Hudební formace KLF (také známá jako The Justified Ancients of Mu Mu, Timelords a pod několika dalšími názvy) byla jednou z klíčových kapel britského acid housu přelomu osmdesátých a devadesátých let. Název kapely, sestávající z písmen KLF, byl poměrně dlouho obestřen tajemstvím, ale v rozhovoru pro Wired v roce 2010 Bill Drummond prozradil, že znamenal Kentucky Liberation Front (Kentucká fronta za osvobození), a v té době byl myšlen jako satira Spojených států. Pod hlavičkou KLF se pak Drummond a Cauty pohybovali v žánrech „stadium house“ (rave kombinovaný s pop-rockem a nasamplovanými zvuky) a „ambient house.“ KLF vydali pod vlastní značkou KLF Communications několik hitů, jež se dostaly do první desítky mnoha hitparád. Kromě toho též vydali knihu The Manual a pracovali na road movie s názvem White Room.

Další písně pak byly uváděny pod názvy K Foundation, The One World Orchestra a naposledy, v roce 1997, jako 2K.

Úplně první nahrávkou The Justified Ancients of Mu Mu byla v roce 1987 píseň All You Need Is Love. Ta ovšem měla do zvuku KLF opravdu ještě hodně daleko – posuďte sami.

Primárním nástrojem byl digitální sampler, s jehož pomocí The Justified Ancients of Mu Mu separovali pasáže z existujících děl, a vkládali je do nových kontextů, opírajících se o jednoduché beatboxové rytmy, doplněné Drummondovým rapem, skládajícím se z komentářů ke společnosti, esoterických metafor a výsměchu.

V červnu 1987 přichází první album What the Fuck Is Going On?. Obsahovalo píseň s názvem The Queen and I, vycházející z velké části ze singlu kapely ABBA Dancing Queen. Právě z důvodu porušení práv bylo album v následujícím roce bylo staženo z prodeje.

Počátkem roku 1988 dvojice vydává další album Who Killed The JAMs?. Drummond a Cauty začali vystupovat pod přezdívkami Time Boy a Lord Rock, a jako Timelords vydali nový popový singl Doctorin´ the Tardis.

Prvním dvojsinglem, vydaným pod jménem KLF, byl v březnu 1988 Burn the Bastards/Burn the Beat.

Změna jména přinesla také zásadní změnu hudebního směru.

V roce 1989 se KLF pustili do road movie a soundtracku s názvem The White Room. Ani film, ani jeho zvukový doprovod ale nikdy oficiálně nespatřily světlo světa, ačkoli údajně existují jejich ilegální kopie. Jediným singlem, který se dostal ven, tak zůstal Kylie Said to Jason.

Pak už se na scéně objevuje Last Train to Trancentral – jedna z nejlepších skladeb KLF a té doby.

V roce 1990 vychází pro KLF klíčové album Chill Out. Kapela tím zahájila sérii singlů s pop-houseovým zvukem. Použity byly i některé písně ze soundtracku The White Room, doplněné o rapovou složku a více vokálů. V srpnu 1990 vychází singl What Time Is Love?, který vyšplhal až na pátou příčku britského žebříčku.

V lednu 1991 následovala skladba 3 am Eternal, která ve Velké Británii dosáhla na nejvyšší metu, a v americké hitparádě Billboard Hot 100 zabodovala pátým místem.

V březnu 1991 pak bylo znovu vydáno notně přepracované album The White Room, které se dostalo ve Velké Británii až na třetí příčku.

V prosinci 1991 v předělávce písně z roku 1987 Justified & Ancient KLF představili vokály americké country hvězdy Tammy Wynette.

V průběhu let 1990 a 1991, KLF vydali také remixy legendárních Depeche Mode (Policy of Truth), The Moody Boys (What Is Dub?) a Pet Shop Boys (So Hard).

12. února 1992, KLF společně s punkovou skupinou Extreme Noise Terror oživili na cenách BRIT Awards skladbu 3 am Eternal. Drummond a Cauty původně plánovali, že vylijí na diváky kbelíky ovčí krve, což ale po naléhání právníků BBC nakonec neudělali. V okamžiku, kdy skupina opustila jeviště, promotér KLF Scott Piering oznámil, že „KLF nyní opouštějí hudební byznys.“

Několik týdnů poté ještě KLF pokračovali ve spolupráci s Extreme Noise Terror na albu The Black Room, které ale nebylo nikdy dokončeno. 14. května 1992, KLF oznámili odchod z hudebního průmyslu.

V roce 1995 Drummond a Cauty přispěli skladbou The Magnificent na album The Help Album pod názvem One World Orchestra. Jednalo se o drum´n´bassovou verzi ústřední melodie z filmu Sedm statečných.

17. září 1997, deset let po svém debutovém albu, se Drummond a Cauty naposledy objevili – tentokrát jako 2K – s písničkou Fuck The Millenium.

Od roku 2010, Bill Drummond nadále pracuje jako spisovatel a umělec a občas vystupuje v rádiu a televizi. Jimmy Cauty byl zapojený do několika hudebních projektů.

Categories: Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *