Komunistický nápad Miloše Zemana * Babiš chce zavést další daň. Vede firmu jako stát?


Blíží se evropské volby, Zeman oprášil povinnou účast

„Před nadcházejícími evropskými volbami se prezident Miloš Zeman v rozhovoru pro server Evropské hodnoty znovu po čase vyslovil pro myšlenku povinné volební účasti.“

Upřímně nechápu Zemanův myšlenkový pochod. Žijeme-li ve svobodné zemi, pak nechť se každý svobodně rozhoduje nejen o tom, koho bude volit, ale také zda vůbec půjde k volbám. Poslanci mají v Parlamentu také na výběr ze tří možností: pro návrh, proti návrhu a zdržuji se hlasování. Neúčast ve volbách je prostě regulérním „zdržením se hlasování“, bez ohledu na důvody, které k tomuto postoji vedly.

Nerozumím tomu, proč by někdo nemohl přenechat část svého volebního práva ostatním tím, že neúčastí de facto zvýší procentuální váhu jejich hlasů. Jsou prostě lidé, kteří jsou rádi, když za ně rozhodne někdo jiný. Proč by jim to nemělo být umožněno? Další část nevoličů se rekrutuje z řad těch, kteří si buď nevybrali svého kandidáta, nebo je jim politika natolik cizí, že nepotřebují vyjadřovat svůj názor. Ostatně proč by regulérním důvodem k neúčasti nemohl být argument typu „se mi nechce“, či „odjíždím hned po práci na chalupu“? Jsme-li svobodnými občany, tak si snad o trávení času můžeme rozhodovat sami, nebo ne?

Já osobně bych si nenechal právo jít k volbám upřít – nicméně je to mé svobodné rozhodnutí, protože potřebuji mít sám pro sebe pocit, že jsem se na to nevykašlal, a hodil jsem to Svobodným, kteří potřebují každý hlas, včetně mého. I když na nějaké zásadnější se prosazení mnou volené strany si nejspíš ještě nějaký ten rok počkám, nevynechám jedinou příležitost, kdy ji mohu podpořit.

Ale proč by to měli dělat všichni povinně? Ostatně odkazovaný článek sám podotýká, že: „Volební povinnost byla součástí právního systému komunistického Československa.“ Chápu, že na dobách reálného socialismu lze nalézt i pozitiva, nicméně toto mezi ně rozhodně nepatří.


Zdražení benzínu? Babiš prý navrhuje nový poplatek

Volili jste ANO respektive „agenta Bureše“ Andreje Babiše, který sliboval, že povede stát stejně, jako firmu? A položili jste si otázku, jak Babiš vlastně vede své firmy? Tak například: významnou část příjmů jeho firem tvořily dotace – tedy peníze, které stát pod nátlakem vybral od občanů, aby jejich část následně strčil do pokladny Babišovi. Již tento prostý fakt napovídá, že Babiš není takovým podnikatelem, jak se sám snaží prezentovat a jak ho představují média, která si koupil.

Není proto divu, že tentýž Babiš, který před volbami prohlašoval, že nebude zvyšovat daně, ale zefektivní jejich výběr, nyní zvyšuje daně. Jak se stalo tradicí, když se v Česku zvyšuje daňová zátěž, neříká se tomu „zvýšení daní“, ale „zavedení poplatku“. Například poplatek za svoz odpadu je ve své podstatě daň, stejně jako poplatky ve zdravotnictví, za psa a mnohé další. Na papíře to ale vypadá dobře, protože položka „zdanění občanů“ obsahuje pouze to, co je explicitně označeno jako daň. Takže daňová zátěž oficiálně neroste, což se bude hodit do dalších voleb, ale občané přesto platí státu stále více a více.

Nuže, kde ještě sebrat více peněz? Babiš přišel s následujícím návrhem: „Ministerstva financí a průmyslu údajně vážně uvažují, že by zavedla zvláštní poplatek pro všechny motoristy. Jednalo by se o poplatek za správu zásob pohonných hmot. Na ceně litru benzínu nebo nafty by se prý poplatek projevil zvýšením o dvacet až padesát haléřů.“

Napadá někoho, čím se „zvláštní poplatek“ liší třeba od DPH či spotřební daně? Samozřejmě ničím!

Kuriózní je také formulace, že se tento poplatek bude týkat motoristů. Ti, co nevlastní motorové vozidlo, možná nadšeně zatleskali a vděčně zahýkali, jenže pravda je jinde. Jak se dostává obilí z pole do mlýna? Jak se mouka objeví v pekárně? Jak se rohlík dostane do prodejny? Ano, samozřejmě v naprosté většině případů autem. A k tomu, aby auto jelo, potřebuje pochopitelně pohonné hmoty. Když jejich cena vzroste, logicky poroste i cena přepravy surovin a zboží. A zkuste si tipnout, kdo nakonec zvýšené náklady bude muset zaplatit? Pochopitelně koncový zákazník, tedy úplně každý!

Babišův krok tedy v konečném výsledku povede ke zdražení naprosto všeho, co je nějakým způsobem spjato se spotřebou pohonných hmot.

Na závěr ještě námět k zamyšlení: dokázal by mi někdo najít paralelu ve fungování soukromé firmy, která by vysvětlila Babišovu ideu „vedení státu jako firmy“ v kontextu s tímto?

Categories: Týdnoviny

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *