviracich vrat znaky pro Huo Che (vlak) a Ticket Office. Chlapik na svou pozici je chytrejsi nez vsechny cvicene opice v uniformach dohromady, chape na co se ptam a ukazuje 2 bloky dale vlevo. A fakt to tam je.

Zena za okynkem pochopitelne english nikdy nevidela. Ale jazyk cisel chape hned. Jen kdyz ji ukazujem papir s napsanym 09/9/2, tak ukazuje ze nema a ze nejblizsi je 31.8. Ji ukazujem ze ne, ze jet pozitri zpatky je pro nas nanic, teprve jsme prijeli. Ona z nas trochu nestastna. Vidi, ze neco chceme, ale nechapeme, co rika. Vyjde ven na chodnik a nekoho odchyti. Nevim, zda slecnu/zenu zna, ale slecna na nas, proc nechceme listky na 31.8. Ji ukazujem i rikame, ze chceme na 2.9 hard-sleeper. A ona ze aha, neco s tou prvni a pak na nas ze nas ta za okynkem spatne pochopila a myslela ze znak “/” je jednicka a snazila se vysvetlit, ze nemuze prodat listek na 12/19, ale nejblizsi ma kdyztak na 31.8 lol.. Po takovem nedorozumeni zbytek je ok. Jen se nas slecna jeste pta, zda je ok stredni nebo horni police, protoze spodni do celeho vlaku jsou vyprodane. Pekne no, jsme ani jednou nemeli spodni polici lol, a ted 5 dni predem je furt nedostatecne brzo na koupi:) Odkyveme co rika, dostavame prostredni za 224Y, odjezd v 21:58, T-vlak. Zatim nevime co to znamena, ale bude to asi neco jako Z-vlak. Po ceste zpatky prochazime samosky, kolegyne hleda caj pro nas a mydlo na vyprani hadru. V tretim konecne maji i mydlo. Jinak furt zakladni sortiment ulicnich stankaru, voda, ciga, krupky, zubni kartacky (?). Na hostelu kolegyne pere svoje veci a vypere i moje kratasy konece. Uz muzu s cistym svedomim mluvit na kameru pro cinskou TV:) Neco si cteme na webu, ja neco malo pisu a jdem spat.


 
Dočetli jste až sem a chcete pokračovat?
Diskuze ke článku Tisk článku 

© JP - všechna práva vyhrazena autorovi tohoto článku. Jakékoli další šíření tohoto článku je porušením zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském a právech souvisejících s právem autorským. Bez předchozího písemného souhlasu autora je zakázána jakákoli další publikace, přetištění nebo distribuce článku či jeho části.

Diskuze ke článku
 

Oblíbenci
D-FENS
Arthur Dent
Zrcadlo
Test Osobnosti
Hansuv.net
Zumba.ZaRohem.cz
Lafiho výlevník
Elektronické cigarety
ZaRohem.cz
Úvodní stránka
RSS články
RSS diskuze
Redakce
E-mail
Ochrana osobních údajů
Výročí dne
Je 8.12.2016
Dnes má svátek Květoslava
původ jména je český a znamená: kvetoucí
Nové komantáře
Sodastream - zkušenosti, postřehy. Koupit či nekou
Hana 25.11.2016 22:18
Dobrý den, dlouho jsem váhala zda SodaStream koupi...
Test SMART ForTwo aneb Jak jsme řídili trpaslíka
nikoš 9.11.2016 14:04
felda jako prvni auto neni spatna - az na tu bezpe...
Hromadné zmenšení obrázků/fotografií
Vlada 21.10.2016 13:16
Moc dekuji za clanek. Pomohl mi k rychlemu zmensen...
Jak zašifrovat flashdisk či přenosný disk?
George 4.8.2016 12:03
Ahoj Díky za hezky popis TC a chci se zeptat co v ...
Test osobnosti aneb Který typ je nejběžnější a kte
ava 16.7.2016 18:25
XXXJ Super takže mi to zase nic neřeklo......
TOPlist