Strávili jsme čtyřdenní dovolenou v litevském městě Ukmerge, navštívili města Vilnius, Šiauliai a Kaunas. Dnes stručné statistiky: kde mají nejlevnější naftu a kde nejhorší řidiče?

  • Během dovolené jsme najezdili celkem 2 687 kilometrů. Nejdelší byly samozřejmě cesty Studénka-Ostrava-Ukmerge, jejichž délka se blížila tisícovce kilometrů (díky opravám důležité silniční tepny na cestě mezi Kaunasem a Ukmerge jsme museli všechny cesty směrovat přes Vilnius, tj. zhruba o 60 km na každé cestě více).
  • V autě jsme podle GPS strávili 43 hodin a 55 minut, přičemž 38 hodin a 22 minut z toho jízdou.
  • Naše průměrná rychlost pohybu (tj. bez přestávek) byla 69,9 km/h a to i přesto, že velkou část cest tvořily dálnice.
  • Maximální dosažená rychlost byla 133 km/h, což svědčí o tom, že jsme s manželkou dodržovali předpisy :).
  • Jako jednoznačně nejhorší se ukázali řidiči kamionů z Litvy na severu Polska – předjíždění na dvojité plné čáře v nepřehledných úsecích, v obci (kde jsme jeli 50-55 km/h podle GPS a 55-60 km/h podle tachometru) i agresivní najíždění pro ně není absolutně žádný problém. Dokonce ani tehdy, vezou-li na návěsu osm osobních aut a při agresivním předjíždění se celý náklaďák rozvlní tak, že je zjevně velice obtížné jej držet na cestě. Přiznám se, že tolik „prasáren“ jsem v tak krátkém časovém úseku ještě neviděl!
  • Jediným státem, kde jsem používal zvukovou i světelnou houkačku, bylo Polsko. Nejčastěji se jednalo o litevské kamiony, typicky se řítící v protisměru a předpokládající, že jim s menším autem uhnu. Bohužel houkání, svícení dálkovými světly a později (zcela nepředpisově) i předními mlhovkami zůstávalo ale bez odezvy, takže nezbývalo, než se několikrát klidit za krajnici. Našel se i jeden „kamioňák,“ který mi na rozčílené blikání odpověděl stejným způsobem. Co do počtu použití obou typů houkaček jde o bezkonkurenční zážitek – tolikrát jsem je nevyužil snad ani za celou svou motoristickou kariéru.
  • Nejhorší silnice jsou od Varšavy k hranicím Litvy, kde se jezdí po obyčejné, ale auty silně přetížené okresce. K zácpám pak dokonale postačí obec s křižovatkou, semafor, nebo kruhový objezd.
  • Cestu Ostrava-Ukmerge jsme absolvovali za 16 hodin, zpět jsme byli rychlejší (méně jsme stavěli a dělali kratší přestávky) a celou trasu jsme zvládli za 14 hodin.
  • Benzínky jsou nejlepší značkové (typicky třeba Shell v Polsku), kde je nejen velký výběr, ale i slušné sociální zázemí. Směrem na sever se situace zhoršuje, v Litvě pak žádnou „známou značku“ čerpací stanice nenajdete (největší je tu zastoupení ruského LukOilu, který nedávno koupil české benzínky Jet). V polsku narazíte například na BP, Shell, naopak jsem neviděl OMV či Agip. Dominantní v polsku jsou Orlen, jež bych přirovnal k české Benzině. Paradoxně ale s jejich naftou jelo auto s nejmenší spotřebou.
  • Nejlevnější nafta je v Litvě – u LukOilu jsme tankovali ve dvou případech shodně za 30,00 Kč/l. Polští Orlen nabízeli minulý týden litr nafty v přepočtu za 34,33 Kč, polský Shell tento týden dokonce jen za 33,82 Kč. Nejdražší nafta byla v Česku – u ostravského OMV byl litr za 34,90, stejně jako u ostravského Automontu (s věrnostní kartou je ale za 33,70 Kč).

Categories: Aktuálně

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *