Ač mám počítač celkem nový (necelé 2 roky) a vybavený značkovými komponentami (Intel, ASUS, Seagate, ATI), trápil mě častými, nepravidelnými pády do „modré obrazovky smrti.“ Původně jsem předpokládal, že se jedná o hardwarovou závadu – především jsem tipoval vadný paměťový modul. V e-mailové konferenci o Windows se pak sešly další tipy na možné příčiny tohoto chování: vadný procesor, základní deska, slabý zdroj, …. Paměti jsem prověřil programem Memtest, který ani po šesti hodinách nepřetržitého testování neobjevil žádnou chybu. Na jednu stranu důvod k radosti, na stranu druhou o to větší záhada, kde by mohla být příčina tohoto nepříjemného chování. Počítač padal pouze pod Windows a zpravidla (ale ne vždy) během komunikace se sítí, přičemž frekvence pádů se postupně zvyšovala (od 1-2x týdně po 3-5x denně). V Mandrake Linuxu byl počítač vždy naprosto stabilní – nikdy nedošlo k žádnému pádu, ani jinému problému.

BSOD vypisovala kód chyby 0x000000D1(0x00000000,0x00000002,0x00000000,0x00000000), společně s hláškou DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Z toho jsem moc moudrý nebyl, takže jsem se dal do pátrání Googlem. Podle několika zdrojů chybu způsobuje soubor fwdrv.sys, který má souvislost s Kerio Personal Firewallem verze 2.1.4 (některé údaje hovoří i o tom, že se tatáž chyba projevuje i ve verzi 2.1.5). Pokus o nahrazení tohoto souboru jeho novější verzí (z KPF 4.x) skončil po restartu kolapsem firewallu. Nezbylo, než vrátit zpět původní soubor.

Největším zdrojem informací pro mne byla Poradna na Živě.cz, kde uživatel s nickem kuki kukaraca podrobně rozebíral problém i dosud zjištěné poznatky. Moje PC odpovídalo jím zmíněné specifikaci, tedy:

  • Operační systém Windows platformy NT (v mém případě Windows 2000).
  • 2 a více síťových karet/rozhraní (v mém případě 2 síťové karty)
  • Kerio Personal Firewall 2.1.4/2.1.5 (v mém případě 2.1.4)
  • Velké množství pravidel na firewallu (ano, to odpovídá)

Řešení se zdálo být v nedohlednu – jedinou možností, kterou jsem „vygooglil,“ byla záplata KB840890, která ale není veřejná a je nutné si o ní zažádat přímo Microsoft. Po zkušenostech, které mám s těmito záplatami ze zaměstnání, kdy „záplata“ spočívala v radě: „Musíte vypnout na SMSku službu…,“ jsem toto řešení odmítl.

Naštěstí na úplném konci diskuze jeden ze čtenářů s nickem Zhul poradil na základě svého „experimentu“ věc, která mi (tedy alespoň zatím se to tak jeví) opravdu pomohla:

  1. snížit rychlost síťové karty na 10 MBps half-duplex (pro komunikaci s modemem UPC stačí)
  2. zvýšit buffery síťové karty na 128

(Obojí najdete, když kliknete pravým tlačítkem myši na ikonu Tento počítač, zvolíte Spravovat a dále ve Správě počítače přejdete do Správce zařízení-Síťové adaptéry-dvojklik na síťovou kartu, záložka Upřesnit).

Počítač mi v tuto chvíli běží už 24 hodin bez jediné BSOD a to i přesto, že většinu času celkem čile komunikoval se sítí. Neručím za to, že tento způsob pomůže na 100%, nicméně zdá se, že funguje a má i své logické opodstatnění.

Autor tohoto návodu, bohužel, na sebe nezanechal e-mail, takže mu chci velice poděkovat alespoň touto cestou.

Categories: Počítače

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *