O Českých drahách bych toho mohl napsat opravdu hodně, neb jezdím prakticky každý druhý víkend trasu Praha-Studénka a zpět. Zážitky by vydaly na hodně dlouhý článek, nebo možná i na tenčí knížku (když vydala knížku Dajdou, určitě by se našel vydavatel i pro mé „vlakové story“ :)) ).

Dnes ale chci napsat o jedné věci, která mě pěkně štve. Ještě donedávna mi bylo vcelku jedno, v jakém pořadí jsou seřazené jednotlivé vozy té které soupravy. Ze Studénky jezdívám rychlíkem č. 602 (nemá název, ale já mu vzhledem k výbavě říkám „Sociál“), do kterého bylo před nedávnem zařazeno několik modernizovaných vagónů (tuším typ „Beel“). Jízda v těchto vozech je proti ostatním výrazně pohodlnější – především si, abych tak řekl, nemusíte pařit zadek na odporné koženkové sedačce. Protože ale tyto vozy mají menší kapacitu (v kupé sedí šest lidí, místo běžných osmi), bývají velice často přeplněné a sednout si ve Studénce, která je čtvrtou zastávkou na trase R602 Sociál, je skoro nemožné, bo všechna místa zaberou Ostraváci.

Vyřešil jsem tento problém jednoduchou cestou – v pátek, když přijedu do Studénky, si hned na nádraží kupuji místenku na neděli. Stojí 30 Kč, což je částka, kterou rád investuji za to, že neprostojím 4,5 hodiny v chodbičce. A tady se dostáváme k tomu, proč mě začalo zajímat řazení vlaků: místenka je samozřejmě do určitého vozu na konkrétní sedadlo.

Problém je v tom, že ačkoli České dráhy uvádějí pořadí vozů v tom kterém vlaku hned na několika místech (na Internetu, v jízdních řádech, na „plakátech“ ve stanicích i na nástupištích), skutečné rozložení vagónů může být zcela odlišné. Zejména v Bohumíně jsou na toto experti a jen málokdy se jim povede vagóny postavit do správného pořadí. Nechci je kritizovat – třeba tamní dělníci nepocházejí odsud a neumí číst, takže je ode mne naivní předpokládat, že poznají například vůz 1. třídy a zařadí jej správně na konec vlaku, kam patří….

Takže jsem tuto neděli čekal v zadní části nástupiště, kde měl zastavit vůz číslo 3 s „mojí“ sedačkou. Jsa poučen minulostí, jsem při příjezdu vlaku kontroloval čísla jednotlivých vozů… …no a „trojka“ byla místo na konci v přední části. Doběhnout se to během kraťoučkého zastavení nedalo, takže jsem se pracně procpal jednou totálně přeplněnou chodbičkou za jízdy do Suchdola a v následující stanici jsem přeběhl venkem další vůz, skrze který se nedalo projít, ani proletět a nejspíše ani protéct (kdybych to uměl jako Terminátor). Tím jsem se konečně po nějakých dvaceti minutách dostal do kýženého vozu číslo 3, kde jsem ze svého sedadla zvedl nějakého mladíka, který patrně neuměl číst a nevyluštil tudíž cedulku, že na (do té doby) jeho místo je zaplacená rezervace.

Toto není jediný případ – klasicky sleduji, jak si v Bohumíně pohráli se řazením, na voze první třídy, který má být zcela na konci soupravy. Již jsem ho viděl jet hned za lokomotivou a například včera byl řazen jako druhý od konce. A já se ptám: proč České dráhy vydávají pamflety s řazením vlaků? Aby usnadnili cestujícím s místenkou orientaci asi nikoli, neb plánek na nástupišti jen zřídkakdy odpovídá tomu, v jakém pořadí jednotlivé vozy jedou.

Možná by nebylo špatné, kdyby ČD zřídily sázkovou kancelář, ve které by si cestující mohli krátit dlouhá čekání (způsobená prácemi na koridorech) sázením na to, v jakém pořadí přijede ten který vlak. Ze sázek by samozřejmě musely být vyloučeny jednovozové vlaky 810 :))

Možná je to další z nových služeb pro cestující, kterou uvítají zejména matematici, zabývající se teorií pravděpodobnosti. Do maturitních otázek pro gymnázia bych například navrhnul otázku „Jaká je pravděpodobnost, že vůz první třídy bude zařazen na konci vlaku?“ (nápověda: vlak má 11 vozů, takže 1:11). Pro zajímavost: pokud si dobře vzpomínám na základy kombinatoriky, tak ČD mají celkem (počítám faktoriál čísla 11) 39 916 800 možností, jak rychlík 602 sestavit, takže se ještě mám na co těšit :).

PS: novou službou ČD na trati Praha-Ostrava bude od prosince rychlovlak Pendolíno. V něm se sice jednotlivé vozy nedají „prohazovat,“ ale zase je možné měnit čísla vozů, která jsou zobrazena na dveřích na LED panelu. Aby se tedy cestující nenudili, mohly by České dráhy měnit čísla vozů dynamicky mezi stanicemi….

Categories: Aktuálně

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *