KDU-ČSL si zaplatila
jako součást své volební kampaně jméno
rychlíku. Vlak se bude jmenovat „Klidná síla“
a půjde o pár R756/757, jezdící na trase
Praha-Jeseník.


Podle iDnes
„Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský
potvrdil, že kdo si připraví pár desítek tisíc
korun, může si název vlaku opravdu koupit.“


Začínám
vážně uvažovat o tom, že si našetřím a zaplatím
pojmenování rychlíků R602 (Bohumín-Praha)
a R1541 (Praha-Český Těšín). Jako ideální
mi připadá název „Zasraný sociál
s koženkovými sedačkami.“
Ten by totiž nejen
odpovídal skutečnosti, ale název by byl i informací
pro cestující. Takřka živě vidím hlášení
„Rychlík 602, zasraný sociál s
koženkovými sedačkami, který dále pokračuje…
…přijede na první kolej.“


Aby bylo jasné,
proč mám pifku zrovna na tyhle spoje – jezdím
často na trase Praha-Ostrava a zpět. Protože v neděli je R602 do
Prahy totálně přecpaný, začal jsem si kupovat místenky.
Ty měly, krom jistého místa tu výhodu, že byly
do vozů s plyšovými sedačkami, které jsou
výrazně pohodlnější, než umaštěná
červená koženka (anabázi se řazením místenkových
vozů jsem řešil dříve ve článku Vůz se službou
úschova mrtvol během přepravy je řazen na konci vlaku…

. Předminulý
víkend ale v Bohumíně patrně dobré vozy nezbyly
a tak i jako „místenkáče“ dorazily vozy typu
B (tedy „červená koženka“). To mě samozřejmě řádně
namíchlo. Za 30 Kč navíc jsem tak seděl na nepohodlné
lavici, kde jsem se tísnil spolu s dalšími třemi
pasažéry, kteří si ovšem nepřipláceli
nic. Raději jsem v České Třebové vystoupil a počkal
přes hodinu na IC J.G.Mendel z Vídně. Vyplatilo se: svezl jsem
se v rakouském voze v pohodlné a polohovatelné
sedačce, klidu, tichu a bez nalepených spolucestujících.
A to za ty samé peníze (mám kilometrickou banku,
takže neplatím příplatky za vlaky vyšší
kvality). Halt Rakušáci by celkem pochopitelně v našich
dobytčácích necestovali a necestoval by v nich ani
dobytek, protože ten má evropskými normami daný
minimální prostor pro přepravu.


Je velice pěkné,
že na trase Praha-Ostrava budeme mít konečně možnost cestovat
solidními vlaky Pendolino. Otázkou je, kdo bude těchto
vlaků využívat. Cena 500 Kč je vysoká, ale celkově
vzato – pokud při cestách preferujete klid a luxus,
stála by za to. V čem je ale problém: studenti mají
platit za tentýž vlak 250 Kč. Zaplatí tedy méně,
než kdyby si na stejnou cestu koupili místenku ve vlaku EC/IC
(ta by je stála s Junior pasem 182 Kč + 60 Kč příplatek
za vlak vyšší kvality + 30 Kč za místenku
= 272), což je opravdu paradox. Co je horší –
„nestudent,“ který vysolí 500 Kč, ve vlaku
klid mít nebude (zkuste si někdy cestovat v kupé se
studenty).


Takže zatímco
pracující si budou moci vybrat mezi přilepeným
zadkem na kožence v rychlíku, nebo o něco větším
komfortem v EC/IC (většinou bez klimatizace), rychlá a
pohodlná Pendolina budou vozit studenty…. No není to
krása, ty naše České dráhy?

Categories: Aktuálně

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *