Blog Pardubice.Bloguje alias „Banánistán na dlani“ přinesl zajímavou informaci, týkající se nedělního protestu proti ČEZu, který jsme na našem blogu podpořili a dále propagovali. Autor odkazovaného článku jednak zmiňuje fakt, že tak zásadní věc, jakou je nesouhlas občanů s cenovou politikou monopolního ČEzu, není na titulní straně, kam se například dostal oběšený Vietnamec. Budiž, dá se to pochopit – jednak šlo o lokální, převážně „internetovou“ akci a také je asi jasné, kdo dodává MF Dnes elektrickou energii.


Velice nemile mě ale překvapila formulace, použitá ve článku MF Dnes, kde se píše, že Internetem kolují podvodné výzvy k demonstrativnímu hromadnému vypnutí všech spotřebičů a v titulku byla výzva označena jako falešná. Jako bych zaslechl rétoriku ve stylu „republiku si rozvracet nedáme!“ Autor dále přirovnává pojetí MF Dnes ke stylu zpráv, jakými Rudé právo informovalo o Chartě 77 – totiž že samotný text Charty nikdy nezveřejnilo, ale v pomluvách zúčastněných si doslova libovalo.


V celé věci nalézám především jednu nelogickou souvislost – totiž jak může být tato výzva falešná, nebo podvodná? Výzva je prostě výzva a zde nestála na žádných tvrzeních, která by bylo možné zpochybnit, natož pak označit těmito slovy. Byla to zcela legitimní výzva, upozorňující občany na možnost připojit se k veřejnému protestu. Nic víc a nic míň.


To, že se objevila na serveru Hoax.cz, který se zaměřuje na poplašné zprávy, ukazuje jen nepochopení smyslu celé akce. Hoax.cz zprávu vyvrací tím, že zamýšlená akce nezpůsobí škody, jaké byly deklarovány při předchozím podobném protestu v únoru tohoto roku. Redakci Hoax.cz ale jaksi uniklo, že smyslem protestu nebylo kohokoli poškodit! Díky nesprávné interpretaci pak zařadili zprávu do své databáze, ačkoli tam zjevně nepatří, neboť v žádném případě nelze tvrdit, že se nezakládá na pravdě (což je podmínka pro to, aby se sdělení dalo považovat za hoax). Že se e-mail masově šířil nebylo v tomto případě způsobeno „poplašnou zprávou,“ nýbrž obecně velkou mírou naštvanosti občanů na vývoj cen elektrické energie. Hoax.cz by se sám měl zařadit do databáze Šlendriján.cz.


Chtěl bych tedy na tomto místě opravit lživé tvrzení MF Dnes: výzva nebyla falešná, neboť k protestu se i podle ohlasu v diskuzích aktivně připojily přinejmenším desítky, možná stovky domácností. Ukazuje se, že interpretace MF Dnes byla čistě účelová a zcela jednoznačně tendenční, ve stylu předrevolučních let. Buď to způsobila neznalost redaktora, nebo – v horším případě – se nám k psacím strojům (dnes textovým editorům) vrátili novináři z let, kdy byl jakýkoli náznak nesouhlasu s režimem vlastizradou.

Categories: Aktuálně

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *