České dráhy, můj nesmírně oblíbený podnik, se rozhodly ještě více vydělat na cestujících. Informují o tom Hospodářské noviny, od kterých tuto informaci postupně přebírají další média.

Jízdenka z Plzně do Pardubic by podle HN měla zdražit ze 154 Kč na 175 Kč – tedy o 14%. Cesta z Prahy do Ostravy by měla místo 260 Kč přijít na 297 Kč – tedy opět o 14% více, než nyní. Brno-Olomouc podraží z původních 74 Kč o 10 Kč – tedy o 13,5%. K tomu je ještě nutné připočíst jednorázový poplatek 600 Kč za In-Kartu, bez níž cestující nemá nárok na zákaznické jízdné.

Pobavily mě dvě informace: tradičně se u podobného zvýšení cen se vymýšlí nějaký speciální „vážený průměr,“ aby zdražení nevypadalo tak drasticky. Tomáš Čech z odboru osobní dopravy ČD tvrdí, že průměrné zdražení cen činí zhruba dvě procenta. Při pohledu na staré a nové ceny konkrétních jízdenek je zcela evidentní, jaká je pravda.

Druhou informací, která mě pobavila ještě o kus více, je zdůvodnění tohoto nepopulárního kroku: prý vedení počítá se zvýšením tržeb (v tom nelžou 🙂 ), růstem cen energií – a teď největší chacha – nebo s postupnou modernizací vozů. Kdo měl tu čest absolvovat cestu vlakem kategorie „rychlík,“ ten určitě ví, jak vypadají vozy na těchto spojích. Například na trase Praha-Ostrava se v rychlících potkáte s vozy z roku 1968, často jde o bývalé lůžkové vozy B255, které po minimální úpravě jezdí coby osobní. Zrovna v pátek jsem na rychlíku R1503 potkal dva opravdu lůžkové vozy v ještě původním nátěru a ikonou lehátka. Nejprve mě napadlo, že ČD se rozhodly pro náročnější klienty nabídnout cestu v poloze ležmo, leč následně jsem zjistil, že ony lůžkové vozy jsou „upravené“: bylo vyndáno prostřední lůžko a horní pak slouží, jako prostor pro zavazadla. Takhle si ČD představují modernizaci vozového parku?

Zajímavě také působí zpráva, že místenka do Pendolína zlevní ze 200 Kč na 86 Kč – ovšem opět jen pro majitele In-karet. Pokud tedy dobře počítám, měla by tím pádem z Prahy do Ostravy vyjít na 386 Kč. Moc hezké – rok ČD tahaly ze zákazníků 500 Kč za cestu Praha-Ostrava a najednou přišly na to, že jde jezdit i levněji?

Že by za zlevněním Pendolína stála konkurence, které se od nového jízdního řádu dočkáme díky soukromé firmě RT Express? Podle jejího ředitele budou trasu Praha-Ostrava jezdit s německými lokomotivami a především s klimatizovanými vozy. Cena by měla být podobná, jako kdyby cestující jel na Kilometrickou banku – tedy Praha-Ostrava za cca. 251 Kč, včetně místenky.

S klimatizací se přitom u Českých drah, kromě Pendolína a první třídy EC/IC nesetkáte. V minulosti se „vlaky vyšší kvality“ (EC/IC) vyznačovaly právě tím, že měly plyšové sedačky a klimatizaci. Pak se ale – patrně v rámci úspor – přestala klimatizace používat a tak si cestující mohli v létě užívat třicetistupňová horka obdobně, jako v rychlíku. Ani příplatek 60 Kč za „vlak vyšší kvality“ ještě neznamená, že pojedete kvalitně. Není výjimkou, že kapacita vlaku nepostačuje a cestující tak stojí i s příplatkem několik hodin v chodbičce. Zejména na IC Odra a IC Hutník je takový jev zcela běžný. Pokud jste chtěli mít jistotu cestování v sedě, následoval další příplatek – 30 Kč za rezervaci. Cesta při zákaznickém jízdném tím pádem vyšla na 350 Kč.

Opravdu už se těším na RT Express, kde za cenu o 100 Kč nižší bude klimatizace, rezervace a zcela jistě i vyšší cestovní komfort (přeci jen i starší vozy Deutsche Bahn jsou o několik tříd výše, než ty naše).

Předpokládám, že u Českých drah se musel někdo zbláznit, když jako reakci na novou konkurenci zvýšil jízdné. A nebo je tu ještě konspirační teorie – totiž že ČD se úmyslně snaží nahnat všechny cestující do RT Expressu.

Projektu RT Express nesmírně fandím a rád se budu v Ostravě chodit dívat na Pendolína, vozící vzduch. U těch alespoň bude jedno, že vypadává klimatizace, občas je nutné celý stroj restartovat, nebo že nejdou otevřít dveře, či se dostat na záchod a z něj.

Categories: Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *