V pátek jsem cestou do práce viděl zajímavý úkaz, svědčící o tom, že i vybírání odpadků z popelnic má na sociální situaci vybíračů pozitivní vliv.


Když zavzpomínám, tak první verze vybíračů popelnic chodila s taškami a bodlem. Později přišla druhá verze, vybavená taškou na kolečkách.


Loni jsem se přestěhoval do Ostravy, kde mě překvapil jeden ze členů místní hlasité minority. Zatímco předchozí verze vybíračů chodily po svých a vynález kola se dotknul pouze jejich mobilizovaných tašek, v Ostravě jezdil vybírač na jízdním kole, za kterým měl připojený (patrně doma na koleni vyrobený) vozík. Jeho rychlost tak vzrostla několikanásobně a mohl tak být u popelnic dříve, než zbytek jeho komunity.


Aktuální verze Vybírače 4.0 stála dnes ráno u našich popelnic: slušně vypadající pán v důchodovém věku vybíral popelnice a vedle něj vrněla Škoda 136 (tedy Favorit). Rozsvícená světla, klíčky v zapalování a stařík půlkou těla v popelnici…. Zamýšlím se nad tím, jak dlouho bude trvat, než mu v této pozici někdo do auta skočí a ujede s ním. Obzvlášť na Dubině tuto scénku očekávám velice brzy. Proti předchozí verzi tedy geront přišel s ochranou proti povětrnostním vlivům a také s (na svou dobu slušnou) motorizací. Zapomenout bychom neměli ani na výrazně vyšší nosnost a rychlost, kterou zcela bez diskuze překonává své konkurenty s taškami na kolečkách i s jízdními koly.


Vlastní vozidlo prošlo důkladným tuningem. První vylepšení, které jsem zaznamenal, byly asi tři „smradlavé stromečky,“ pověšené na vnitřním zpětném zrcátku. Jejich význam je jasný – měly by se snažit přehlušit zápach převáženého odpadu. Neméně mě zaujala absence druhé řady sedadel, která geront demontoval, patrně se záměrem zvýšení úložného prostoru kufru. Do takového Favorita celkem bez problémů pak dostanete i průměrně velkou pračku.


Škoda, že mě nenapadlo toto minipopelářské vozidlo vyfotit. Každopádně se ukazuje, že vybírání odpadků asi nebude špatným příjmem, když se tímto oborem zabývá tolik našich spoluobčanů, kteří v zájmu maximalizace volí stále rychlejší prostředky s vyšší kapacitou. Teď už jen čekám na to, kdy si vybírači pořídí staré popelářské auto, kterým odvezou jedním šmahem odpadky z celého sídliště, které následně budou doma v obýváku třídit.


Ostatně z hlediska ekologického by to mělo řadu výhod: nemuseli bychom platit za odvoz odpadků, protože vybírači to dělají dobrovolně a tedy zdarma. Nemuseli bychom se zabývat ani trapným tříděním, neboť právě tito lidé dokáží rychle identifikovat a odvézt do sběrných surovin vše, co se dá dále zužitkovat. Možná by nebylo marné, kdyby se Bursík zabýval tímto fenoménem. Určitě by to bylo lepší, než když vymýšlí cypoviny, typu vratné PET lahve, nebo posílá e-maily….

Categories: Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *