Levý horní roh Logo horní pravý roh
Horní levý roh
Reklama
Reklama Vyhledávání
Nejnovější články
Takto bude vypadat telefon Google Pixel! Unikl první obrázek.
Doučování matematiky Hradec Králové
Týdnoviny aneb Stát jako firma fungující z dotací
Rubriky
Aktuálně
Android
Android - tipy a triky
Čína - cestopis
Filmové recenze
Hodnocení restaurací
Komentáře
Maturitní otázky
Na čem právě dělám
Počítače
Recepty
Reklamy
Svatba
Tipy na výlet
Týdnoviny
Ukrajina
Z Internetu
Nové komentáře
Reklama
ZaRohem.cz > Maturitní otázky > Státnicové otázky: č.2 Podniková ekonomika

Státnicové otázky: č.2 Podniková ekonomika

2.2.2009 | Visnery

Cenová  strategie

 
  • Tvorba cen neprobíhá náhodně, ale je ovlivňována zásadním způsobem vzájemnou rovnováhou na straně poptávky a nabídky, ochota nabízejícího přizpůsobit cenu na takovou úroveň, za kterou je kupující ochoten zaplatit. Postup práce s určitou (nízkou, vysokou, standardní) úrovní ceny za účelem dosažení předem vymezeného cíle (dlouhodobého, popř. střednědobého). Výsledkem, který odráží zvolenou strategii je cena.
  • Cenová strategie je rozbor cen, výrobního programu a chování konkurence.

Cena

  • klíčový prvek tržního mechanismu - uvádí do souladu dvě základní tržní síly: nabídku a poptávku, což je základ   fungování tržního mechanismu
  • požadovaná, nabízená či zaplacená částka  za zboží či služby
  • specifická forma směnné hodnoty, směnná hodnota vyjádřena v penězích jako všeobecném ekvivalentu
  • suma hodnot, kterou zákazník vymění za určitou užitnou hodnotu výrobku nebo služby
  • pohyb cen zobrazují křivky S a D, tvar závisí na pružnosti (schopnosti reagovat na změny)
 

Cenová  strategie určuje:

  • dlouhodobou cenovou úroveň
  • rozdíly cen mezi výrobky jednoho sortimentu
  • druh a způsob užití ceny jako nástroje konkurence
  • politika rabatu
  • reakce na ceny konkurence
  • volba mezi růstem, snížením či stabilitou ceny
 

CÍLE CENOVÉ  STRATEGIE PODNIKU:

  • při jejich definování se vychází z cenové politiky, která je odvozena z celkové strategie podniku:
 
  1. Ekonomické  (kvantitativní)
  • Maximalizace zisku
  • Maximalizace tržeb (maximalizace obratu)
  • Maximalizace prodeje
  • Dosažení určitého tržního podílu
  • Přežití
  • Návratnost investic apod.
 
  1. Psychologické (kvalitativní)
  • Získání prestiže a vytvoření pozitivního image ve společnosti
  • Věrnost zákazníků (firmě, výrobku, značce)
  • Spokojenost zákazníka.

1. Strategie vztahu cena - kvalita

Cenová  strategie  je postup práce s určitou (nízkou, vysokou, standardní) úrovní ceny za účelem dosažení předem vymezeného dlouhodobého, popř. střednědobého cíle.

    1. strategie vysokých cen
      • nutná pozitivní image a vysoce kvalitní výrobky
      • nákup tohoto zboží pro zákazníka je spojován s určitou prestiží
      • cíl: maximalizace zisku, získání vedoucího postavení v kvalitě výrobku
  1. strategie středních cen
    • odpovídá požadavku nadefinování na trhu obvyklých cen u standardní produkce
    • cíl: maximalizace obratu prostřednictvím cen, jež jsou dostupné širokému spektru zákazníků
  2. strategie nízkých cen
    • zboží nižší nebo proměnlivé kvality
    • nízká cena = odměna pro zákazníka riskujícího koupi daného výrobku
    • cíl: maximalizace prodeje prostřednictvím nízkých cen

2. Strategie cenového pořadí

  1. strategie cenového pronikání - penetrační, průnik s nízkou cenou, odstavení konkurence
  2. strategie přeskakujících cen - cena odpovídá životnímu cyklu výrobku
 

3. Strategie cenového soutěžení

  1. strategie cenového vůdce - pro firmy s dominantním postavením na trhu (tj. 30% trhu)
  2. strategie cenového následovatele - cena nižší než cena podniku dominantního na trhu
  3. strategie cenových válek
 

4. Strategie cenové dynamiky

  1. pevná cenová strategie - ceny v cenovém katalogu pro určitou dobu neměnné, mohu nabízet něco navíc
  2. pulzující cenová strategie - podle nabídky a poptávky na trhu
  3. flexibilní cenová strategie - u výrobků sezónního charakteru
 

5. Strategie cenové diferenciace

    1. dle zákaznických skupin
    2. dle využití marketingových nástrojů
    3. dle místa
    4. na základě odlišnosti v čase nabídky
 

Cenová  strategie u služeb

        1. Založena na hmotných charakteristikách (větší spotřeba hmotných faktorů než duševní práce); jsme schopni udělat nákladovou kalkulaci
        1. S ohledem na fluktuaci poptávky – buď ji použijeme, nebo ne; příkladem jsou hotely v létě nebo v zimě – v sezóně musíme udělat tolik, abychom zaplatily ztráty ze zimy - růst cen
        1. Kapacitně  orientovaná cenová strategie - ceny jsou stanoveny podle průměrného využití kapacit
        1. Na bázi užitku - neoceňujeme hmotnou podstatu služeb, ale tvorbu ceny stanovíme na postoje a vnímání zákazníka na služby (jak s námi jednají a jaké služby nabízejí), vnímám i prostředí s ohledem na osobní kontakt
        1. Paketování  cen - za určitý balíček služeb, který mi nabídnou, zaplatím v souhrnu méně, než kdybych si jednotlivé položky kupoval zvlášť

 
Dočetli jste až sem a chcete pokračovat?
Diskuze ke článku Tisk článku 

© Visnery - všechna práva vyhrazena autorovi tohoto článku. Jakékoli další šíření tohoto článku je porušením zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském a právech souvisejících s právem autorským. Bez předchozího písemného souhlasu autora je zakázána jakákoli další publikace, přetištění nebo distribuce článku či jeho části.

Diskuze ke článku
 

Oblíbenci
D-FENS
Arthur Dent
Zrcadlo
Test Osobnosti
Hansuv.net
Zumba.ZaRohem.cz
Lafiho výlevník
Elektronické cigarety
ZaRohem.cz
Úvodní stránka
RSS články
RSS diskuze
Redakce
E-mail
Ochrana osobních údajů
Výročí dne
Je 8.12.2016
Dnes má svátek Květoslava
původ jména je český a znamená: kvetoucí
Nové komantáře
Sodastream - zkušenosti, postřehy. Koupit či nekou
Hana 25.11.2016 22:18
Dobrý den, dlouho jsem váhala zda SodaStream koupi...
Test SMART ForTwo aneb Jak jsme řídili trpaslíka
nikoš 9.11.2016 14:04
felda jako prvni auto neni spatna - az na tu bezpe...
Hromadné zmenšení obrázků/fotografií
Vlada 21.10.2016 13:16
Moc dekuji za clanek. Pomohl mi k rychlemu zmensen...
Jak zašifrovat flashdisk či přenosný disk?
George 4.8.2016 12:03
Ahoj Díky za hezky popis TC a chci se zeptat co v ...
Test osobnosti aneb Který typ je nejběžnější a kte
ava 16.7.2016 18:25
XXXJ Super takže mi to zase nic neřeklo......
TOPlist